طراحی سامانه مدیریت مصرف آب در کشاورزی

به گزارش مجله عکسها، میترا اسمعیل زاده حسینی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: با توجه به مباحث تغییر اقلیم و افزایش خشکسالی ها و بعلاوه برداشت بی رویه از ذخایر منابع آب، اکنون در شرایطی هستیم که بایستی بر مقوله افزایش بهره وری مصرف آب در کشور خصوصا بخش کشاورزی متمرکز شویم.

طراحی سامانه مدیریت مصرف آب در کشاورزی

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه برای کاهش مصرف و افزایش بهره وری آب در کشاورزی، سامانه ای هوشمند و پیشرفته تحت عنوان سامانه مدیریت مزرعه طراحی و پیاده سازی کردیم، گفت: در این سامانه کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری با رویکرد ارزیابی یکپارچه عوامل موثر بر مصرف آب در بخش کشاورزی مد نظر بوده است.

اسمعیل زاده حسینی در مورد سامانه طراحی شده در این شرکت گفت: این سامانه شامل دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است؛ در بخش سخت افزاری دیتالاگر هوشمند را طی یک فرآیند پیچیده تحقیق و توسعه، طراحی و فراوری کردیم.

وی اضافه کرد: این محصول دانش بنیان شامل سنسورهای مختلفی برای سنجش پارامترهای کلیدی محیطی مرتبط با هواشناسی، خاک و آب در مزارع، باغات و گلخانه ها است که کشاورز را هر لحظه از شرایط زمین خود مطلع می سازد.

وی با بیان اینکه بخش نرم افزاری این سامانه، شامل دو قسمت است، گفت: قسمت اول، برنامه ها و مدل های تخصصی و پیشرفته پیشرفته هستند که داده های خام جمع آوری شده به وسیله دیتالاگر و سایر منابع اطلاعاتی، در برنامه ها و مدل های مذکور، پردازش و بررسی شده و در نهایت نتایج این تجزیه و تحلیل ها در قالب یک برنامه اندرویدی که طراحی کردیم در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

به گفته اسمعیل زاده حسینی، دستاوردهای شاخص این سامانه شامل مدیریت منابع آب در حوزه کشاورزی با بهینه سازی مصرف آب است، گفت: این مدیریت منابع آب ناشی از بهره گیری از مدل پایش و پیش بینی تنظیم زمان آبیاری، انجام می گیرد.

مدیر شرکت خاطر نشان کرد: در حال حاضر این سامانه در بخش خصوصی در سطح مزارع، باغات و گلخانه ها مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2128

به "طراحی سامانه مدیریت مصرف آب در کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سامانه مدیریت مصرف آب در کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید