سرطان پانکراس، سرطان تندرو

به گزارش مجله عکسها، سرطان لوزالمعده در تمامی گروه های سنی، از جوان 15 ساله گرفته تا سالمند 90 ساله دیده می گردد. اما حداکثر شیوع آن در سنین 55 تا 85 سالگی است. دلیل واقعی بروز این سرطان هنوز شناخته شده نیست ولی مشاهده شده است که سیگار می تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که غذاهای با چربی فراوان هم در ایجاد این

سرطان پانکراس، سرطان تندرو

سرطان پانکراس، سرطان تندرو

مصاحبه با دکتر ایرج خسرونیا

سرطان لوزالمعده در تمامی گروه های سنی، از جوان 15 ساله گرفته تا سالمند 90 ساله دیده می گردد. اما حداکثر شیوع آن در سنین 55 تا 85 سالگی است. دلیل واقعی بروز این سرطان هنوز شناخته شده نیست ولی مشاهده شده است که سیگار می تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که غذاهای با چربی فراوان هم در ایجاد این سرطان نقش دارند. اینها بخشی از گفته های دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی ایران درباره سرطان لوزالمعده است. اگر تمایل دارید تا درباره این سرطان بیشتر بدانید، مصاحبهی ما را با ایشان بخوانید.

چه اتفاقی برای لوزالمعده می افتد که دچار سرطان می گردد؟

بیش از 90 درصد از سرطان های لوزالمعده از سلول های مجاری لوزالمعده که مسوول انتقال آنزیم های گوارشی به دوازدهه (اولین قسمت روده باریک) است، سرچشمه می گیرد، به طوری که دوسوم تومورهای مجرا در سر و یک سوم بقیه در تنه و دم لوزالمعده ایجاد می گردد. این سرطان ها اغلب به وسیله بافت های ملتهب لوزالمعده احاطه می شوند، به طوری که در تشخیص لوزالمعده مشکل ایجاد می نمایند. تومورهای لوزالمعده می توانند انسداد مجرای صفراوی مشترک ایجاد نموده و موجب زردی شوند.

آیا این سلول های سرطانی به اطراف هم کشیده می شوند؟

بله. سلول های سرطانی اغلب به بافت های اطراف، غدد لنفاوی ناحیه و کبد توسعه می یابند. گاه سلول های جزایر لانگر هانس (مجموعه ای از سلول های متمرکز در لوزالمعده که وظیفه شان فراوری هورمون های مختلف است) سرطانی می شوند ولی بیشتر تومورهای این سلول ها خوش خیم هستند. تومور سلول های این جزایر وقتی ترشح نماینده هورمون باشند، تومور فعال نامیده می شوند. در صورتی که تومور ترشح نماینده انسولین باشد موجب ترشح مقادیر زیاد انسولین و ایجاد علایم کاهش قند خون می گردد.

در مقابل، تومورهای بدون فعالیت چه می نمایند؟

این تومورها نمی توانند مقادیر زیاد انسولین که سبب افت قندخون گردد، فراوری نمایند. این نوع سرطان لوزالمعده گرچه بسیار نادر است ولی اغلب نسبت به سرطان های مجرا احتمال بیشتری برای بهبود دارد.

چه عللی موجب سرطان لوزالمعده می گردد؟

دلیل شناخته شده ای برای این سرطان بیان نشده است اما تحقیقات بیانگر این مطلب است که افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری به سرطان لوزالمعده مبتلا می شوند. رژیم غذایی هم ممکن است در ایجاد سرطان لوزالمعده دخالت داشته باشد، به طوری که این سرطان در افرادی که کافئین مصرف می نمایند و بعلاوه افرادی که غذاهای حاوی چربی فراوان به خصوص چربی های حیوانی مصرف می نمایند، بیشتر مشاهده می گردد.

برای پیشگیری از این سرطان چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان لوزالمعده پیشنهاد می گردد که رژیم های غذایی متنوع، کم چربی و با فیبرهای غذایی فراوان مصرف شده و از استعمال دخانیات پرهیز گردد.

دیابت بر این سرطان تاثیرگذار است یا خیر؟

دیابت هم با سرطان لوزالمعده ارتباط دارد، به طوری که زنان دیابتی ممکن است احتمال بالاتری برای ابتلا به سرطان لوزالمعده داشته باشند. بعلاوه این نکته را اضافه کنم که سرطان لوزالمعده با مواد صنعتی ارتباط دارد. ترکیبات صنعتی خاصی که در صنایع شیمیایی، کک سازی، فلزی و گازی استفاده می گردد می توانند موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده شوند.

این سرطان چه علایمی از خود نشان می دهد؟

سرطان لوزالمعده به سرعت رشد می نماید و گاه وجود خود را با یک درد مبهم شکم نشان می دهد. بسیاری از بیماران این درد مبهم را در شکم شان با ناراحتی های معده اشتباه می نمایند. برای آشنایی بیشتر، به برخی علایم اشاره می کنم اما دقت کنید که این علایم دست کم باید دو هفته طول بکشد.

چه علایمی؟

درد مبهم در قسمت فوقانی شکم که گاه به پشت منتشر می شود و یا درد پشت که اغلب دایمی است و هنگام خوردن و دراز کشیدن بدتر می گردد و با نشستن و خم شدن به جلو بهتر می گردد و بعلاوه کاهش وزن شدید و سریع که با رژیم غذایی در ارتباط نباشد.

همان طور که اشاره کردید، زردی هم از علایم این سرطان است. آیا پس از ظاهر شدن آن هم دو هفته باید صبر کرد؟

خیر در صورت بروز زردی بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد.

تشخیص این سرطان چگونه صورت می گیرد؟

سونوگرافی شیوه مناسبی است. این روش بدون درد و غیرتهاجمی براساس اصول رادار کار می نماید. امواج صوتی به سمت لوزالمعده فرستاده می گردد و بازگشت آنها دریافت می گردد و به وسیله رایانه به تصویری از بافت لوزالمعده تبدیل می گردد. امواج صوتی هیچ عارضه شناخته شده ای ندارد. این روش به اسم برترین وسیله غربالگری سرطان لوزالمعده شناخته شده است. آندوسکوپی هم در تشخیص موثر است. در این روش، تحت بی حسی موضعی، لوله بلند قابل ارتجاع و باریکی که به آن آندوسکوپ می گویند، به وسیله دهان به داخل معده و دوازدهه فرستاده می گردد. آن گاه به وسیله آندوسکوپ لوله باریک تری به نام کانولا وارد مجاری لوزالمعده می گردد.

این کار چگونه انجام می گردد؟

نخست سلول های لوزالمعده که در شیره گوارشی وجود دارند، برای مطالعات بیشتر گرفته می گردد و سپس ماده حاجب داخل مجرا تزریق می گردد تا با گرفتن عکس رادیولوژی تعیین گردد که آیا مجرای لوزالمعده تنگی و انسداد دارد یا خیر.

چه روش های درمانی برای این سرطان وجود دارد؟

درمان اصلی این سرطان عمل جراحی است. پیشرفت های نو در روش های جراحی و مراقبت های پیش و بعد از عمل موجب شده است که این جراحی وسیع با ایمنی انجام گردد. محل قرار گرفتن تومور و اینکه آیا سلول های سرطانی به کبد و یا سایر اعضای مجاور توسعه یافته اند، اندازه برداشت بافت لوزالمعده را تعیین می نماید. اگر تومور در سر لوزالمعده قرار داشته باشد، سر لوزالمعده قسمت اول روده باریک قسمتی از معده و مجرای صفراوی مشترک همگی برداشته می شوند. با درمان دارویی پس از جراحی، بسیاری از بیماران زندگی نسبتا طبیعی خواهند داشت.

برخی از تومورها آنچنان لوزالمعده را در بر گرفته اند که برداشتن تومور امکان پذیر نیست. نظر شما چیست؟

بله. در این صورت باید تمام غده برداشته گردد و پس از آن هم بیمار از انسولین استفاده کند تا شرایط قند خون وی طبیعی گردد.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1899

به "سرطان پانکراس، سرطان تندرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان پانکراس، سرطان تندرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید