مارها چه کمکی به ما می نمایند؟

به گزارش مجله عکسها، مارها فواید زیادی برای انسان و محیط زیست دارند و وجود آن ها مانند هر جانور دیگری در چرخه طبیعت ضرورت دارد. از سم مارها داروسازی استفاده می گردد. جالب است بدانید که از زهر مار می توان پاد زهر ساخت.

مارها چه کمکی به ما می نمایند؟

خبرنگاران | سرویس علوم - بیشتر مار ها نقاط گرمسیر و استوایی را برای زندگی انتخاب می نمایند. از نظر پراکندگی گونه های مختلف مار در دنیا به ترتیب می توان قاره های استرالیا، آفریقا، آمریکا، آسیا و اروپا را نام برد. وجود مار در مزارع و کشتزار ها باعث از بین رفتن موش ها، کرم ها و حشرات مختلف می گردد و این امر موجب افزایش محصولات کشاورزی می گردد.

بیشتر انسان ها از مار ها می ترسند و البته حق هم دارند چراکه بسیاری از مار ها سمی اند و اگر انسان را نیش بزنند در صورت عدم رسیدگی به موقع، احتمال مرگ وجود دارد. مار های غیرسمی معمولا در نواحی مرطوب و حوالی رود ها و دریا ها زندگی می نمایند و مار های زهری معمولا در خشکی ها، سنگلاخ ها و بیابان ها زندگی می نمایند. در ضمن گاهی نوعی مار سمی در دریا ها و دریاچه های گرم مشاهده می گردد که سمیت زهر آن چندین برابر زهر مار کبری است. اصطلاحا به کلیه مار های زهری که در خشکی به سر می برند، افعی گفته می گردد. مار ها برای سلامتی فواید بسیاری دارند. در این بخش بعضی فواید مار ها را به شما معرفی می کنیم.

کنترل افت های جانوری

شاید مهمترین کمکی که مارها به انسان ها می نمایند، کنترل جمعیت آفت های جانوری مانند موش هاست. بیشتر مارها انواع موش ها را به عنوان شکار انتخاب می نمایند. موش ها جانورانی هستند که باعث آسیب محیطی، پخش شدن بیماری هایی مانند طاعون و آسیب به محصولات کشاورزی می گردد.

گوشت مار خاصیت دارویی دارد

گوشت مار به طور طبیعی گرم و خشک است. اگر مار سیاهی را در روغن زیتون یا روغن کنجد و در ظرف مسی سربسته ای که بخار آن بیرون نرود حرارت دهند تا خوب پخته گردد، ماده حاصل دارویی است که در درمان بیماری های زیادی مصرف می گردد. اگر ضماد این ماده بر زخم جذام گذاشته گردد سبب بهبود این بیماری می گردد. افرادی که در جا هایی از بدنشان ریزش مو داشته باشند، قرار دادن ضماد این ماده روی آن عضو موجب رویش مجدد مو در آن ناحیه می گردد. همچنین اگر افراد معمولی از این ماده به ریشه مو های خود بمالند، پیاز مو ها را تقویت شده و دارای مو های سالم و قوی تری خواهند بود.

درمان ریزش مو و افزایش قدرت بینایی

از دیگر فواید مار استفاده از آن در قدیم توسط زنان بود که با مصرف این ماده دارای مو های قوی و پرپشت تری می شده اند. چنانچه مقداری از این ماده را با کمی عسل مخلوط نمایند و در چشم بکشند، قدرت بینایی را بسیار قوی می نماید. علاوه بر این هر گاه سر مار زهری را در روغن زیتون یا روغن کنجد بجوشانند، سپس جوشیده را صاف نموده و در ظرف شیشه ای نگهدارند، این ماده در معالجه جذام و زگیل بسیار کارآمد است.

سم مار یک عنصر کاربردی در داروسازی است

زهر مار به دلیل اثرات دارویی و فیزیولوژیکی می تواند بر مولکول های زیستی، سلول ها، بافت ها و اندام های مختلف اثر بگذارد؛ بنابراین از آن در صنعت داروسازی استفاده می گردد. کاپتوپریل دارویی است که در درمان فشارخون و بیماری های قلبی استفاده می گردد، شاید این دارو یکی از معروف ترین مثال های بهره گیری از زهر مار در صنعت داروسازی باشد.

آنالیز اثرات پپتید های موجود در زهرمار تیره گرزه ماران (وایپریدا) باعث شناخت آنزیم های موثر بر عملکرد قلب و فشار خون شده و در نهایت فراوری این دارو منجر به انقلابی در درمان بیماری های قلبی و عروقی شد.

بیشتر بخوانید:سم مارهای سمی و استفاده از آن ها در پزشکیبعضی از پپتید های موجود در زهرمار خاصیت ضد خونریزی دارند. از این ماده برای ساخت داروی جلوگیری از خونریزی در هنگام عمل قلب باز استفاده می گردد. از سوی دیگر امروزه با مساله مقاومت آنتی بیوتیک ها، ترکیباتی با خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی، می توانند به کشف آنتی بیوتیک های جدید منجر شوند.

زهرمار به دلیل داشتن ترکیبات پیچیده زیستی و دارویی مانند پروتئین ها و پپتید های آنزیمی و غیرآنزیمی، مواد معدنی متنوع و مواد غیر معدنی خاصیت هیدرولیز دارد. این خاصیت می تواند در درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان مورد استفاده قرار گیرد.

یک شرکت داروسازی در نزدیکی هامبورگ آلمان، مزرعه ای ویژه برای نگهداری و پرورش مار های زنگی و سمی دارد. در ایران ترکیبی از سم مار استخراج شده است که رشد سلول های سرطانی را به میزان 20 درصد متوقف نموده و موجب مرگ طبیعی این سلول هامی گردد. در واقع این ماده توده های سرطانی بدخیم را به خوش خیم تبدیل نموده است.

همچنین از زهر مار به عنوان داروی اولیه در سکته های مغزی و قلبی استفاده می گردد. در چنین مواردی باید ماده سمی به دست آمده از مار ها به نام آنکرود Ancrod به کار گرفته گردد. این ماده به سرعت سبب رقیق شدن خون می گردد. در صورت استفاده از این ماده تا شش ساعت پس از حمله مغزی، می توان امیدوار بود که از ضایعات احتمالی مغزی جلوگیری گردد.

در اینجا باید به این نکته جالب نیز اشاره نمود که هر آمپول محتوی 10 سی سی پادزهر با قیمت 52 دلار صادر می گردد، ولی قیمت دنیای آن 40 دلار است. در واقع از هر یک گرم سم خشک مار، حدود یک هزار و 500 ویال آمپول پادزهر فراوری می گردد (هر ویال معادل 10 سی سی است). با یک محاسبه ساده می توان به این نتیجه رسید که هر گرم زهر خشک مار می تواند معادل 680 بشکه نفت صادراتی برای کشورمان ارز آوری داشته باشد.

منبع: setare.com
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1566

به "مارها چه کمکی به ما می نمایند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مارها چه کمکی به ما می نمایند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارها چه کمکی به ما می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید