زمینه های توسعه مناسبات فرهنگی ایران و تاجیکستان آنالیز شد

به گزارش مجله عکسها، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر فرهنگ جمهوری تاجیکستان زمینه های توسعه مناسبات و همکاری های فرهنگی دو کشور را آنالیز کرد.

زمینه های توسعه مناسبات فرهنگی ایران و تاجیکستان آنالیز شد

به گزارش خبرنگاران، آقای محمد تقی صابری سفیر کشورمان با آقای شمس الدین آروم بیک زاده وزیر فرهنگ جمهوری این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

در این ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از حضور در تاجیکستان و انجام این دیدار، به تحولات نوین و رو به رشد روابط دوجانبه اشاره نمود و مأموریت خویش را بهبود و ارتقای مناسبات دو کشور هم فرهنگ، هم دین و هم زبان ایران و تاجیکستان، دانست.

در این دیدار، وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز با تبریک انتصاب و خوشامدگویی به آقای صابری سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: دو ملت ایرانی و تاجیک هم فرهنگ، هم کیش و هم زبان هستند و ما اشتراکات فرهنگی فراوانی داریم که می تواند برای گسترش روابط دو کشور در زمینه های مختلف اثرگذار باشد.

آروم بیک زاده گفت: ما در تاریخ، زبان و فرهنگ اشتراکات فراوانی داریم. رودکی، فردوسی، حافظ و سعدی مفاخر فرهنگی دو کشور به حساب می آیند.

وزیر فرهنگ تاجیکستان با اشاره به آغاز فعالیت سفیران جدید دو کشور و تحولات مثبت ایجاد شده در طی ماه های اخیر در روابط ایران و تاجیکستان، اظهار امیدواری کرد که روابط و مناسبات فی مابین دو کشور بهبود و روز به روز توسعه یافته و میان دو ملت و کشور ایران و تاجیکستان فاصله و دوری نباشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز در این دیدار گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب ایران، دو ملت تاجیک و ایرانی قوم و خویش می باشند، لذا همانطور که اشاره نمودید این اشتراکات فراوان به ویژه در حوزه فرهنگ، ظرفیت خوبی برای تقویت و استحکام در همه زمینه ها از جمله روابط سیاسی می باشد.

محمد تقی صابری درخصوص اهمیت گسترش روابط فرهنگی دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های فرهنگی با جمهوری تاجیکستان، محدودیتی ندارد.

سفیر کشورمان در تاجیکستان، سفر هیئت های فرهنگی و هنری جهت بازدید از مراکز فرهنگی، هنری و دینی ایران و تاجیکستان، برگزاری مشترک نمایشگاه های معرفی دستاوردها و فعالیت های علمی و فرهنگی و هنری، معرفی آثار ممتاز و برجسته ادبیات تاجیک و ایران و تجلیل از مناسبت های ملی دو کشور از جمله برگزاری روزهای جهانی حافظ، رودکی، فردوسی، سعدی و مولوی و برگزاری هفته فیلم را در توسعه و تقویت مناسبات فرهنگی دو کشور مهم دانست.

صابری همچنین بر لزوم برگزاری سمینارهای علمی، ادبی و فرهنگی در موضوعات مورد علاقه در مجامع علمی و فرهنگی دو کشور، از جمله اجرای برنامه های مشترک علمی و فرهنگی توسط انجمن های دوستی ایران و تاجیکستان تاکید نمود.

وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز آمادگی کشورش را برای توسعه مناسبات فرهنگی و همکاری های فی مابین در موضوعات مطرح شده اظهار داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 284

به "زمینه های توسعه مناسبات فرهنگی ایران و تاجیکستان آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمینه های توسعه مناسبات فرهنگی ایران و تاجیکستان آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید