برج میلاد تهران؛ نماد مدرنیته پایتخت ایران

به گزارش مجله عکسها، برج میلاد نماد شروع دوران مدرن تهران و ایران محسوب می گردد. برج میلاد با بهره گیری از دانش مهندسی بومی ساخته شده است. امروزه برج میلاد با عنوان ششمین برج بلند مخابراتی دنیا شناخته می گردد.

برج میلاد تهران؛ نماد مدرنیته پایتخت ایران

خبرنگاران | سرویس گردشگری - برج میلاد جدیدترین نماد دوران نوین ایران است که در شهر تهران به عنوان یک برج مخابراتی ساخته شده است. این برج با ارتفاع 435 متری تقریباً در تمام نقاط تهران قابل مشاهده است. برج میلاد از نظر ارتفاع، ششمین برج مخابراتی دنیا محسوب می گردد، اما از لحاظ زیربنا با وسعت 13 هزار متری خود عظیمترین برج مخابراتی دنیا است.

بعد از سه سال تحقیق و مطالعه در خصوص 21 مکان پیشنهادی برای احداث برج، در نهایت تصمیم گرفته شد این سازه با نام یادمان در کوی نصر احداث گردد. کلنگ برج در سال 1376 زده شد و سه سال بعد نام برج، به میلاد تغییر کرد. نهایتاً در سال 1387 برج میلاد بعد از 11 سال کار ساخت آن به سرانجام رسید و با شعار آسمان نزدیک است آماده بهره برداری شد. جالب است بدانید که هزینه نگهداری از برج میلاد حدود 1 میلیارد تومان در روز است.

ویژگی های ساختاری برج میلاد

برج میلاد را می توان به 5 بخش اصلی تقسیم کرد: بخش شالوده، ساختمان پای برج (لابی)، بدنه برج (که از دور به شکل یک استوانه دیده می گردد)، سازه راس (قسمت بالایی برج)، دکل مخابراتی (که دقیقا در راس برج قرار گرفته است) می گردد. همچنین برج از چهار بخش اصلی، مرکز همایش های بین المللی، هتل 5 خبرنگاران، مرکز تجارت دنیای و برج مخابراتی برای تکمیل احتیاج های مخابراتی و تلویزیون ساخته شده است.

از برج میلاد نه تنها به عنوان یک برج نمادین بلکه به عنوان یک شاهکار مهندسی بومی نیز می توان نام برد. این ساختمان 435 متری می تواند در برابر زلزله های با قدرت بالای 8 ریشتر دوام بیاورد و حتی طوفان هایی را سرعت با 200 کیلومتر بر ساعت را تحمل کند. قطر سازه راس آن حدود 60 متر است که در ارتفاع 280 متری از سطح زمین خودنمایی می نماید. این برج عظیم ایرانی با حجم بتن ریزی 63000 متر مکعب این گونه سرپا ایستاده است. در بدنه برج میلاد حدود 17 هزار متر مربع شیشه استفاده شده تا وزن برج میلاد به حدود 150 هزار تن برسد. در برج میلاد از 6 آسانسور پر سرعت برای رسیدن به راس استفاده می گردد که در کمتر از 50 ثانیه شما را از کف به بالاترین نقطه منتقل می نمایند. درضمن اگر بخواهید از پله بهره ببرید باید 1868 پله را بالا بروید که کار هرفرد عادی نیست و فقط در زمان اضطراری امکان استفاده از آن وجود دارد.

با وجود این که برج میلاد به عنوان یک برج مخابراتی شناخته شده است، اما امکانات موجود در برج، مانند تاسیسات زیربنایی مناسب و فضای سبز عالی، سالن های همایش، امکانات رفاهی و تفریحی، همچنین وجود موزه و نمایشگا های هنری باعث شده است این ساختمان به یک برج چند منظوره تبدیل گردد. از برج میلاد می توان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایران و پایتخت یاد کرد. در بیشتر روز های عادی و به ویژه در مراسم های خاص، عموم مردم می توانند از برنامه های ویژه ای که در برج برگزار می گردد برای تفریح و سرگرمی خانوادگی استفاده نمایند. البته تمام نقاط برج، برای عموم قابل دسترسی نیست، اما بخش های عمومی که می توان به آنجا مراجعه کرد در ادامه مطلب آمده است.

دکل آنتن برج میلاد

در آخرین نقطه و روی گنبد برج، یک دکل آنتن فولادی عظیم نصب شده است که حدود 120 متر ارتفاع دارد. در ساخت این آنتن از 360 هزار قطعه فولادی استفاده شده که به صورت یک سازه 16 ضلعی با قطری 6 متری دیده می گردد. شاید از فاصله دور این گونه به نظر نرسد، اما وزن این دکل به تنهایی 350 تن است و یک آسانسور برای کار های فنی و تاسیساتی درون آن واقع شده است که ظرفیت جابجایی 2 نفر همزمان را دارد.

لابی برج میلاد

لابی برج شامل شش طبقه است که در طبقات اول تا سوم آن رستوران های بین المللی، تریا، واحد های تجاری و نمایشگاه وجود دارد، لابی محل ورود بازدید نمایندگان برج است و معماری منحصر به فردی دارد. در این مکان بانک، خودپرداز، محل پذیرش مهمان و بخش های اداری برج نیز قرار گرفته است.

زمین پینت بال

در ضلع جنوب غربی برج زمین چمن با وسعت 1500 متر مربع مجهز به امکانات پینت بال واقع شده است که علاقه مندان می توانند از آن استفاده نمایند.

سالن لیزریوم

این سالن در ضلع غربی برج قرار گرفته است. در این قسمت می توان نمایش های خارق العاده ای از موسیقی، رنگ و نور را مشاهده کرد. در نمایش های این سالن از صدای دالبی و تکنولوژی لیزر استفاده می گردد.

دلفیناریوم

باور عموم بر این است که پارک دلفین باید در مناطق ساحلی قرار داشته باشد در صورتی که در پارک دلفین برج میلاد با استفاده از تجهیزات مناسب و فراهم کردن شرایط عالی، امکان نگهداری دلفین ها را در فاصله چند صد کیلومتری از ساحل دریا فراهم نموده است. بنابراین علاقه مندان به موجودات آبی در پایتخت و دور از دریا و ساحل نیز می توانند به این پارک آبی سر بزنند از حضور در آنجا و تماشای بازی دلفین ها لذت ببرند.

مطالب مرتبط

  • باغ فردوسی ؛ تلفیق جاذبه گردشگری با موزه سینما
  • باغ پرندگان، محلی برای دوستداران حیاط وحش

موزه سکه

موزه سکه های باستانی ایران در ارتفاع 260 متری از سطح زمین قرار گرفته است. این موزه، شامل 160 سکه مربوط به دوران باستان، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و شامل درهم، دینار، فلوس، پول، قران، شاهی و ... است، علاوه بر سکه ها در این موزه می توان اشیا قدیی دیگر را نیز مشاهده کرد.

کافه تریا

در طبقه چهارم رأس برج، در ارتفاع 266 متری برج میلاد کافه تریا واقع شده است که همزمان با تماشای تهران عظیم، می توان از انواع خوراکی های صرف شده در آن لذت برد.

موزه مشاهیر

این موزه در طبقه پنجم برج در ارتفاع 271 متری از سطح زمین قرار گرفته است و شامل تندیس های و مجسمه های ساخته شده از شخصیت های مهم ادبی، سیاسی، مفاخر و دانشمندان ایرانی است.

سینما شش بعدی

در طبقه همکف برج سینمایی شش بعدی ساخته شده است که امکان نمایش فیلم های چند بعدی در آن فراهم شده است. تا لحظات هیجان انگیزی را برای بازدید کندگان رقم بزند.

رستوران آفتابگردان

یکی از مکان های دیدنی برج میلاد رستوران آفتابگران است که در طبقه ششم رأس برج و در ارتفاع 276 متری از سطح زمین واقع شده است. این رستوران گردان است و در مدت یک ساعت 360 درجه می چرخد و این امکان را فراهم می نماید تا مدتی که آنجا هستید بتوانید تهران را از زاویه های مختلف تماشا کنید. گنجایش رستوران، ظرفیت 300 نفر را دارد از این رو عظیمترین رستوران گردان دنیا به شمار می رود.

سکو برج

در طبقه هفتم برج که در ارتفاع 280 متری از سطح زمین واقع شده است و بر روی قطر راس برج قرار گرفته است سکویی با زیربنای 3000 متر مربع واقع شده، این امکان را به شما می دهد که در یک محیط امن، تهران را از بالا تماشا کنید. در طبقه هفتم به جز سکو، جاذبه های فرهنگی دیگری مانند موزه شهرداری تهران و هنرمندانی که در حال نقاشی، قلم زنی و ... هستند را می توانید مشاهده کنید.

گنبد آسمان

گنبد شیشه ای یا گنبد آسمان، بالاترین طبقه برج میلاد است که دارای سقف شیشه ای است، این گنبد در ارتفاع 302 متری قرار گرفته است که دیواره های آن به اشکال هشت ضلعی، طراحی شده است و ترکیبی از هنر معاصر و سنتی ایران به شمار می رود. دکل مخابراتی برج بر روی گنبد آسمان قرار گرفته است.

سالن همایش

یکی دیگر از مکان های عمومی در برج میلاد سالن های همایش واقع در این برج بلند است. برج میلاد شامل چند سالن همایش است که سالن اصلی، مرکز همایش های برج میلاد عظیمترین آن ها است و معمولاً به دلیل مکانات صوتی و تصویری موجود در آن بسیاری از مراسم های مهم (با امکان پخش زنده به وسیله تلویزیون) و کنسرت ها در آن برگزار می گردد. این سالن در دوطبقه دارای ظرفیت 1600 نفری است.

رستوران ویژه برج میلاد

این رستوران در طبقه دهم رأس برج و در ارتفاع 292 متری واقع شده است. ظرفیت این رستوان تنها 60 نفر است و امکان وارد شدن به محیط باز را نیز فراهم نموده است.

جهتهای دسترسی و آدرس برج میلاد

برای رفتن به برج میلاد، باید به پایتخت سفر کنید، این برج در جهت سه اتوبان همت، حکیم و شیخ فضل الله نوری قرار گرفته است. از این عظیمراه ها ورودی اختصاصی به برج میلاد وجود دارد. توجه داشته باشید که برای رزرو و خرید بلیط های برج باید 48 ساعت قبل اقدام کنید. همچنین به خاطر داشته باشید، زمان بازدید از برج میلاد از ساعت 10 صبح الی 22 شب است.

  • آدرس 1: تهران، عظیمراه شیخ فضل الله نوری، ورودی عظیمراه شهید همت، کنار گذر اختصاصی برج میلاد
  • آدرس 2: تهران، عظیمراه شهید حکیم غرب، بعد از عظیمراه چمران، ورودی اختصاصی برج میلاد تهران
  • آدرس 3: تهران، عظیمراه شهید همت شرق، خروجی شیخ فضل اله جنوب، پل کابلی اختصاصی برج میلاد تهران
  • تلفن: 8585-021

  • فاکس: 84361535-021

  • پست الکترونیک: [email protected]
منبع: setare.com
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1554

به "برج میلاد تهران؛ نماد مدرنیته پایتخت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج میلاد تهران؛ نماد مدرنیته پایتخت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید