7 نکته مهم برای آماده سازی گیاهان برای زمستان

به گزارش مجله عکسها، پاییز فصل خوبی برای آماده سازی گیاهان برای زمستان است، زیرا در این فصل دمای هوا کاهش می باید. یخبندان، باد، باران و آب و هوای سرد می توانند باعث فرسایش خاک شوند و گیاهان و سبزیجات شما را تحت تاثیر قرار دهند. اگر گیاهان خاصی برای جلوگیری از فرسایش خاک ندارید، باید قبل از زمستان به فکر مراقبت از گیاهان خود باشید. در ادامه با شرح 7 نکته مهم آماده سازی گیاهان برای زمستان با ما همراه باشید.

7 نکته مهم برای آماده سازی گیاهان برای زمستان

1. پیاز های تابستانی را از خاک خارج کنید

برای این که شکوفه های زیبایی در بهار داشته باشید باید همین الان ریشه ها و پیاز های به جای مانده از تابستان را از خاک خارج کنید. پیاز های حساس از جمله گل محمدی، گل زنبق و بگونیا به یخ زدگی و دمای یخبندان حساس هستند. بنابراین بهتر است قبل از وقوع اولین یخبندان طولانی مدت این پیاز ها را از زمین خارج کنید. هنگامی که پیاز ها را از زمین بیرون آوردید، به آرامی هرگونه آلودگی اضافی را از آن ها پاک کنید. توجه داشته باشید که پیازها را با آب نشورید، زیرا باعث پوسیدگی آن در حین نگهداری می گردد. در نهایت پیاز های تابستانی را در یک مکان خشک مانند گنجه یا زیرزمین نگهداری کنید. از مکان هایی مانند سوله و گاراژ به خصوص در دما های بسیار پایین خودداری کنید.

2. از مالچ بهره ببرید

پوشاندن سطح باغچه با لایه ای از مالچ یا کود گیاهی راهی عالی برای محافظت و آماده سازی گیاهان برای زمستان است. افزودن چند سانتی متر موادی مانند مالچ یا خرده چوب در اطراف گیاهان می تواند از گیاهان مراقبت کند. این کار می تواند رطوبت را در زمین حفظ کند، از سرمازدگی و آسیب رسیدن به گیاهان جلوگیری کند و مواد مغذی را برای گیاهان تامین کند. مزایای این کار بسته به نوع مالچ مورد استفاده متفاوت خواهد بود. به طور معمول دو نوع مالچ ارگانیک و مصنوعی وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید و هر کدام فواید خاص خود را دارند.

3. از علف های هرز را از بین ببرید

مرحله دیگر مراقبت از گیاه از بین بردن علف های هرز است، به خصوص اگر این علف های هرز در زمستان رشد کند. علف های هرز کابوس هر باغبانی است و اگر قبل از زمستان آن ها را از بین نبرید، در بهار زیادتر می شوند. هنگام کندن علف های هرز از دستکش های باغبانی بهره ببرید. علف کش های زیادی وجود دارد، اما اگر نمی خواهید از مواد شیمیایی سمی بهره ببرید، چندین راه طبیعی برای از بین بردن علف های هرز وجود دارد. بعد از این که علف های هرز را از بین بردید باید از نفوذ علف های هرز به حیاط خود جلوگیری کنید. مالچ نیز یک راه عالی برای از جلوگیری از رشد علف های هرز است. بنابراین برای آماده سازی گیاهان برای زمستان باید حتماً علف های هرز را از بین ببرید زیرا از رشد دیگر گیاهان جلوگیری می نمایند.

4. گیاهان بیمار و بقایای چمن را از بین ببرید

پاییز زمان مناسبی برای بیرون آوردن هر گونه گیاه بیمار یا در حال مرگ است. قطعاً نمی خواهید آفات یا بیماری ها در طول زمستان باغ شما را آلوده نمایند. هر گونه برگ یا ریشه بیمار را از گیاهان جدا کنید. علاوه بر این برای آماده سازی گیاهان برای زمستان تمامی شاخه و برگ های اطراف باغچه را جمع کنید. یک لایه ضخیم از برگ های افتاده می تواند خاک را خفه کند و نور خورشید و سایر مواد مغذی به گیاهان نرسد. علاوه بر این محیط مرطوب بستر مناسبی را برای رشد بیماری ها و آفات فراهم می نماید.

5. گیاهان چند ساله را هرس کنید

پاییز برترین زمان برای هرس کردن گیاهان چند ساله و شاخه و برگ های قدیمی است. با استفاده از قیچی های هرس، ساقه ها را طوری هرس کنید که ارتفاع آن ها بین 10 تا 15 سانتی متر باقی بماند. قطع کردن گیاهان چند ساله نیز به رشد گیاهان یاری می نماید و آن ها را در سال بعد شکوفا می نماید. بعلاوه از بیماری ها و مسائل آفات جلوگیری می نماید. قبل از قطع کردن گیاه، صبر کنید تا گیاه بمیرد.

6. از گیاهان خود محافظت کنید

یخبندان شدید می تواند به گیاهان آسیب برساند، بنابراین گیاهان باید در زمستان گرم نگه داشته شوند. گیاهان ظریف را با یک پوشش یا عایق محافظ پشمی بپیچید تا در برابر کاهش دما مقاوم شوند. اگر گیاهان قادر به تحمل وزن این پوشش ها را ندارند از یک چوب به عنوان تکیه گاه بهره ببرید. سپس هنگامی که دما به حالت عادی برگشت، می توانید بلافاصله پوشش را بردارید تا نور و هوا به خوبی گردش کند. برای آماده سازی گیاهان برای زمستان باید تجهیزات کافی برای گرم نگه داشتن گیاهان داشته باشید.

7. گیاهان ظرف را به داخل خانه بیاورید

اگر گیاهانی مانند گیاهان دارویی را در گلدان می کارید، قبل از اینکه سرما باعث آسیب به گیاهان گردد، گلدان ها را داخل خانه بیاورید. به گفته کارشناسان، برترین زمان برای آوردن گیاهان به داخل زمانی است که دمای شبانه به زیر 12 تا 15 درجه سانتیگراد برسد. معمولاً اوایل پاییز برترین زمان برای آوردن گیاه به داخل خانه است، البته این به موقعیت مکانی و تغییرات فصلی بستگی دارد. قبل از آوردن گلدان ها به داخل خانه گیاهان را آنالیز کنید. خاک را از نظر بیماری و حشرات مانند شپشک آردآلود یا کنه های عنکبوتی که ممکن است سایر گیاهان آپارتمانی اطراف را آلوده نمایند، آنالیز کنید. گلدان ها را حدود 15 دقیقه در آب ولرم خیس کنید تا از شر هر گونه حشره خلاص شوید. بعلاوه گلدان را از گرد و غبار تمیز کنید و بهتر است گلدان ها را به مکان های گرم تری مانند گلخانه منتقل کنید.

کلام آخر

برای این که در بهار باغچه ای پر از گل و رنگ داشته باشید احتیاج است در اوایل پاییز چند کار برای آماده سازی گیاهان برای زمستان انجام دهید. برای مثال پیاز های تابستان را از خاک بیرون بیاورید در جعبه ای قرار دهید، گیاهان گلدانی را به داخل خانه بیاورید، گیاهان چند ساله را هرس کنید و از پوشش حفاظتی برای جلوگیری از سرما بهره ببرید.

منبع: TomsGuide

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 آبان 1402 بروزرسانی: 16 آبان 1402 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2400

به "7 نکته مهم برای آماده سازی گیاهان برای زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته مهم برای آماده سازی گیاهان برای زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید