کمربند مقبولا دشت توس ، سنگ نوشته ای فراموش نشدنی در روزگار ما

به گزارش مجله عکسها، وسعت کمربند مقبولادر دشت توس در حدود 5 کیلومتر مربع بوده که از سنگ های آتشفشانی بکر و نگاره های باستانی با ارزش و بعلاوه سنگ نوشته هایی که نشان دهنده هویت این بخش از سرزمین ایران هستند، تشکیل شده است. شهرستان طرقبه شاندیز از جاهایی است که از سنگ نگاره های تاریخی و دیدنی که قدمت تمدن ایران را در دل خود دارد، پر است. البته در دیگر نقاط کشور ایران نیز می توان شاهد این گونه سنگ نوشته ها بود. شرایط زیست محیطی که در دشت توس در طول دوران کهن تا به امروز حاکم بوده سبب شده که این منطقه به یک مکان حاصل خیز و مستعد برای سکونت اقوام مختلف ایران تبدیل گردد. دو رشته کوه بینالود و هزار مسجد دشت توس را در دل خود جای داده اند.

کمربند مقبولا دشت توس ، سنگ نوشته ای فراموش نشدنی در روزگار ما

موزه طبیعی کشور

کمر مقبولا در طرقبه که دارای بزرگ ترین موزه های طبیعی کشور بوده و چیزی در حدود پانزده هزار سنگ نگاره دارد. نقش انسان و بز کوهی بیشترین نقش و نگاریست که بر روی سنگ نگاره های کشف شده در کمربند مقبولا طرقبه وجود دارد. بعلاوه این سنگ نوشته ها و نقش و نگار ها را می توان بر روی سنگ نگاره های روستاهای ازغد و مایان، چدر، منطقه ها دره کلدر، کوه ها و دره های این منطقه ها به وضوح مشاهده نمود. طرقبه که از کمربند مقبولا برخوردار بوده، امیدواریم که بر اساس استاندارد های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از کمربند مقبولا حفاطت گردد تا آیندگان هم بتوانند این تمدن و میراث گرانبها را از نزدیک مشاهده نمایند. امیدواریم که مسئولین عزیز بتوانند راه کاری را فراهم آورند تا کمربند مقبولا به یک منطقه دنیاگرد پذیر و گردشگری ویژه تبدیل گردد.

نقوش مشترک سنگ نگاره

این نقوش مشترک که در تمامی سنگ نوشته هایی که در منطقه ها بسیار دور و در طی ادوار تاریخی متفاوت و طولانی مشاهده می گردد از یک غریزه فطری سرچشمه گرفته نشده است. این اشکال و مضامین اسرار آمیز از یک رویکرد دقیق و پیچیده حکایت دارند که می تواند از شگفتی های سنگ نوشته های کشف شده در این منطقه ها باشد که در جای خودش به بحث و آنالیز بیشتری احتیاج دارد. (Petroglyphs) یا سنگ نگاره ها که به آن هنر صخره ای یا Rock Art نیز گفته می گردد، را می توان به عنوان شناسنامه و هویت ملی هر منطقه یا کشور به حساب آورد. در این سنگ نوشته ها اسراری پیچیده از زندگی مردمان قدیمی بر جای مانده که در واقع سند و شناسنامه یک شهر و دیار به حساب می آیند.

دشت توس

دشت توس دارای نقوش صخره ای بیشمار بوده که در این نقوش صخره ای انواع موضوعات مختلف به چشم می خورد که به بعضی از آن ها در زیر اشاره می کنیم: برای مثال می توان به نقوشی اشاره کرد که در آن صحنه شکار به تصویر کشیده شده یا بعلاوه از دیگر نقوش می توان به گاومیش کوهان دار، ابزار آلات اولیه زندگی، نقش انسان در حال اجرای مراسم و آئین های سنتی، بز های کوهی و علامت های نمادین از جمله گردونه خورشید و ... اشاره کرد. از دیگر منطقه های که این سنگ نگاره ها در آن جا یافت شده می توان به چشمه سماق زار ، دره های تشتر بالا، انجیر دره، برف افشان، بازه روبوسه، روباه پشته و روستاهای دهبار و کلاته آهن در دره های سماق، زرشک و ارغوات و ارتفاعات جنگلی تنک ارس اشاره کرد که در جای جای آن به صورت پراکنده می توان این سنگ نگاره ها را بر روی صخره های سنگی از نزدیک دید. امیدواریم که بتوانیم با کوشش مسئولان این میراث گران بها را که قابلیت ثبت شدن در لیست دنیای یونسکو دارد در این لیست ثبت نماییم ولی وجود معادن طلا و ساخت و سازهایی که در این منطقه شده سبب گشته که این امر واقع نگردد. بعلاوه این کار می تواند به علت این که این سنگ نوشته ها ظرفیت مطالعاتی و بازتاب فرهنگی گسترده ای می تواند داشته باشند برای کشور مان ایران بسیار ارزشمند و مفید واقع گردد. در بیشتر نواحی شهرستان می توان شاهد سنگ نوشته هایی بود که از جمله در کمر سیا، کلاته، درخت بید و باعو، دره های داغستان، بیلدر که بیشترین سنگ نگاره ها در کمر سیاه، کلاته، درخت بید و داغستان کشف شده است. نقش و نگار هایی که بر روی این سنگ ها می بینیم با نقش و نگار هایی که در قاره های استرالیا، اروپا، آمریکا و آفریقا کشف شده اند از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و حتی مضامینی یکنواخت دارند که در نوع خودش به مانند یک راز می ماند.

مطالعه و آنالیز سنگ نوشته ها و اسرار زندگی انسان

انسان هایی که با استفاده از این ابزار ها توانسته اند با جوامع بشری ارتباط برقرار نمایند و تاریخ را برای ما به وجود آورند مهم بوده اند. مضامین این سنگ نوشته ها در همه جا تقریبا یکسان بوده که با میزان ها وطرح های مختلف در گوشه و کنار ایران و دنیا یافت می شوند. در کنار کشف رود میانه دشت دست افزار های سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی یافت شده و گواه این مطلب است که این نواحی دارای تاریخی غنی و پربار هستند. بعلاوه غارهای باستانی و زیستگاه هایی که متعلق به پیش از تاریخ بوده سکونت انسان در ادوار تاریخی مختلف در این منطقه را به اثبات می رساند و نشان دهنده هویت تاریخی این مکان می باشد. مردمانی غیور که می توان این سنگ نوشته ها را به عنوان آثار هنری و یادمان آن ها به شمار آورد که برای آیندگان که ما باشیم به ارث گذاشته اند. این سنگ نوشته ها در دیگر نقاط هم شامل روستاهای حصار، گلستان و نواحی مانند سنگ سفید، دره خرگوش و چنار سوخته، بازه نسر، کلاته حرلو ، چشمه درخت توت، کلمبو، محدبا، کال سیر و دیگر نواحی مشاهده شده که تماشا آن ها برای هر گردشگری توصیه می گردد زیرا که هویت و شناسنامه ملی ما به شمار میرود.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2289

به "کمربند مقبولا دشت توس ، سنگ نوشته ای فراموش نشدنی در روزگار ما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمربند مقبولا دشت توس ، سنگ نوشته ای فراموش نشدنی در روزگار ما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید