خواص گیاه گوتوکولا یا همان آب قاشقی

به گزارش مجله عکسها، گیاه گوتوکولا در منطقه ها باتلاقی معتدل و گرمسیری در بسیاری از قسمت های دنیا رشد می نماید. از آنجا که این گیاه آبزی است، به آلودگی های بیولوژیکی و شیمیایی در آب حساس است، از همین رو امروزه گوتوکولا در حال صدمه تماشا می باشد. برای قرن ها از خواص گوتوکولا برای درمان بسیاری از بیماری ها از افسردگی گرفته تا زخم معده، استفاده می شده است.

خواص گیاه گوتوکولا یا همان آب قاشقی
آب قاشقی یا گوتوکولا گیاه دارویی است که برای درمان اسهال موثر است و برای درمان تهوع، سرفه، اسهال، دلپیچه و بی اختیاری ادرار در بچه ها استفاده می شود.

آب قاشقی یا گوتوکولا گیاهی علفی از خانواده چتریان است و به عنوان گیاه خودرو،رونده و نیمه آبزی شناخته می شود. این گیاه در ایران در نواحی تالاب انزلی به صورت وحشی رشد می نماید.

گیاه آب قاشقی یک گیاه دارویی در طب شناخته می شود و هزاران سال در طب سنتی چین و هند مورد استفاده قرار گرفته است و بعلاوه در اروپا به عنوان ترمیم نماینده زخم استفاده می شود. این گیاه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است و بعلاوه دارای ویتامین های سی ، ویتامین ب و ویتامین ای است. بعلاوه دارای بتاکاروتن، فلاونوئید، سلنیوم، منیزیم، کلسیم و آهن است. در ادامه با گیاه آب قاشقی بیشتر آشنا شوید.

گیاه آب قاشقی چیستآب قاشقی یک گیاه از خانواده چتریان است که دارای خواص ضد التهابی زیادی است. قدح مریم یا گوتوکولا نام های دیگر آب قاشقی می باشند.این گیاه بیشتر در جزیره اقیانوس آرام، مالزی و آسیا رشد می نماید.

آب قاشقی یک گیاه دارویی که از هزاران سال در طب های سنتی مورد استفاده قرار گرفته است و در اروپا از این گیاه برای درمان زخم ها و کاهش التهاب استفاده می شود.ترکیبات این گیاه شامل اسیدهای تری ترپنی مانند آسیاتیک اسید، ماد کاسیک، ترمینولیک اسید استر حاصل از ترکیب تری ترپن اسید و برخی اولیگوساکاریدها شامل آسیاتیکوزیدهایی مانند آسیاتیکوزید A و آسیاتیکوزید B و روغن فرار می باشد.

آب قاشقی سرشار از ویتامین C، ویتامین B ، ویتامین A ، ویتامین E ، آهن، کلسیم، منیزیم و بتاکاروتن می باشد و یکی از ترکیبات اصلی آن پلیفنول است.

برای درمان زخماز خواص خوب آب قاشقی که می تواند به عنوان یکی از مهمترین خواص آن نام برد ، ترمیم بافت و ترمیم زخم می باشد.آب قاشقی می تواند سرعت ترمیم زخم را بالا ببرد.

آب قاشقی در طب سنتی برای درمان جذام استفاده میشود. این گیاه دارویی می تواند برای درمان سوختگی های خفیف، پسوریازیس و زخم های جزئی استفاده شود.

درمان عرق سوزیبر اساس آنالیز های اجرا شده ، مصرف شیره تازه برگ های آب قاشقی می تواند باعث تسکین خارش ناشی از عرق سوز شدن زیر بغل و اطراف ران پا بسیار مفید باشد.1

بهبود گردش خونگردش خون ضعیف می تواند منجر به مسائل مختلفی از جمله رگ های واریسی، چاقی، دیابت و بیماری شریان محیطی شود. کاهش جریان خون می تواند دلیل علائمی مانند بیحسی، سوزش و درد عضلانی باشد. درمان های سنتی برای یاری به بهبود گردش خون شامل ورزش، بلند کردن پاها و دوری از بی تحرکی طولانی است. استفاده از خواص گوتوکولا در بستر مکمل ها می تواند به شما یاری کند تا به صورت طبیعی گردش خونتان افزایش پیدا کند. در یک آزمایش که با شرکت 87 نفر تشکیل شده بود، به شرکت نمایندگان میزان 30 میلی گرم گوتوکولا در روز، و به مدت یک ماه داده شد؛ نتایج به دست آمده نشان می داد که افرادی که از این روش استفاده کرده بودند، نسبت به سایر افراد از گردش خون بهتری برخوردار بودند.

کاهش افسردگی و اضطرابعلاوه بر اینکه خواص گوتوکولا می توانند به سلامت جسمی شما یاری کند، برخی تحقیقات نشان می دهد که از این گیاه می توان برای سلامت روحی نیز استفاده کرد؛ این به این دلیل است که گوتوکولا دارای ویژگی های ضد انعقادی و ضد افسردگی است. این گیاه می تواند به طور طبیعی به جلوگیری از اضطراب، درمان افسردگی و درمان اختلالات خوابی یاری کند. در سال 2010 یک آزمایش بر روی 50 نفر صورت گرفت که در آن به این افراد 20 میلی گرم گوتوکولا به مدت 1 ماه داده شد، در تمام این افراد کاهش سطح استرس و اضطراب مشهود بود. علاوه بر این، مطالعات متعددی روی حیوانات اجرا شده است که تأثیرات ضداضطراب و افسردگی مفید گوتوکولا را تأیید کرده است.2

برای پوست

گیاه آب قاشقی حاوی آنتی اکسیدان ها و ساپونین ها می باشد که برای التیام ظاهر پوست موثر می باشد. تعداد زیادی از شرکت های فراوری داور و لوازم آرایشی شیفته ویژگی های این گیاه در از بین بردن ظاهر زخم ها، چین و چروک و لکه های پوستی هستند.

در یک تحقیق حیوانی دانشمندان فهمیدند که مصرف گوتوکولا به جهت زخم ها دو بار در روز پس از یک هفته، میزان برخی از آنتی اکسیدان ها را تا 77 درصد زیاد می نماید. به دلیل خواص گوتوکولا برای سلامت پوست، از این گیاه به صورت موضعی به عنوان یک معالجه طبیعی برای بیماری های پوست مانند پسوریازیس و اگزما مصرف می شود.

خواص گیاه آب قاشقی برای تقویت حافظه یکی از بارزترین ویژگی گوتوکولا خاصیت آن به جهت التیام شناخت و تقویت حافظه می باشد. یک تحقیق انتشار یافته در مجله بیماری آلزایمر حاوی این است که عصاره گوتوکولا امکان دارد بتواند به بهبود حافظه در سطح مولکولی یاری نماید. دانشمندان اعتقاد دارند این امر به دلیل ایجاد راهی میانبر به حافظه بلند مدت ایجاد می شود.

در سال 2012، در طی یک آزمایش، به موش ها میزانی عصاره گوتوکولا خورانده شد و سپس دانشمندان سیستم شناختی آنها را میزان گیری نمودند؛ این کار باعث ازدیاد سطح آنتی اکسیدان ها در خون موش ها شد، و در نتیجه یادگیری و حافظه زیاد شد. تحقیق دیگری نشان داد که مکمل گوتوکولا می تواند به افزایش حافظه و سیستم شناختی در افراد سالخورده یاری نماید.3

زیاد شدن جریان خون در پاهاجهت زیاد شدن جریان خون در پاها و اعضا سفلا بدن هر روز صبح و شب، هر دفعه نصف قاشق مرباخوری برگ خشک گوتوکولا را در یک لیوان آب جوش پانزده دقیقه دم نمایید و آب آن را صاف کرده سپس چند قطره آبلیمو اضافه نمایید، و با عسل شیرین و میل نمایید. برخی از بیخوابی ها را از بین می برد.

افزایش گردش خونآب قاشقی دو نقش مهم را در سیستم گردش خون ایفا می نماید. اول، عصارۀ این گیاه می تواند از دیواره رگ های خونی محافظت کرده و آنها را تقویت کند، که به پیشگیری از نشت خون و بهینه سازی سیستم گردش خون یاری می نماید. دوم، گیاه آب قاشقی جریان خون را تحریک کرده و اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف بدن را تسهیل می نماید.

اثرات ضد خارشبر اساس آنالیز های انجام گرفته تعیین شده است که مصرف شیرۀ تازه برگ های این گیاه موجب تسکین خارش ناشی از عرق سوز شدن در بچه ها و بزرگسالان شده است.

سایر فواید گیاه آب قاشقیدرمان پسوریازیس

پیشگیری از ترومبوز

خواص ضدالتهابی

درمان زخم های معده

درمان اضطراب و افسردگی

تقویت توانایی شناختی

پیشگیری از اختلالات عصبی

درمان سرطان

محافظت از دستگاه گوارش

سم زدایی بدن

تنظیم فشار خون

عوارض جانبیتوصیه می شود که زنان باردار و شیرده، کسانی که عمل جراحی دارند و بعلاوه افرادی که به بیماری کبد مبتلا هستند، از مصرف این گیاه خودداری نمایند.

حساسیت: واکنش های آلرژیک به گیاه آب قاشقی شامل قرمزی، خارش یا بروز کهیر بر روی پوست هستند.

ناراحتی گوارشی: برخی ممکن است با مصرف این گیاه ناراحتی معده، حالت تهوع یا تغییر رنگِ عجیبِ مدفوع را تجربه نمایند.

خواب آلودگی: سرگیجه، سردرد و خواب آلودگی از عوارض بالقوه این گیاه هستند.4

پی نوشت:

1.www.shafamag.com

2.www.pezeshk.us

3.www.ghatreh.com

4.www.ghandpahlu.com

منبع: راسخون
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1964

به "خواص گیاه گوتوکولا یا همان آب قاشقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گیاه گوتوکولا یا همان آب قاشقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید