دلیل جرقه زدن مایکروفر چیست؟

به گزارش مجله عکسها، جرقه زدن مایکروفر از مسائل رایج این وسیله برقی محسوب می گردد؛ زیرا ماکروفرها با سطح بالایی از برق کار می نمایند. اما جای نگرانی نیست؛ چرا که این مشکل قابل برطرف است.

دلیل جرقه زدن مایکروفر چیست؟

مایکروفر غذا را به وسیله امواج الکترومغناطیسی که به عنوان مایکروویو شناخته می شوند، گرم می نماید. در شرایط خاص، این امواج الکترومغناطیسی می توانند به الکتریسیته تبدیل شوند و منجر به جرقه زدن مایکروفر گردد. به منظور تعمیر جرقه زدن مایکروفر بهتر است، ابتدا با اجزای آن و سپس علت جرقه زدن مایکروفر آشنا شویم:

  • کاور انتشار امواج (waveguide)
  • لامپ مگنترون (Cavity Magnetron)
  • خازن (Capacitor)
  • تبدیل کننده برق (transformer)

نکات کلیدی

  • به منظور جلوگیری از جرقه زدن مایکروویو هر چند مدت آن را با آب و صابون تمیز کنید.
  • در تمیزکاری مایکروفر از اسکاچ سیمی استفاده نکنید.
  • از رایج ترین علت های جرقه زدن مایکروفر می توان به وجود قطعات فلزی داخل مایکروفر، خرابی دیود و خرابی کاور انتشار امواج اشاره نمود.

علت جرقه زدن داخل مایکروفر چیست؟

خوشبختانه عواملی که باعث جرقه زدن مایکروفر می شوند، شناخته شده و بیشترا قابل برطرف هستند.

رایگان قیمت بگیرید و سرویس مورد نظرتان را در محل دریافت کنید!

  • تعمیر ماکروفر انواع برندهای ال جی، سامسونگ و بوش
  • تعمیرات جزئی و کلی ماکروفر
  • سرویس های دوره ای ماکروفر
درخواست خدمت

رایگان قیمت بگیرید و سرویس مورد نظرتان را در محل دریافت کنید!

  • تعمیر ماکروفر انواع برندهای ال جی، سامسونگ و بوش
  • تعمیرات جزئی و کلی ماکروفر
  • سرویس های دوره ای ماکروفر
درخواست خدمت

1. وجود شیء فلزی داخل مایکروویو

وجود هرگونه وسیله فلزی داخل مایکروفر، باعث تبدیل امواج الکترومغناطیسی به الکتریسیته شده و جرقه ایجاد می گردد. مطمئن شوید که هیچگونه قطعه فلزی داخل مایکروفر وجود نداشته باشد.

قاشق، چنگال، سیم به جا مانده از اسکاچ هنگام تمیزکاری داخل مایکروفر، فویل و یا روکش های آلومینیومی می توانند باعث جرقه زدن داخل مایکروفر شوند.

2. شکستگی قفسه های فلزی داخل مایکروفر

طبقه های مایکروویو حاوی فلز هستند که برای جلوگیری از جرقه زدن با پلاستیک محافظ پوشانده شده اند. ممکن است در گذر زمان این پوشش پلاستیکی شکسته یا فرسوده شده باشد. از سالم بودن پایه های فلزی مایکروفر اطمینان حاصل کنید. در صورت شکستگی یا فرسودگی، اقدام به تعویض آن طبقه کنید.

3. کثیفی یا آسیب دیدگی کاور انتشار امواج

جرقه زدن مایکروفر به علت آسیب کاور انتشار امواج، بسیار رایج است. این قطعه در بیشتر مایکروویوها معمولاً یک صفحه کوچک مربعی است، که می توانید آن را روی دیواره داخلی مایکروویو خود ببینید. وظیفه انتقال نیرو از مگنترون و توزیع انرژی و گرم کردن غذا برعهده این قطعه است.

اگر مایکروویو به طور مرتب تمیز نشده باشد، ذرات چسبیده غذا و چربی روی کاور انتشار امواج می توانند باعث ایجاد جرقه در مایکروویو شما شوند. در واقع مگنترون باعث ایجاد جرقه ، که ناشی از سوزاندن ذرات مواد غذایی چسبیده روی این قطعه است، می گردد.

بعلاوه کاور انتشار می تواند در اثر جرقه های مکرر آسیب ببیند. اگر مایکروویو غذای شما را به درستی گرم نمی نماید، می تواند نشان دهنده آسیب دیدگی نازل باشد و اگر خود پوشش انتشار امواج آسیب دیده باشد، احتیاج به تعویض آن دارید.

بیشتر بخوانید: در 8 مرحله ساده مایکروویوتان را تمیز کنید

4. دیود معیوب

دیود مایکروویو، مسئول انتقال ولتاژ بالا به مگنترون برای گرم کردن غذا است. اگر مایکروویو جرقه می زند و غذا را به درستی گرم نمی نماید، ممکن است دیود معیوب باشد.

بوی سوختگی هم می تواند نشان دهنده دیود معیوب باشد. برای تست کردن دیود می توان از مولتی متر استفاده کرد. دیود داخل مایکروفر و در کنار مگنترون قرار گرفته است. در صورت سوختگی دیود، آن را تعویض کنید.

5. خرابی لامپ مگنترون

از دیگر دلایل جرقه زدن مایکروفر می توان به مگنترون معیوب اشاره نمود. وظیفه اصلی این قطعه گرم کردن و پختن غذا است.

هنگام گرم کردن غذا، اگر صدای ماکروویو از حالت معمول بیشتر است یا غذا به درستی گرم نمی گردد یا بوی سیم سوخته احساس می کنید، می تواند نشان دهنده مگنترون خراب باشد.

برای تست کردن مگنترون از مولتی متر استفاده نموده و در صورت احتیاج اقدام به تعویض آن نمایید.

علت جرقه زدن لامپ مگنترون چیست؟

قطعه مگنترون از قطعات بسیار مهم ماکروفر محسوب می گردد. در نتیجه خرابی مگنترون کاملا در عملکرد مایکروویو اختلال ایجاد می نماید.

در اینجا به چند علت جرقه زدن لامپ مگنترون اشاره می کنیم:

  • ممکن است آهنربای لامپ مگنترون شکسته باشد: درون مگنترون، آهنربایی تعبیه شده است که در فراوری اشعه های مایکروویو برای گرم کردن غذا به مگنترون یاری می نماید.

    این آهنربا در صورتی که گرما از حد نصاب بیش تر گردد، ممکن است بشکند. در صورت شکستن این قطعه، باید اقدام به تعویض کل مگنترون نمایید.

  • ممکن است نازل اشعه مگنترون خراب شده باشد: نازل اشعه مگنترون یا همان لوله مسی که در قسمت بالای لامپ مگنترون قرار گرفته است، بر اثر حرارت زیاد ممکن است بسوزد. در صورت خرابی این قطعه نیز باید مگنترون را تعویض کرد.
  • ممکن است اتصالات لامپ مگنترون مشکل پیدا نموده باشد: 2 میکروسوئیچ برای بالا بردن ایمنی در ماکروفر قرار داده شده است که هنگام باز و بسته شدن درب مایکروفر، قطع و وصل می شوند. این میکروسوئیچ ها به صورت سری با لامپ مگنترون در مدار قرار گرفته شده اند.

در صورتی که اتصالات این دو سوئیچ دچار مشکل شوند، مدار لامپ مگنترون نیز خراب می گردد. برای آنالیز اتصالات و تعویض این قطعه حتما از یک متخصص یاری بگیرید.

آنالیز لامپ مگنترون

اگر خودتان قصد تست کردن لامپ مگنترون ماکروفر را دارید، حتما نکات ایمنی را رعایت کنید. برای این کار:

  1. ماکروفر را از برق بکشید و برای دسترسی به مگنترون اتصالات آن را باز کنید.
  2. مولتی متر قرمز رنگ را به یک ترمینال لامپ مگنترون و مولتی متر مشکی رنگ را به ترمینال دیگر مگنترون وصل کنید.
  3. اگر اهم سنج عدد کمتر از 1 را نشان داد، لامپ مگنترون سالم است.

شما علاوه بر روش بالا، از این روش هم می توانید بهره ببرید:

  1. اهم سنج را روی بالاترین مقدار تست مقاومت، تنظیم کنید.
  2. یکی از پروب ها به بدنه فلزی مگنترون و دیگری را به یکی از ترمنیال های مگنترون متصل کنید.
  3. اگر اهم سنج OL یا Open Line را نشان داد، مگنترون سالم است.

علت جرقه زدن مایکروفر ال جی چیست؟

استفاده از ظروف فلزی یا ظروفی که با فلز آبکاری شده اند، استفاده از لوازم جانبی مثل پایه های بلند و کوتاه، کثیف بودن متعلقات مایکروفر، استفاده از ظروف لب پریده، خط و خش افتادن روی درپوش بخارپز، خرابی دیود و…. می توانند علت جرقه زدن مایکروفر ال جی باشند.

توجه کنید در صورت استفاده از سه پایه در برنامه مایکروفر ممکن است باعث آب شدن پین های زیر سه پایه و در نتیجه جرقه زدن مایکروفر گردد.

علاوه بر آن اگر مایکروفر ال جی در حالت بخارپز باشد، جرقه می زند.

علت جرقه زدن مایکروفر سامسونگ چیست؟

تجمع قطره های آب و روغن داخل مایکروفر، کثیفی قطعات ماکروویو به وسیله ذرات غذا، وجود هر گونه قطعه فلزی، خرابی هم زن مایکروفر، مسائل اتصالات درونی، خرابی صفحه میکا، خرابی دیود ، خرابی لامپ مگنترون و… می توانند علت جرقه زدن و خرابی مایکروفر سامسونگ باشند.

سوالات متداول

از قرار دادن چه مواردی داخل مایکروفر خودداری کنیم؟

از قرار دادن مواردی از قبیل قاشق و چنگال های فلزی، فویل حلبی، زرورق ساندویچ، هرگونه ظروف فلزی(آلومینیومی، برنج ، استیل و…)،ظروف غذاهای آماده،قوطی کنسرو، انگور، ظرف تفلون و ظروف کریستال تراش خورده خودداری کنید.

از چه ظروفی می توان برای مایکروفر ال جی استفاده کرد؟

استفاده از کلیه ظروف پیرکس، پلاستیک، سلیکونی، ملامین و ظروف یکبار مصرف (در حد گرم کردن) مسئله ای ندارد.

چگونه از جرقه زدن مایکروفر جلوگیری کنیم؟

مایکروفر را با آب و صابون تمیز کنید. از عدم وجود هرگونه قطعه فلزی در مایکروفر مطمئن شوید. اگر باز هم مایکروفر جرقه زد، برای آنالیز اتصالات و قطعات مایکروفر از یک متخصص یاری بگیرید.

منبع: آچاره
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2244

به "دلیل جرقه زدن مایکروفر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل جرقه زدن مایکروفر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید