طریقه نصب ایزوگام صفر تا صد

به گزارش مجله عکسها، عایق کاری ساختمان در بخش های مختلف به دلیل نقش مهمی که در ساختمان سازی دارد باید با استفاده از مصالح با کیفیت و با رعایت اصول و استانداردهای از پیش تعریف شده اجرا گردد. ایزوگام که عمدتاً در پشت بام ها و گاهی هم در سرویس های بهداشتی نصب می گردد از جمله اصلی ترین عایق های رطوبتی در ساختمان به شمار می فرایند. در این مقاله از ویکی ساختمون به توضیح مرحله به مرحله نصب ایزوگام می پردازیم.

طریقه نصب ایزوگام صفر تا صد

نکات مهم در نصب ایزوگام

در فرآیند نصب ایزوگام از وسایل و تجهیزاتی استفاده می گردد که سر و کار داشتن با آن ها احتیاجمند احتیاط است. در زیر نکات مهم در مورد اجرای ایزوگام آورده شده است.

  • اولین نکته مهم، اطمینان حاصل کردن از سالم بودن کپسول و مشعل و اتصال صحیح آن ها به یکدیگر است. این موضوع در مکان هایی سربسته و کوچک مانند سرویس های بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • اجرای ایزوگام در فضاهای کوچک و سربسته داخل ساختمان ها با خطرات بیشتری همراه است. تمامی اصول و استانداردهای قبل از نصب در این نوع از فضاها باید کاملاً رعایت گردد. از افراد با تجربه برای نصب ایزوگام یاری بگیرید و کپسول آتش نشانی در محل، در دسترس باشد.
  • نصب ایزوگام در فضاهای باز اغلب در ارتفاع های بالا صورت می گیرد. از این رو رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است. توجه و دقت کافی نسبت به اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی لازم و عدم ریسک و رفتار خودسرانه، باعث می گردد تا احتمال خطر و حوادث کم گردد.
  • فرآیند اجرای ایزوگام به دلیل سر و کار داشتن با حرارت های بالا و مواد خطرناک، باید دور از بچه ها باشد.
  • در هنگام جابه جایی رول های ایزوگام و همچنین حمل کپسول های گاز مایع امکان افتادن آن ها روی پا و یا ضربه خوردن اعضای بدن وجود دارد. حتماً از کفش های ایمنی مخصوص بهره ببرید تا از خطرات احتمالی جلوگیری گردد.
  • محل انبار کپسول های گاز مایع و رول های ایزوگام باید دارای روزنه هایی، جهت گردش هوا باشد. به هیچ عنوان مکان سربسته و سرپوشیده نباشد. به خصوص کپسول های گاز مایع در مکانی نگهداری گردد که دارای فضای باز و هوای آزاد باشد.
  • مواد اولیه ایزوگام ها وزن بالایی دارند. بسیاری از کارشناسان توصیه می نمایند که در صورت ایزوگام فضایی عظیم، بهتر است که همه مواد لازم به پشت بام منتقل نگردد. در صورت انتقال آن ها به پشت بام، از انباشت آن ها با هم در یک مکان خودداری گردد.
  • قبل از آغاز فرایند نصب ایزوگام از مساعد بودن آب و هوا و احتمال ریزش برف و باران اطمینان حاصل کنید.
  • بهتر است که عملیات نصب ایزوگام در دمای زیر صفر صورت نگیرد زیرا احتمال پایین آمدن کیفیت کار وجود خواهد داشت. به طوری که نصب عایق رطوبتی نباید در دمای محیط کمتر از 5 درجه و بیشتر از 40 درجه سانتی گراد صورت گیرد.

تجهیزات مورد احتیاج برای نصب ایزوگام

برای اجرای صحیح و ایمن ایزوگام در هر مکان و مقیاسی احتیاج به یک سری وسایل است که در زیر فهرست وارد آورده شده است.

  • مشعل ایزوگام کاری و فندک برای روشن کردن
  • تیغ موکت بری
  • لباس مناسب
  • کفش کف صاف
  • دستکش نسوز
  • عینک مخصوص
  • کلاه ایمنی
  • کپسول آتش نشانی
  • کمچه و ماله
  • جارو

مراحل نصب ایزوگام

اگر بخواهیم مراحل نصب ایزوگام را به صورت خلاصه بیان کنیم، این فرآیند را می توان در مراحل تمیز کردن، زیرسازی، اندازه گیری و نصب خلاصه کرد.

مرحله اول، تمیز کردن

سطحی که قرار است ایزوگام روی آن نصب گردد، چه پشت بام باشد و چه داخل ساختمان، باید کاملاً تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد. در غیر این صورت، حتی با استفاده از قیر یا همان پرایمر نیز نمی توان اتصال خوب ایزوگام به سطح زیرین را تضمین کرد. عاقلانه است که سطح مورد نظر را هر چقدر هم که عظیم باشد، به اندازه ای که می توانیم با استفاده از جارو و حتی آب کاملاً تمیز کنیم. در صورت شستشو با آب، باید به آن اجازه دهیم کاملاً خشک گردد. از طرفی هم در استفاده از آب دقت کنید زیرا به دلیل عدم وجود عایق کاری های لازم، احتمال نفوذ آب به لایه های زیرین و آسیب به سازه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ایزوگام سنگریزه ای ؛ انواع + مراحل ساخت و اجرای آن

مرحله دوم؛ درزگیری

بعد از تمیز کردن، ترک ها و شکاف هایی که شاید در سطح مورد نظر وجود داشته باشند، بهتر از قبل نمایان خواهند شد. ترک های ریز و کوچک با استفاده از قیر یا همان پرایمر کاملاً رفع خواهند شد اما برای ترک و شکاف های عظیم تر باید جداگانه وارد عمل شد. برآمدگی هایی مانند انتهای میلگرد یا سر ستون و یا هر زائده تیز، باید برش داده شوند.

مرحله سوم؛ زیرسازی

بعد از تمیز کردن و رفع کردن همه ترک ها و شکاف ها بر اساس نوع سطح باید نسبت به زیرسازی اقدام کرد. در اغلب موارد سطح زیرین از جنس سیمان و در مواردی نیز از جنس موزاییک و اسفالت است. برای زیرسازی در یک سطح سیمانی، 280 گرم مشتق قیری محلول در حلال نفتی و برای آسفالت 300 گرم مشتق قیری محلول در آب استفاده می گردد.

توجه داشته باشید که آسفالت خود حاوی قیر است و استفاده از محلول های نفتی می تواند به ساختار آسفالت آسیب وارد کند. مقدار موادی که مشخص شده است به ازای هر مترمربع است. مواد را روی سطح به صورت یکنواخت پخش نموده و برای خشک شدن آن باید 24 ساعت صبر کرد. پس از خشک شدن، سطح باید دوباره تمیز گردد.

مرحله چهارم؛ شیب بندی

سطح مورد نظر باید از قبل دارای شیب بندی باشد. شیب بندی ها اغلب به سمت آب رو ها جهت داده می شوند. طی فرآیند نصب ایزوگام دقت به این شیب بندی توسط عامل اجرای ایزوگام بسیار مهم است. در واقع نصاب باید سعی کند که این سیب را در تمامی قیمت های سطح مورد نظر رعایت کند. اجرای غیر یکنواخت می تواند باعث به هم خوردن این شیب بندی و جمع شدن آب در یک محل به خصوص گردد. از این رو، نصب ایزوگام نیز نباید به گونه ای انجام گردد که این جهت را منحرف کند پس باید عایق های رطوبتی را موازی با جهت شیب نصب کرد.

نکته مهم دیگر در این خصوص این است که محل هایی که دارای زاویه 90 درجه هستند باید فیله کشی یا ماهیچه کشی شوند. این شیب بندی مطابق با محل آب رو شیب بندی می شوند. شیب بندی چهار گوشه و قسمت های دیگر باید به نحوی صورت گیرد که آب بر روی سطح پشت بام جمع نگردد و آن را به سمت لوله راهنمایی کند. در اطراف ناودان، چاهک های آبرو و زیر کولرها بهتر است قبل از نصب ایزوگام حتماً یک یا دو لایه اولیه نصب گردد.

مرحله پنجم؛ نصب ایزوگام

اول از همه باید رول های ایزوگام را باز کنیم. برای این کار ابتدا برچسب و سپس پوشش پلاستیکی را جدا می کنیم. گاهی شاید لازم باشد برای باز کردن رول ها که زیادی به هم چسبیده اند، حرارت داد. فشار زیادی برای باز کردن رول ها باعث پارگی و ایجاد ضعف در ساختار ایزوگام می گردد.

در گام دوم از مرحله نصب باید سطح کار را در صورت عظیم بودن به قسمت های مساوی تقسیم کرد. رایج است که سطح کار را به بخش های با عرض 90 سانتی متر تقسیم می نمایند. با توجه به اینکه رول های ایزوگام دارای عرض 1 متر هستند، تقسیم کردن سطح به بخش های 90 سانتی متری به موجب ایجاد همپوشانی 10 سانتی متری نوارهای ایزوگام است.

بعد از تقسیم سطح کار، عملیات نصب ایزوگام را از سمت ناودان ها آغاز می نمایند. اغلب یک تکه ایزوگام در اندازه های 50 در 50 سانتی متر را داخل قیفی ناودان قرار می دهند و در جلوی ناودان ها هم یک لایه یک متری ایزوگام نصب می نمایند. رول های ایزوگام، در اندازه های مختلفی در بازار موجود هستند. در صورت استفاده از رول های 10 متری، اغلب آن ها باز و به از وسط به دو بخش 5 متری تقسیم می نمایند تا فرایند نصب و تراز کردن راحت تر صورت گیرد.

در آغاز فرآیند نصب، به صورت چپ و راست حرکت می کنیم. به صورتی که عایق ردیف چپ و راست لایه نصب شده لبه های آن را به مقدار 10 سانتی متر پوشش می دهد. همپوشانی دو لایه کنار هم باید 10 سانتی متر باشد. قسمتی که باید با مشعل گرم گردد با نایلون پوشیده شده است. اگر نایلون ضخیم باشد باید کنده گردد و اگر نازک باشد باید حرارت مشعل را بیشتر کرد.

پس از حرارت دادن و تنظیم عایق در محل مورد نظر از نقطه وسط عرض آن با فشار پا یا دست، لایه را به دو طرف راهنمایی و صاف می کنیم. به طوری که چین و چروک و هوا گرفتگی ایجاد نگردد و مطمئن شویم که عایق به سطح مورد نظر کاملاً چسبیده است. آخرین گام از نصب ایزوگام، به اصطلاح جوشکاری همپوشانی های عایق نصب شده است که باید با دقت فراوان با شعله کم مشعل و به یاری کمچه یا ماله انجام گردد.

سخن آخر

نصب ایزوگام در بخش های مختلفی از ساختمان ها صورت می گیرد. ایزوگام ها یک نوع از عایق های رطوبتی هستند. در اجرای آن باید نکات، اصول و استانداردهای مشخصی را رعایت کرد. فرایند نصب ایزوگام شامل چند مرحله می گردد که در بالا به آن ها پرداخته شد. شاد خواهیم شد، نظرات و پرسش های خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1318

به "طریقه نصب ایزوگام صفر تا صد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طریقه نصب ایزوگام صفر تا صد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید