همه چیز درباره سفر به بالی ، دانستنی های سفر به بالی

به گزارش مجله عکسها، اندونزی از جمله کشورهای پر جاذبه برای برای گردشگران داخلی و خارجی می باشد که یکی از آن ها، جزیره چشم نواز بالی (Bali) است که از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی و اماکن تماشایی زیادی برخوردار است. بالی جزیره ای است که دو اقیانوس بزرگ هند و آرام را به یکدیگر متصل می نماید و از حیث جنبه های جهانگردی و گردشگری در دنیا برای خود نام و آوازه زیادی را بدست آورده است که البته با توجه به ویژگی هایی همانند: وجود منظره ها طبیعی بکر و سرسبز پیرامون جزیره، آب و هوای مساعد استوایی، معبدهای متعدد و حکاکی شده، کوهنوردی و تفریحات آبی، سواحلی پاک با شن های روشن، هتل های مجلل و مهمانسراهای عمومی، آب زلال و شفاف، سرو غذاهای بالی در رستوران های بزرگ و بین المللی و یا آشپزخانه های محلی و البته مردمی خون گرم که همواره آماده استقبال از گردشگران و جهانگرد های سفر نموده به این نقطه دل انگیز در دنیا می باشند، متوجه خواهیم شد که خیلی هم بی ربط نیست که ایناماکن دیدنی بالیهستند که آن را به یکی از دوست داشتنی ترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل نموده اند! جاذبه های گردشگری بالی، جزیره ای که از وسعتی بیش از 5 هزار متر مربع برخوردار می باشد، بسیار زیاد و هیجان انگیز است که قطعا با یکبار رفتن به آن نمی توانید از تمامی امکانات موجود در جزیره و اماکن دیدنی بالی استفاده کنید و با توجه به نیروی جذب کننده منحصر به فرد کششی که در این نقطه از دنیا وجود دارد؛ حتما خیلی زود و در اولین فرصت ممکن است دوباره شما را به سوی خود خواهد کشاند. پس اگر شما نیز همانند بسیاری دیگر از مردم، علاقه مند سفر به بالی شده اید؛ در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه شوید تا اطلاعات ضروری سفر به بالی، جاذبه های گردشگری و تفریحی آن،هزینه سفر به بالی، آداب و سنن این جزیره و غذاهای بالی را بشناسید تا بلکه با شناخت بیشتری از این جزیره کوچک و پر جاذبه راهی آن شوید.

همه چیز درباره سفر به بالی ، دانستنی های سفر به بالی

بعضی از اطلاعات ضروری سفر به بالی برای توریستان

برای آن دسته از کسانی که برای گذران اوقات فراغت خود جاذبه های توریستی جزیره بالی را انتخاب می کنند باید بگوییم که زبان ساکنین این جزیره همانند اغلب جزایر موجود در کشور اندونزی، اندونزیایی می باشد و اختلاف ساعت این جزیره با تهران ما نیز چیزی در حدود 4:30 عقب تر می باشد! میزان ولتاژ برق شهری در کشور اندونزی 230 ولت و 50 هرتز و عمده دوشاخه ها و پریزهای مورد استفاده در خانه های این کشور نیز از مدل F و C می باشند. جهت رانندگی در این کشور سمت چپ (مثل ایران) و واحد پولی، که هزینه سفر به بالی شما با آن پرداخت خواهد شد، روپیه - IDR می باشد. از دیگر اطلاعات ضروری سفر به بالی این است که کد کشور اندونزی که باید پیش از شماره های مورد نظرتان ابتدا شماره گیری نمایید 62+ و شماره های ضروری که ممکن است در سفر به بالی مورد نیازتان شود نیز به توضیح زیر می باشد:

شماره تلفن پلیس: 110

شماره تلفن آمبولانس: 118

و شماره تلفن آتش نشانی: 113

در خصوص نوع آب و هوا و شرایط حاکم در این جزیره نیز باید گفت به علت نزدیکی بالی به خط استوا، آب و هوای موجود در این نقطه گرم و دل انگیز است و میانگین دما در سال چیزی در حدود 26 یا 27 درجه و میزان رطوبت موجود در سال نیز تقریبا 85 تا 90 درصد می باشد که البته هم میزان رطوبت و هم میزان دمای هوا در کنار سواحل بالی کمی دچار تغییر می شود. بنابراین در سفر به بالی حواستان به میزان رطوبت بدنتان باشید تا گرمای آنجا اذیتتان نکند.

مناسب ترین زمان سفر به بالی

برای سفر به بالی اصلا منتظر زمان به خصوصی نباشید، چرا که در این منطقه توریستی به علت فاصله نه چندان زیادش از خط استوا (در حدود 890 کیلومتر می باشد) آب و هوا کاملا مطلوب و ایده آل حتی در فصول سرد سال می باشد. آب و هوای داغ همواره آفتابی از جمله شرایط جوی در فصول گرم و خشک سال است که در این منطقه به چشم می خورد و آب و هوای باز هم گرم ولی کمی خنک نیز از جمله شرایط اقلیمی حاکم در فصول دیگری از سال است که در جزیره بالی دیده می شود. روز از ساعت 6 صبح تا 6 و حتی 6:30 عصر ادامه پیدا می کند و با غروب آفتاب، رفته رفته تاریکی در اقصی نقاط مختلف جزیره چیره می شود. مردم جزیره بالی برای شاد بودن دنبال علت و یا فرارسیدن فستیوال و جشنواره خاصی نیستند و اغلب از صبح و با طلوع خورشید و آغاز صبح، خود را به سواحل بالی می رسانند و روز خود را با گرفتن آرامش از آب کلید می زنند! که این کارشان خود به یکی از جاذبه های توریستی بالی تبدیل شده است! دمای هوای موجود در بالی نیز در حدود 27 تا 32 درجه سانتی گراد می باشد که البته این دما در نقاط کم ارتفاع میزان گیری شده است و طبق آمار اگر به منطقه ها و نقاط مرتفع جزیره یا همان کوهستان های جزیره بالی بروید؛ به مراتب از میزان دمای محیطی کاسته و حتی می توانید در دمایی 21 تا 27 درجه سانتی گراد به استراحت و سرگرمیات خود، بپردازید. رطوبت در این جزیره توریستی همواره بالا است و نمی توان انتظار انجام فعالیت های بدنی شدید را بدون عرق کردن داشت! ماه های مه، جولای و ژوئن بی نظیر ترین ماه های سفر به بالی از جهات کلی می باشند اما اگر شما برای دیدن اماکن دیدنی بالی و انجام حرکت مخصوصی همانند موج سواری قصد رفتن به این جزیره را کرده اید، باید سفر خود را بین ماه های مه تا اکتبر تنظیم نمایید چرا که در این فاصله قسمت غربی این منطقه از موج های فوق العاده ای برای این رشته ورزشی برخوردار می شود. فارغ از همه این ها؛ باید گفت بالی همواره آماده میزبانی از شما می باشد و بهتر است هر موقع از سال هم که قصد سفر به آن را کرده اید، با کسب آگاهی از شرایط آب و هوایی کمی لباس بیشتر و یا کمتر برای خود و همراهانتان بردارید تا در بالی دچار مسائل خاصی نشوید!

هزینه سفر به بالی

یک برآورد از هزینه سفر به بالی، به صورت روزانه برای شما توریستان عزیز که متوجه میزان هزینه های پرداختی خود در هر روز اقامت خود در این جزیره زیبا بشوید حدود رقمی در حدود 500 تا 700 هزار روپیه. این رقم همان چیزی است که نه خیلی سبب ولخرجی شما می شود نه خیلی خساست شما را نشان می دهد! البته این مبلغ زمانی قابل اعتماد است که شما برای اقامت خود از هاستل های میان رده، برای خورد و خوراکتان از رستوران های محلی با قیمت های پایین و حتی طبخ غذاهای بالی با خرید مواد اولیه های محلی، جا به جایی با وسایل نقلیه عمومی موجود در جزیره و همچینن انجام امور سرگرمیاتی نه چندان گران بهره ببرید. ناگفته نماند که ما در بخش بعدی یک سری نکات حائز اهمیت نیز برای شما توریستان عزیز عنوان خواهیم نمود که سبب کمتر شدن هزینه سفر به بالی شما عزیزان خواهند شد.

هزینه سفر به بالی(اقامت)

برای اقامت در سفر به بالی گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد که قطعا بهتر است با توجه به میزان بودجه ای که برای مدت زمان اقامتی خود و همراهانتان در نظر گرفته اید، محل اقامت خود را مشخص کنید تا هزینه سفر به بالی شما کنترل شده باشد؛ در بالی هاستل ها و مهمانخانه های ارزانی وجو دارند که هزینه اقامت در آن ها از شبی 120 هزار روپیه آغاز و تا 200 هزار روپیه نیز افزایش پیدا می کند. ضروری است بدانید که اغلب هاستل های موجود در جزیره دارای اتاق خالی نیستند و اما می توان از اینترنت وای فای و همچینن صبحانه رایگانی که هر روز در اختیارتان قرار می دهند، بهره مند شوید! البته اگر برای اقامت خود در بالی در قید و بند قیمت و این جور چیزها نیستید می توانید برای سپری کردن یک زمان سرگرمیی مناسب به یکی از هتل های مجلل و سوپر لوکس ساخته شده در این منطقه توریستی بروید و هزینه ای همانند شبی بالغ بر 13 میلیون روپیه را برای آن ها پرداخت نمایید؛ شایان ذکر است که هتل های ارزان تری نیز در این جزیره وجود دارند که هزینه اقامت هر شب در آن ها چیزی حدود 300 هزار تا 700 هزار روپیه برای اتاق های دو تخته خوابی، برای شما در پی خواهد داشت و برای هتل های دارای استخر نیز باید رقمی همانند 550 هزار روپیه را در نظر داشته باشید.به جز تمامی هتل ها، هاستیل ها و مهمانخانه ها شما می توانید برای کسب لذت از یک سفر جمعی به واسطه وب سایت Airbnb اتاق های مشترکی را با میزان قیمت ناچیز 150 هزار روپیه ای اجاره نمایید. البته این را نیز از قلم نیاندازید که در بالی می توانید به سراغ اجاره کردن خانه های ویلایی و آپارتمانی نیز بروید که حدودا مبلغ 350 هزار روپیه را برای شما به ارمغان خواهد داشت. با کنترل هزینه اقامت، هزینه سفر به بالی خود را می توانید صرف سرگرمیات موجود در این جزیره دیگر کنید.

هزینه سفر به بالی(خورد و خوراک)

شاید فک کنید بخش عظیمی از هزینه سفر به بالی شما هزینه خورد خوراک است، ولی هر چقدر که دوست داشتید در بالی بخورید و اصلا هم نگران قیمتش نباشید چرا که همین غذاهای بالی شاید با نامی و ظواهر دیگری در سایر نقاط جهان با قیمتی چند برابر به فروش برسند! غذاهای بالی که خیلی ارزان قیمت می باشند و در کنار غذاهای بالی که در خیابان عرضه می شوند شاید مبلغ بسیار ناچیزی در حدود 10 هزار روپیه را برای شما به همراه داشته باشند. در بالی برای هر وعده غذای نسبتا کامل و البته اصلی یعنی ناهار و یا شام باید هزینه ای مانند 15 هزار روپیه را متحمل شوید و اگر هم چشم هایتان دنبال غذاهای خارجی عرضه شده در جزیره می باشد، با اینکه شاید کمی گران به نظر برسند و مبالغی همانند 125 تا 145 هزار روپیه را برای شما در پی داشته باشند؛ اما باز هم ارزان تلقی می شوند و هزینه سفر بالی شما را به نسبت آنچه که انتظارش را دارید کمتر می کنند. یک بطری آب معدنی در جزیره کمتر از 5 هزار روپیه و انواع غذاهای فست فودی نیز در حدود 60 تا 70 هزار روپیه برای شما هزینه خواهند داشت. البته شما می توانید در صورت داشتن حوصله و انگیزه آشپزی کردن چه برای خود و چه برای یک جمع محبت آمیز مثلا برای یک مدت هفتگی، در مجموع بین 275 هزار تا 400 هزار روپیه خرید کنید و با این کار کلی در هزینه های این چنینی سفر خود، صرفه جویی نمایید! به شما پیشنهاد می کنیم برای پخت و پز در بالی از مواد غذایی محلی بهره ببرید چرا که مواد غذایی وارداتی و خارجی موجود در جزیره کمی گران قیمت به شمار می روند.

هزینه سفر به بالی(حمل و نقل)

بخش مهمی از هزینه سفر به بالی شما در حمل و نقل وجود دارد، اما مژده این است که برای گشت و گذار در بالی خیلی لازم نیست ولخرجی کنید و کافی است در نواحی اطراف و یا عمومی جزیره از کرایه کردن تاکسی به میزان 65 هزار روپیه و یا مینی ون هایی که اجازه عبور و مرور در کل مساحت جزیره بالی را دارند و به میزان 200 هزار روپیه نیز کرایه می گیرند؛ استفاده نمایید. از جمله فرهنگ های حمل و نقلی موجود در بالی دوچرخه های اجاره ای است که می توانید از آن ها استفاده نمایید که میزان هزینه کرایه ای آن ها به صورت روزانه ای چیزی در حدود 60 هزار روپیه می باشد؛ ضمن اینکه بد نیست بدانید اغلب پروازهای اجرا شده از فرودگاه بالی و یا مبدا بالی به کشورهای مختلف آسیایی و بعلاوه کشور استرالیا، در حدود 1 میلیون روپیه هزینه در بر خواهد داشت. بنابراین در محاسبه هزینه سفر به بالی خیالتان از نظر هزینه حمل و نقل راحت باشد.

هزینه سفر به بالی(سرگرمی و ورزش)

بخش عمده فعالیت ها و هزینه سفر به بالی توریستان صرف سرگرمی و ورزش می شود. کوهنوردی، موج سواری و بعلاوه دیدن و انجام پایکوبی های محلی است که تمامی این موارد گفته شده برای شما چیزی در حدود 140 تا 350 هزار روپیه هزینه در بر خواهد داشت. البته ناگفته نماند هزینه کوهنوردی در کوه با تور چیزی در حدود 300 تا 800 هزار روپیه نیز می تواند برای شما خرج داشته باشد که بسته به شرکتی که از آن برای رزرو تور بالی استفاده کرده اید دارد! چتر بازی، بانجی جامپینگ و غواصی نیز در حدود یک میلیون روپیه برایتان هزینه دارند و سایر تورهایی هم که در کنار راهنما از آن استفاده خواهید کرد همانند بازدید از معبد مادر دسته کم چیزی بین 400 هزار تا 1 میلیون روپیه را برایتان به همراه خواهد داشت. بنابراین بیشترین میزان هزینه سفر به بالی در این بخش صرف می شود.

نکات ضروری صرفه جویی در هزینه سفر به بالی

استفاده از غذاهای بالی بخش عظیمی از کاستن هزینه سفر به بالی است که در حدود 7 هزار روپیه و حتی کمتر برای شما هزینه خواهد داشت. البته ناگفته نماند که استفاده از غذاهای بالی هر شهر و منطقه ای که به آن جا سفر می کنید نظیر جزیره بالی، هم سبب صرفه جویی و نرفتن به سوی رستوران های مجلل و گران قیمت می شود و هم موجب کسب تجربه زندگی افراد بومی آن منطقه!

یکی دیگر از روش های کم کردن هزینه سفر به بالی تا جایی که می توانید چانه بزنید و از پرداخت اصل قیمت های درج شده بر روی محصولات و کالاهای موجود در مغازه های بالی و خودِ کشور اندونزی جدا پرهیز کنید تا سفر به بالی برایتان ارزان تر تمام شود زیرا ضروری است بدانید عمده فروشندگان شاغل در جزیره بالی اغلب دندان گرد و طمع کار هستند و در صورتی که متوجه بشوند شما یک غریبه و چه بسا یک توریست پولدار هستید، تا می توانند از شما مبالغ گزافی را اخذ می کنند.

برای کم کردن هرینه سفر به بالی، بر خلاف میل اغلب توریستان عمل کنید. بیشتر توریستانی که جذب جاذبه های توریستی بالی می شوند و به این مکان توریستی و سرگرمیی سفر می کنند در ابتدا به سواحل بالی در نواحی جنوبی می روند و همین امر سبب متمرکز شدن بخش های متفاوت خدماتی و سرگرمیی در این نواحی و دو چندان شدن قیمت ها برای گرشدگران شده است! ولی اگر به جای نواحی جنوبی به قسمت شمالی و یا شمال شرقی سواحل بالی سفر کنید، هم از خلوتی قابل توجهی بهره مند می شوید و هم از پرداخت هزینه های بی جهت گران، خود را منع کرده اید. ضمناً در این نواحی با قیمت های کمتری می توانید برای خود یک مکان اقامتی کرایه نمایید که بخش عظیمی از هزینه سفر به بالی شما را کم می کند.

تا جایی که برای شما مقدور است از سرویس های اشتراکی وسایل حمل و نقلی استفاده نمایید. برای این منظور می توانید از سرویس اوبر که بسیار ارزان تر از حتی تاکسی برای شما هزینه در پی خواهد داشت، بهره مند شوید. البته نباید فراموش کنید که ارزان تر از سرویس اوبر نیز در بالی وجود دارد که آن اتوبوس های بالی می باشند که بخش دیگری از هزینه سفر به بالی را کم می کنند.

برای اقامت در پی هتل های ارزان باشید؛ در بعضی از مکان های توریستی و توریستی مهم جهان از جمله جزیره بالی که در کشور اندونزی واقع شده است، بهتر است به جای رفتن به مراکز اقامتی و هتل های لوکس و مجلل و بسیار گران قیمت، از مراکز اقامتی و هتل های ارزان قیمت در سفر به بالی بهره ببرید و مطمئن هم باشید که این سری از هتل های ارزان از امکانات و تجهیزات بسیار شایسته ای برخوردار هستند.

و نکته آخر که در کاهش هزینه سفر به بالی تاثیر گذار است این است که برای گشت و گذار در جزیره به سراغ جاهای توریستی بالی و اماکن دیدنی بالی بروید که مجانی می باشند و بازدید از آن ها برای عموم رایگان است. برای این منظور می توانید به سراغ بازارچه های فصلی و دائمی، دهکده های کوچک تاریخی، معابد مختلف که حتی ممکن است از هزینه های بلیطی بسیار کمی برخوردار باشند و صد البته آبشارهای خارق العاده و چشم نواز موجود در جزیره بالی بروید.

شما با رعایت همین چند نکته می توانید بخش زیادی از هزینه سفر به بالی خود را کم کنید و در عین حال هیجان و آرامش سفر به بالی خود را افزایش دهید!

جاذبه های توریستی بالی

بالی از جمله مقاصد جزیره ای محبوب و پرطرفدار در جهان است که در دل خود ترکیب دلنشینی از عطر و رنگ را جای داده است. بالی جایی است که تمام افراد با هر نوع سلیقه و نظری می توانند در آن به آرامش گرفتن و سرگرمی کردن مشغول شوند از وجود خیابان های شلوغ آن در کنار طبخ و توزیع انواع غذاهای بالی، که از جمله جاذبه های پردشگری بالی هستند، لذت ببرند. توریستان با چرخیدن در خیابان های بالی و بازارچه های قدیمی موجود در آن می توانند با میوه های رنگین استوایی و همچینن نوای شنیدنی موسیقی محلی آشنا شوند و برای به آرامش رسیدن از دل شلوغی شهر به سمت طبیعت بکر و کم نظیر قرار گرفته در پیرامون این جزیره بروند. البته از قلم نیفتد که در کنار چشم انداز ها طبیعی بکر و سرسبز بالی باید به کوه های مغرور آن، آبشارهای پرخروش و بعلاوه رشته کوه های آتش فشانی آن نیز اشاره داشته باشیم که در کنار هم، از اماکن دیدنی بالی هستند که جهانی تازه ای را برای توریستان و مردم سفر کرده به آن فراهم می سازند.

در جزیره بالی جدا از روبه رو شدن با افرادی خون گرم، مهمان نواز و کاملا دوست داشتنی می توانید به اسپاهای زیادی که در جزیره واقع شده اند بروید و کمی بدن و پوست خود را با نازل ترین قیمت ممکنه، ماساژ و ترمیم کنید. در این مقصد مهم توریستی، اماکن مذهبی فراوانی نیز به چشم می خورد که عمده آن ها را معابد تاریخی تشکیل می دهند و اگر شما کسی باشید که اهل دید و بازدید از مکان های مذهبی و تاریخی است، باید گفت که در سفر به بالی به آنچه علاقه مند هستید، دست خواهید یافت. پس برای اطلاع از بعضی جاذبه های توریستی بالی در ادامه با ما همراه باشید تا در سفر خارجی خود به این نقطه توریستی از اماکن دیدنی بالی دیدن کنید تا از هیچ لذتی جا نمانید.

معبد تانا لوط

معبد تانا لوط یکی از نمادهای جزیره و جاذبه های توریستی بالی به شمار میرود و آنطور که از اسناد و مدارک مربوط به آن پیدا است، ساخته شده در قرن 16 میلادی می باشد و در حدفاصل 20 کیلومتری شمال غربی کوتا واقع شده است. این معبد در داخل یک جزیره کوچک صخره ای، آن هم در کنار جریان های پرجوش و خروش آبی و امواج سهمگین دریایی قرار گرفته است که صدا برخورد آب به صخره ها و بعلاوه خلق تصاویر زیبا از جمله توصیف های این معبد به عنوان یکی از جاذبه های توریستی بالی می باشد. معبد تانا لوط یکی از اماکن دیدنی بالی که برای مردم جزیره بالی بسیار مهم و برجسته می باشد، تقریبا در تمام روزهای هفته به هنگام غروب خورشید با حجم زیادی از توریستان و سایر افراد مختلف که برای دیدن پدیده غروب از قسمت پشتی معبد می آیند، روبرو می شود. در خصوص بازدید توریستان از این معبد باید گفت با توجه میزان اهمیتی که این مکان مذهبی برای اهالی بالی دارد، رفتن به داخل آن برای اتباع خارجی و بیگانه ممنوع شده است و تنها توریستان می توانند از محیط پیرامون معبد و سازه اصلی آن برای ثبت خاطرات، عکس برداری کنند! به عنوان یک پیشنهاد به شما توریستان عزیز باید بگوییم که پس از بازدید از این مکان که یکی از مهمترین اماکن دیدنی بالی است، بهتر است قدری در کافه ها و رستوران های صخره ای این منطقه بمانید و از خوردن گران ترین قهوه جهان یعنی کوپی لواک در یک محیط جانوری اهلی (در تمام کافه ها و رستوران ها یکی سری جانور و پرنده آموز دیده و اهلی وجود دارند) نهایت لذت را ببرید. پس از قدری استراحت می توانید با پیمودن مسیری استوایی و خوش چشم انداز، خود را به یکی دیگر از معبدهای زیبای دریایی موجود در جزیره بالی به نام Batu Bolong برسانید و از داخل آن نیز بازدید بعمل آورید! از جمله اطلعات ضروری سفر به بالی برای آن دسته از توریستانی که به بازدید از این سری جاذبه های توریستی بالی از نوع مذهبی می روند این است که باید برای این مکان ها احترام های زیادی را قائل شوید و از انجام هر گونه رفتار و کردار غیر اخلاقی و ناشایستی جدا پرهیز کنید و از پوشش مناسبی نیز برخوردار باشید.

کوه باتور

از جمله اماکن دیدنی بالی کوه باتور است. اگر روزی سفر به بالی را تجربه کردید و متوجه رفتن عده زیادی از اهالی بالی به سمت کوه باتور که از ارتفاعی در حدود 1700 متر برخوردار است، شده اید؛ اصلا جا نخورید که اتفاق غیر مترقبه ای اتفاق افتاده است! زیرا هر روز تعداد زیادی از مردم که بخش قابل توجهی از آنان توریستان هستند، پیش از طلوع آفتاب خود را به دامنه کوه باتور و قله آن می رسانند تا از برترین جای جزیره شاهد طلوع خورشید باشند و به برترین صورت ممکنه روز خود را آغاز کنند؛ کوه باتور، یکی از جاذبه های توریستی بالی، در ارتفاعات میانی منطقه Kintamani جای گرفته است و به علت وجود قله آتشفشانی فعال خود، به یکی از اماکن دیدنی بالی از سوی اهالی این جزیره مورد استقبال قرار می گیرد و بسیار نیز مقدس به شمار میرود. این کوه در فاصله زمانی یک ساعته از یوبود با وسیله نقلیه شخصی واقع شده است و انجام کوهنوردی بر روی آن یکی از سرگرمیات برجسته موجود در جزیره بالی می باشد. البته با توجه به استقبال زیاد توریستان برای صعود به قله این کوه، مسیر رفتن به قله علامت گذاری شده است و با یک پیاده روی دو یا سه ساعته آن هم در شرایط کاملا آرامش بخش و راحت، می توان به قله کوه باتور دست پیدا کرد. جالب است بدانید سرو صبحانه بر بلندای قله آتشفشانی یکی از بخش های مهیج و دوست داشتی از سوی توریستان است چرا که در این وعده غذایی، تخم مرغ ها با بخار آتش فشانی پخته می شوند! کوه باتور در فصول گرم سال نیز از جمله مکان های پرطرفدار در بالی به شمار می رود؛ چرا که هم از دمای به مراتب کمتری برخوردار است و هم سبب ایجاد چشم اندازی زیبا نسبت به منطقه ها پیرامونی و بعلاوه دریاچه همنام خود یعنی دریاچه باتور که منبع اصلی آبدهی در جزیره است، می شود.

از جمله اطلاعات ضروری سفر به بالی و بازدید از اماکن دیدنی بالی، علی الخصوص کوه باتور و رسیدن به قله کوه باتور باید به یاد داشته باشید که پاهای شما نیازمند یه جفت کفش راحتی و مناسب برای کوهنوردی و بعلاوه بدن شما نیز به لباس گرم مخصوص در ساعات پیش از طلوع خورشید که هوا کمی از خنکی به سمت سردی می رود، نیاز دارد. ضمناً این را نیز نباید فراموش کنید که می توانید پس از دیدنی پدیده طلوع، به سمت معبد Ulun Danu Batur، یکی دیگر از امان دیدنی بالی، در قسمت شمال غربی سواحل بالی بروید و بعد از آن هم به یکی دیگر از جاذبه های توریستی بالی، چشمه آبگرم روستای Toya Bungkah که در حوالی دریاچه باتور قرار گرفته است بروید، کمی آب درمانی و شنا کنید و سفر توریستی خود را به سرانجام برسانید.

معبد اولوواتو

از دیگر اماکن دیدنی بالی، معبد اولوواتو است. نام این معبد از دو کلمه اولو و واتو نام گذاری شده است که کلمه اولی به معنی بلندا و نوک و بعلاوه کلمه دیگری نیز به معنی صخره می باشد که با توجه به موقعیت مکانی این معبد که درست بر روی صخره های موجود در سواحل بالی قرار گرفته است، بر روی آن گذاشته اند؛ این معبد از جمله معابد مهم در جزیره بالی است که از میزان معروفیت زیادی هم به دلایل مذهبی و اعتقادی و هم به دلایل مختلفی از جمله نقطه مکانی خود، برخوردار است. از جمله اطلاعات ضروری سفر به بالی این است که به یاد داشته باشید برترین زمان برای بازدید از این جاذبه توریستی بالی، به هنگام غروب خورشید می باشد که پرتوهای نارنجی رنگ در کنار رنگ آبی دریای بالی، سبب ایجاد چشم انداز ها بصری مجذوب کننده و زیبا می شوند. در خصوص معبد Uluwatu این را نیز باید گفت که طبق آنالیز های اجرا شده از سوی کارشناسان، قدمت آن مربوط می شود به قرن دهم میلادی و طبق افسانه های موجود و درآمده برای این معبد، می توان این گونه تصور کرد که ریشه اعتقاد شدید اهالی بالی به این معبد به علت دور نگه داشتن آنان از ارواح خبیث دریایی از طریق این مکان تاریخی و مذهبی و البته امروزه از جاذبه های توریستی بالی می باشد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است! مسیر منتهی شده به معبد، کاملا زیبا و چشم نواز است و می توان در کل مسیر با گرفتن عکس های متعدد خاطرات زیادی را برای خود و همراهانتان ثبت و ضبط کنید! ضمن اینکه نباید فاموش کنید تنها عبادت کنندگان هندو اجازه حضور در معبد را دارند و دیگر عابدان باید تنها از دیدنی ظاهر معبد نهایت لذت را ببرند که البته باید گفت همین هم خودش کلی مجذوب کنندهیت تا کنون برای توریستان داشته است چرا که می توان هم از چشم انداز ها طبیعی موجود در اطراف آن لذت برد و هم از دیدنی پایکوبی های گروهی و انفرادی محلی که در حوالی معبد انجام می شوند. البته از قلم نیوفتد که در حوالی این معبد، میمون های زیادی نیز در حال جست و خیز هستند که اغلبشان هم دست کج می باشند! پس بهتر است برای بازدید از این جاذبه تاریخی و مذهبی به خوبی حواستان به وسایل شخصی خود باشد.

جنگل میمون یوبود

از دیگر اماکن دیدنی بالی جنگل میمون یا بهتر است بگوییم منطقه حفاظت شده جنگل مقدس میمون ها، یکی از جاذبه های توریستی بالی این جزیره کوچک به شمار میرود و برای توریستانی که در پی عکسبرداری از جانوران و طبیعت بکر هستند، بسیار مناسب تلقی می شود. فاصله این جنگل از مرکز یوبود تقریبا با پای پیاده 10 دقیقه به طول می انجامد و باید اقرار کرد که از جمله اماکن دیدنی برجسته و پرطرفدار در بالی می باشد؛ جنگ میمون ها پر است از گونه های متنوع میمونی و ماکاکی، گونه های گیاهی نادر و کمیاب، مجسمه ها و تندیس های بزرگ، مسیرهای سنگ فرش شده و پر پیچ و خم، معبدهای متعدد و قدمتی و البته طبیعتی بکر و سرزنده که قطعا برای شما یه عنوان یک توریست خارجی می تواند بسیار مجذوب کننده و دوست داشتنی باشد. در جنگل میمون ها شما می توانید از ارتباط نزدیک حیوانات با آدم ها عکسبرداری کنید و از نزدیک شاهد دوستی آنان با طیف وسیعی از توریستان سفر کرده به این نقطه مجذوب کننده، قرار بگیرید! در قسمت جنوب غربی جنگل میمون ها یکی از معبدهای سه گانه موجود در جنگل واقع شده است و طبق آنالیز های اجرا شده در خصوص آن، قدمت این معبد بازمی شود به قرن چهارم میلادی! البته در قسمت شمال غربی جنگل نیز یکی دیگر از اماکن دیدنی بالی، معبد Pura Beji قرار گرفته است که این مکان نیز از سابقه قدمتی فراوانی در جزیره بالی برخوردار می باشد؛ و اما از جمله اطلاعات ضروری سفر به بالی و دیدن این اماکن دیدنی بالی که میمون دارند، این است که برای دیدن این جاذبه های توریستی بالی، در وهله اول مواظب وسایل شخصی و کوچک خود باشید چرا که در صورت مفقود شدن آنان، به ندرت پیش آمده که بتوانید آن وسایل را پیدا نمایید! نکته دوم این است که از ایجاد ارتباط چشمی با حیوانات موجود در این منطقه حفاظتی جدا خودداری کنید چرا که ممکن است سبب تحریک شدن آن ها برای حمله به شما شود و نکته آخر بازدید از این اماکن دیدنی بالی نیز این است که از دادن غذا و محبت کردن های بی مورد و اضافی به این جانوران پرهیز نمایید!

آداب و رسوم و هنرهای موجود در یوبود

یوبود مرکز فرهنگ و تمدن و بعلاوه هنرهای فراوان موجود در جزیره بالی است که در سالیان گذشته محل بروز هنرها و تردستی های تازه و امروزی در جزیره بوده است؛ در منطقه یوبود، اماکن دیدی، بناهای سلطنتی و معابد با ارزشی قرار گرفته است که تنها با دیدن آن ها می توان به قدمت زیادشان پی برد! در حال حاضر نیز موزه ها و گالری های هنری فراوان و بعلاوه هنرهای سنتی متعددی که ریشه در گذشته این منطقه دارند و با گذر زمان، اندکی تغییر و تحول نیز کرده اند، تشکیل جاذبه های توریستی بالی را داده اند و باید اظهار داست که منطقه یوبود با تمام پتانسیل های هنری خود، علاوه بر مجذوب کنندهیت های بیشمار خود برای توریستان و افرادی که به هنر و هنرمندی علاقه مند هستند، برای کسانی که در پی بافت های قدیمی و تاریخی نیز هستند هم یک مکان ایده آل به نظر می آید. بهتر است در صورت تمایل ابتدا به موزه هنری Agung Rai و بعلاوه یکی دیگر از جاذبه های توریستی بالی، موزه Neka است که اصله چندان زیادی با جنگل میمون ها ندارد، بروید و از آثار مختلف و متنوع موجود در آن ها دیدن نمایید و سپس به سراغ یکی دیگر از اماکن دیدنی بالی، خانه ماسک و عروسک Setia Darma، بروید و از نزدیک با این گالری هنری و بعلاوه ماسک ها و عروسک های خاصی که برای هر کدام از فستیوال ها و جشنواره های محلی مناسب می باشند و مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا شوید.

برای خرید سوغاتی نیز برترین مکان در جزیره بالی، همین منطقه یوبود است که از بازارچه های هنری متعددی نیز برخوردار می باشد و شما می توانید با یک گشت و گذار کوتاه مدت در میان غرفه های رنگین یوبود، هم از یکی از جاذبه های توریستی بالی دیدن کنید و هم محصولات و کالاهای مورد نظرتان را خریداری نمایید. از جمله محصولات ارائه شده در این بازارچه ها عبارتند از: نقاشی های مختلف، زیورآلات گوناگون، مسجمه های بزرگ و کوچک، غذاهای بالی، سارونگ و منبت کاری های چشم نواز نام برد و به این نکته نیز توجه نمود که برای خرید در این بازارچه ها، بهتر است تا می توانید با فروشندگان چانه بزنید و جنس خود را با تخفیف بالا خریداری نمایید! در مقابل این بازارچه ها نیز یکی دیگر از اماکن دیدنی بالی وجود دارد. شما می توانید از کاخ سلطنتی Saren بازدید بعمل آورید و منتظر شوید تا همزمان با غروب خورشید، پایکوبی های سنتی در محوطه جلویی آن به اجرا در بیاید. گفتنی است در منطقه یوبود کارگاه های آموزشی نقاشی و مجسمه سازی در کوتاه مدت نیز برقرار می باشد که در صورت تمایل، توریستان عزیز می توانند برای سپری کردن اوقات فراغت خود در این کارگاه های هنری و کلاس های عملی نیز شرکت کنند و با ساخت و فراوری مجسمه های بالی و زیورآلات گوناگون آشنایی پیدا کنند.

مزرعه های پلکانی برنج

یکی دیگر از جاذبه های توریستی بالی، مزرعه های پلکانی برنج این جزیره می باشد که سوژه اول و آخر عکاسان سفر کرده به این نقطه توریستی مجذوب کننده نیز به شمار می رود و بعلاوه ماده اصلی فراوری غذاهای بالی هستند! یکی از برترین اماکن دیدنی بالی که مکان مناسبی برای عکسبرداری و ثبت خاطراتی شیرین، مزارع Tegallalang می باشد که در فاصله زمانی نیم ساعته از منطقه یوبود با خودرو شخصی، واقع شده است. این مزرعه های پلکانی از جمله اماکن دیدنی بالی کوچک تلقی می شوند و کمتر توریستی را می توان یافت که با بالی در کشور اندونزی سفر کرده باشد و از این جاذبه های دیدنی بالی، عکس و خاطره ای نداشته باشد؛ البته از قلم نیاندازید که برای ورود و عکسبرداری به بعضی از این مزرعه های پلکانی برنج ممکن است از سوی افراد محلی جزیره از شما مبلغ اندکی نیز گرفته شود که قطعا در مقابل لذت هایی زیادی که با حضور در این مکان به دست می آورید، بسیار ناچیز می باشد. توصیه می کنیم برای کامل کردن لذت خود پس از بازدید از این مزرعه های پلکانی، به سراغ کافه ها و رستوران های موجود در حوالی آنان بروید و در کنار استراحت کردن خود از دیدنی زیبایی های طبیعی و پله ای موجود در این منطقه نهایت استفاده را کنید.

برای آن دسته از کسانی هم که علاقه زیادی به شلوغی و روبرو شدن با طیف وسیعی از مسافران و توریستان حاضر در مزرعه Tegallalang را ندارند، باید گفت می توانید به یکی دیگر از جاذبه های توریستی بالی در مزارع پلکانی، مزرعه Jatiluwih را بروید. این مزرعه که بر روی دامنه کوه Batukaru با مساحتی بالغ بر 600 هکتار واقع شده و تنها با ماشین در حدود یک ساعت و نیم از یوبود فاصله دارد بروید و از دیدنی طبیعت بکر و سرزنده موجود که با خلوتی قابل توجهی نیز توام شده است، نهایت لذت را ببرید! در خصوص هر دو مزرعه Tegallalang و Jatiluwih باید این را نیز یادآور شویم که برای آبیاری هر دوی آن ها از مدل آبیاری به روش سنتی subak که روشی است کاملا قدیمی و متعلق است به قرن 9 میلادی استفاده می شود. گفتنی است که این روش آبیاری از سوی سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

پارک آبی واتروبوم

پارک آبی واتروبوم از جمله جاذبه های توریستی بالی و منطقه کوتا در این جزیره می باشد که می تواند تا ساعت برای هر کدام از اعضای خانواده شما یا بهتر است بگوییم برای هر گروه سنی مناسب باشد. در این پارک بزرگ آبی وسایل متعددی برای بچه ها و بزرگسالان و خانم ها و آقایان وجود دارد و می توان با خیالی راحت از ضریب اطمینان بالای آن، بچه های بسیار کوچک را در داخل استخر و سرسره و حتی رودخانه مصنوعی ایجاد شده در محوطه این پارک، تنها گذاشت! والدین نیز می توانند همرمان با بازی بچه ها خود از بخش های ریلکسیشن و بعلاوه اسپا (ماساژ صورت و بدن) نهایت استفاده را ببرند و حسابی خستگی خود را به در کنند؛ تازه در کنار تمامی این ها باید به کافه های دنج و رستوران های شیک که در آن ها همه نوع غذاهای بالی طبخ می شوند نیز اشاره کنیم که با توجه به نوع سرگرمی ارائه شده در منطقه کوتا می توانند خیلی به کار توریستان بیایند و لذت بودن در چنین محیطی را دو چندان کنند. بعلاوه باید به این نکته نیز اشاره نمود که پارک آبی والتروبوم در میان یک پوشش گیاهی انبوه استوایی قرار گرفته است و از مجذوب کنندهیت های بصری زیادی نیز برخوردار می باشد. این پارک یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین جاذبه های توریستی بالی است که سالانه توریستان زیادی را به سمت بالی می کشاند.

معبد اولون دانو براتان

یکی از جاذبه های توریستی بالی، مکان های مذهبی و بناهای قدیمی موجود در این جزیره کوچک که متعلق است به قرن 17 میلادی، معبد اولون دانو براتان است که در میان سواحل غربی دریاچه براتان که در ارتفاعات جزیره بالی قرار گرفته است، واقع شده است. هر چه از مجذوب کنندهیت های بصری این معبد قدمتی بخواهیم بگوییم، باز کم است! بازتان تصویر کلی معبد در آب دریاچه و بعلاوه شناور به چشم آمدن آن همزمان با بالا آمدن آب دریا تنها توصیف کوچکی از مجذوب کنندهیت های بصری معبد اولون دانو براتان می باشد. این معبد که در قدیم به الهه دریا و دریاچه ها به نام Dewi Danu هدیه شده است، از جمله منابع اصلی تامین آب آشامیدنی و بعلاوه آبیاری زمین های کشاورزی جزیره به شمار میرود و از این حیث از اهمیت های بالایی برخوردار است؛ از جمله ویژگی های منحصر به فرد موجود در این معبد، وجود تندیس بودایی در حال مراقبه است که در قسمت چپ درب ورودی آن واقع شده است و یکی از نمادهای اعتقادی مردم بودایی و بعلاوه اهالی هندوی جزیره بالی است که این مکان را به یکی از زیباترین اماکن دیدنی بالی تبدیل کرده است! برای دیدنی تمام زیبایی های معبد اولون دانو براتان، توصیه می کنیم در هوای گرگ و میشی و پیش از طلوع آفتاب و بعلاوه پیش از رسیدن اتوبوس های توریستان به این مکان مذهبی - تاریخی بروید و پس از بازدید کامل از آن با کرایه کردن قایق و انجام گشت و گذاری کوچک در آب دریاچه براتان، سرگرمی خود را به سرانجام برسانید.

گفتنی است توریستان می توانند پس از بازدید از معبد اولون دانو براتان به باغ گیاه شناسی بالی یکی دیگر از جاذبه های توریستی بالی، که در همان نزدیکی ها دایر شده است، بروند و از این جاذبه توریستی طبیعی نیز دیدن کنند! در این باغ گیاه شناسی انواع مختلفی از گیاهان دارویی و غیر دارویی، جنگل های بامبو، بخش هایی از باغ های بگونیا، ارکیده و بعلاوه بخش های مفرح دیگری از جمله پارک Treetop Adventure (تریتاپ ادونچر) که مناسب سرگرمی بچه ها است و زیپ لاین و پل معلق و بسیاری دیگر از سرگرمیات این چنینی قرار داده شده است.

خرید در منطقه سمینیاک

یکی دیگر از جاذبه های توریستی بالی، این است که در این جزیره و در خیابان های منطقه سمینیاک می توانید با خیالی آسوده به گشت و گذار بپردازید و از محصولاتی با طراحی های ویژه که تنها در انحصار همین جزیره هستند و یکی از امتیازات خاص آن به حساب می آیند، خریداری نمایی. منطقه سمینیاک که این روز ها به یکی از اماکن دیدنی بالی تبدیل شده است، پر است از مغازه ها و فروشگاه های مختلف و متعدد که کالاها و محصولاتی همانند زیورآلات، پوشاک مُد روز، لباس و لوازم شنا و سایر سرگرمیات آبی، لوازم خانگی و دیگر اقلام متنوع دیگر را با برترین برندهای داخلی و خارجی و غذاهای بالی را پیدا نمایید. ناگفته نماند در منطقه سمینیاک که از فرصت های خریدنی فوق العاده نیز برخوردار می باشد؛ جدا از فروشگاه ها و ساختمان های تجاری بزرگ و مجلل، بازارچه های مختلفی نیز برپا می شود که حضور در آن ها هم نمی تواند خیلی خالی از لطف باشد بعلاوه با خرید از آنها می توانید هزینه سفر به بالی خود را کم کنید!

در منطقه سمینیاک می توان به طور شاخص به دو مرکز خرید برجسته با نام های سمینیاک اسکوئر () و بعلاوه سمینیام ویلیج () اشاره نمود و گفت اگر در پی محصولاتی لوکس و مُد روز هستید، می توانید از این دو مکان و اگر هم در پی محصولات و کالاهایی ارزان تر می گشت، می توانید در خیابان های باریک و پیچ و تاب خورده منطقه در پی خواسته های خود باشید! ناگفته نماند که در منطقه سمینیاک بازارچه های محلی زیادی نیز در ساعات مشخصی در منطقه به چشم می خورند که برای خرید زیورآلات و صنایع دستی و همچینن منبت کاری های بالی به نظر برترین مکان به حساب می آیند. نباید فراموش کنید منطقه سمینیاک یک منطقه تجاری در جزیره بالی بشمار می رود و بهتر است در خریدهای خود نهایت دقت را کرده و بعلاوه تا حد امکان از گرفتن تخفیف نیز غافل نشوید! در سرانجام نیز می توانید برای خارج شد خستگی از بدنتان، به یکی از کافه رستوران های موجود در منطقه بروید و یا با یک برنامه بازدیدی آن هم از یک گالری هنری، روز خود را به سرانجام برسانید.

ساحل شلوغ کوتا

ساحل کوتا با تمام شلوغی های خود در کنار ساحل سمینیاک یکی از اماکن دیدنی بالی است. بعلاوه ساحل لژیان سس دیگر از اماکن دیدنی بالی، از جمله مهمترین سواحل بالی به حساب می آیند که برای انجام سرگرمیات آبی و چشیدن طعم غذاهای بالی، ایده آل ترین نقطه در کل جزیره می باشند. از اطلاعات ضروری در ساحل کوتا به علت وجود توریستان زیاد در ساعات مختلفی از شبانه روز و بعلاوه حضور دستفروش های سِمِج که قصد دارند به زور محصولات خود را به شما بفروشند، از شلوغی غیر قابل وصفی برخوردار است! در ساحل کوتا می توانید تخته های موج سواری و سایر وسایل سرگرمیاتی را خریداری کرده و از رستوران ها و کافه های ساحلی آن نهایت لذت را ببرید و زیر نور گرم خورشید با نوشیدن یک مایع سرد استوایی، برترین حس ممکنه در جهان را بدست آورید. بعلاوه این را نیز باید یادآور شویم که در جزیره بالی، سواحل خلوت و آرامش بخش دیگری نیز وجود دارند که از اماکن دیدنی بالی است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی می باشند.

جزایر Nusa

با داشتن تعداد زیاد اماکن دیدنی بالی، این جزیره یک مقصد توریستی شلوغ و پر جمعیت است که در پیک زمان های مسافرتی، شلوغ تر هم می شود! اما این جزیره کوچک دارای منطقه ها و جزایر بسیار خلوت دیگری نیز می باشد که جزایر Nusa یکی از این مکان ها است؛ جزایر Nusa از سه جزیره مختلف تشکیل می شود که برترین آن ها جزیره Nusa Lembongan می باشد و می توان با در اختیار داشتن قایقی به این جزیره توریست پسند رفت و با انجام انواع سرگرمیات آبی و ساحلی، یک مسافرت ایده آل را برای خود و همراهنتان رقم بزنید. در جزیره بالی امرار معاش اغلب بومی ها از کاشت جلبک های دریایی می باشد که می توان مراحل کاشت آنان را با حضور در سواحل از نزدیک مشاهده نمود و از برخورد موج های سهمگین به صخره های موجود در جزیره، بسیار لذت برد!

در کنار جزیره Nusa Lembongan یکی دیگر از اماکن دیدنی بالی واقع شده است. جزیره Nusa Ceningan که دارای یک تالاب آبی چشم نواز و قایق رو و بعلاوه غارها و منطقه ها مختلف جنگلی حفاظت شده که از گونه های نادر پرندگان نگهداری می کنند، می باشد. از جمله سرگرمیات مورد علاقه توریستان در این جزیره، غواصی کردن در آب های شفاف و بسیار تمیز آن می باشد و این را نیز باید گفت که این جزیره از مکان های اقامتی مختلفی از جمله هتل های لوکس ، ویلاهای مجلل و بعلاوه خانه های روستایی چشم نواز زیادی برخوردار می باشد.

دره Sidemen

دره Sidemen یکی دیگر از اماکن دیدنی بالی، در قسمت شمال شرقی یوبود و در فاصله زمانی یک ساعت و نیمی از آن واقع شده است. این دره در کنار تمام مجذوب کنندهیت های بصری خود، نمایانگر گذشته جزیره بالی پیش از تبدیل شدن آن به یک مقصد توریستی و توریستی است و باید گفت یکی از مکان های دیدنی موجود در این نقطه برجسته توریستی در جهان می باشد. در دره Sidemen شما با تصاویر بسیار مجذوب کنندهی روبرو می شوید که دیدنی دهکده های کوچک و بزرگ و مزرعه های پلکانی کاشت برنج در دامنه های سرسبز و ایضا نمایی غرورآمیز از رفتن کوه به داخل مه تنها بخشی این این تصاویر بصری مجذوب کننده می باشند. البته به جز تصاویر چشم نواز طبیعی، گشت و گذار در داخل دهکده ها و مشاهده کاشت برنج در مزرعه های پلکانی از طریق بومیان منطقه از جمله جاذبه های توریستی بالی در این مکان می باشد.بعلاوه می توانید پس از بازدید از دره، به سراغ مسیرهای کوهستانی منتهی به قله کوه Agung بروید و با یک کوهپیمایی نه چندان سخت و رد شدن از مزارع پلکانی موجود در دامنه های کوه، از بالا به کل منطقه مسلط شوید و مزرعه های دیگری همانند قهوه و کاکائو را که خود جز اماکن دیدنی بالی هستند را نیز ملاحظه فرمایید؛ در این منطقه می توانید ساعات خوشی را با انجام حرکات یوگا، رودگردی، حضور در کلاس های آموزش پایکوبی های محلی و هنرهای صنعتی همانند بافت و منبت کاری سپری نمایید و برای اسکان و اقامت چند روزه خود نیز اصلا دغدغه ای نداشته باشید. چرا که در این منطقه هم مکان های اقامتی ارزان وجود دارد و هم مکان های اقامتی گران برای کسانی که از نظر مالی هیچ محدودیتی ندارند!

آبشار Sekumpul

یکی دیگر از اماکن دیدنی بالی، این بهشت کوچک، این آبشار است. در قسمت شمالی بالی منطقه به نام Singaraja قرار داد که آبشار Sekumpul در آن واقع شده است. این آبشار که از آن به عنوان زیباترین آبشار آبی موجود در جزیره بالی یاد می شود، متشکل است از 7 آبشار کوچک تر که برای دیدن تمام مجذوب کنندهیت های موجود در آن به شما توصیه می کنیم از افراد محلی و بعلاوه راهنمایان تورهای سفر به بالی استفاده نمایید تا به شما طرف مدت زمان محدودی (3 تا 4 ساعت) تمام پدیده های بصری ممکنه را اعم از پوشش گیاهی انبوه، روستاهای قدمتی و مزرعه های پلکانی متعدد را نشان دهند. البته ناگفته نماند که در قسمت هایی از مسیر بازدید این جاذبه توریستی بالی کمی کار برای توریستان و مسافران سخت می شود و باید برای رسیدن به اصل آبشار Sekumpul، از میان رودخانه ای پر تلاطم عبور نمایید که قطعا حس هیجان آن توام با سردی آب می تواند از فاکتورهای مجذوب کنندهیت این مکان توریستی و توریستی برایتان باشد! آبشار Sekumpul از جمله اماکن دیدنی بالی به شمار میرود و می توان آن را بدون صرف هزینه های گزاف گشت و گذاری مشاهده نمود و تجربه های خارق العاده از سفر به آن را به دست آورد.

معبد تیرتا امپول

یکی از دیدنی ترین اماکن دیدنی بالی، معبد تیرتا امپول است. اگر در پی مکانی برای دیدنی آداب و مذهب سنتی اهالی جزیره بالی می گشت، باید به شما معبد باستانی تیرتا امپول را پیشنهاد کنیم که طبق گفته باستان شناسان قدمتش مربوط می شود به سال هایی 960 پس از میلاد! این معبد که در حصار جنگل های استوایی خود را پوشانده است، در مرکز بالی واقع شده و از جمله اماکن قابل احترام عموم مردم جزیره به شمار میرود که از 3 قسمت مختلف تشکیل می شود؛ در قسمت میانی این معبد استخر نسبتا بزرگی ساخته شده است که آب داخل آن از چشمه های جوشان قرار گرفته بر دامنه کوه های همجوار تامین می شود و مردم بالی نیز از آن استفاده های مشابهی همانند ما که برای وضو و تمیزی بدن می کنیم؛ می کنند! البته ناگفته نماند که این میزان آب از خواص دارویی فراوانی نیز برخوردار می باشد. برای آن دسته از توریستان مشتاق به مذاهب و آیین های مختلف نیز باید بگوییم که بهتر است با یک راهنمای محلی برای بازدید از این مکان مذهبی بروید و درسس مطابق گفته های او عمل کنید تا خدایی ناکرده سبب خشم ساکنان جزیره بالی نشوید. بعلاوه این را نیز باید بدانید که برای بازدید از معبد نیرتا امپول هم می بایست از پوشش مناسب این معبد بهره ببرید و در صورت اجازه نگرفتن برای استفاده از آب استخر میانی این معبد، حتی یک قدم هم به ان نزدیک نشوید و سعی کنید روز گردشی خود را با مشاهده چشم انداز ها چشم نوازی که پیرامون معبد را فرا گرفته است و بعلاوه استشمام بوی طبیعت زنده به سرانجام برسانید. نکته آخر هم این است که اگر تمایلی به شلوغی معبد ندارید، بهتر است در ساعاتی به سوی معبد حرکت کنید که یا دیگر توریستان هنوز راه نیوفتاده اند و یا در حال بازکشت از معبد هستند. یعنی یا صبح زود برای بازدید به سمت معبد بروید و یا بعدازظهر.

رژیم غذایی و غذاهای بالی

در بالی به راحتی می توانید با انواع مختلفی از غذاهای بالی از جمله دریایی و غیر دریایی روبرو شوید؛ در این جزیره کوچک اندونزی می توانید از نزدیک شاهد استفاده افراطی از ادویجات و بعلاوه سبزی های معطر و تازه در کنار انواع گوشت های قرمز و سفید باشید و ببنید که چطور با در هم آمیختن آن ها غذاهای محلی این منطقه پخته می شود! غذاهای بالی، سنتی و محلی این جزیره، اغلب تحت تاثیر قبایل مجاور و بعلاوه کشورهای همسایه ای هستند و به علت ساکن شدن تعداد زیادی از مردمان هندو در این جزیره، ما بیشتر شاهد غذاهای بالی متناسب با آیین و سنت آنان هستیم و خیلی کم در جشنواره ها و فستیوال های دائمی جزیره می توانیم با غذاهای بالی و سایر غذاهای سنتی اندونزیایی برخورد داشته باشیم؛ یکی از رژیم های مورد توجه اغلب ساکنان بالی، رژیم برنجی است که تقریبا در تمام وعده های غذایی خود از آن استفاده مستقیم و غیر مستقیم می کنند. البته در کنار این غلات خوشمزه از دیگر موادی همانند سبزیجات تازه، میوه های خوش طعم استوایی، انواع ماهی و مرغ و یک اندازه کم هم گوشت قرمز بهره می گیرند و این در حالی است که عمده ساکنان جزیره که هندو می باشند از غذاهای بالی که در آن گوشت قرمز مصرف شده تنفر جدی دارند!

نباید فراموش کنید غذاهای بالی یک فرایند مجذوب کننده و قابل توجه برای تمامی کسانی است که به این جزیره سفر می کنند و شما به راحتی می توانید در این جزیره، با انواع مختلفی از کلاس های آموزشی و حتی مدارس تخصصی آشپزی در آن رو به رو شوید؛ توریستان این اجازه را دارند تا با کمی گشت و گذار شبانه در بازارچه های خیابانی و مغازه های اغذیه فروشی فعال در سطح منطقه با طیف وسیعی از هنرها و غذاهای بالی آشنایی پیدا کنند و طعم غذاهای بالی را در این مقصد مهم توریستی را به فکر بسپارند. رکن اساسی جشن های برگزار شده در جزیره، غذاهای بالی سنتی و غیر سنتی هستند و به ندرت می توان جشنی را در این جزیره مشاهده نمود که در آن از صرف کردن غذاهای بالی خبری نباشد! البته با گذشت زمان رفته رفته از تعداد غذاهای بالی کاسته و بر تعداد غذاهای بین المللی و غربی موجود در جزیره افروده شده است، اما با این حال هنوز هم در صورت تمایل با هر ذائقه و شوقی می توان در آن با غذاهای محلی زیادی خودتان را سرگرم کنید.

بهتر است پیش از معرفی تعدادی از این غذاهای سنتی و خوشمزه این را نیز به شما بگوییم که تنوع غذاهای بالی همانند فرهنگ های حاکم در هر کدام از منطقه ها آن، کاملا منحصر به فرد و استثنایی می باشد و بهتر است شما هرچقدر هم که وسواسی هستید، یکی از این غذاهای محلی را انتخاب و سرو نمایید و پس از میل کردن آن، نظر قطعی خود را در خصوص مزه و طعم غذا ارائه دهید؛ کشور اندونزی از تجمع جزیره های زیادی به وجود آمده است و می توان با توجه به خلق و خو و بعلاوه آداب و رسوم مختلف هر کدام از این جزایر، با غذاهای گوناگونی نیز روبرو شد و از رژیم های عجیب اما دوست داشتنی کیک های خامه و شکلاتی و دسرهای مختلفی که در این منطقه ها تهیه می شوند، نهایت لذت را برد. پس در ادامه این بخش از مطلب نیز با خبرنگاران کماکان همراه باشید تا به شما از بعضی غذاهای بالی، یک شناخت نسبی را ارائه دهیم تا با آگاهی از پیش به دست آمده، آماده سفر به منطقه توریستی و توریستی بالی شوید.

معرفی غذاهای بالی

1- ساتای - satay: از غذاهای بالی و از سری غذاهای کبابی و مارینه شده در جهان است که با سس مخصوص پر ادویه ای خورده می شود و می توان در آن از انواع گوشت ممکنه استفاده نمود و در کنارش نیز از موادی همانند: گوشت گوسفند یا بز، گوشت مرغ تکه شده، توفو، گوشت ماهی، گوشت گاو، تخم مرغ و دیگر موارد استفاده کرد. ساتای غذای محلی بسیاری از کشورها و منطقه ها مختلف جزیره ای در جهان است و نوع سرو شده آن در بالی که به ساتای بالی شهره است و sate lilit نیز نامیده می شود، با گوشت مرغ، گاو، ماهی و حتی لاک پشت تهیه می شود و برای طعم گرفتن نیز با نارگیل، شیر نارگیل، سبزیجات معطر و ترکیب میکس شده ای از ادویه های گوناگون به سیخ های چوبی کشیده و مستقیم بر روی حرارت آتش قرار می دهند و با سس های دیگری که ما اصل آن را ذکر کریم، این غذا را میل می کنند. این غذا، از معروفترین غذاهای بالی است.

2- ناسی کامپور (Nasi Campur) و ناسی آیام (Nasi Ayam): از سری غذاهای بالی که کامل قابل دسترسی در رستوران های سنتی وارونگ (warungs) و بعلاوه دیگر رستوران های جزیره بالی، می باشند و در اصل اندازه مشخصی برنج ترکیب شده با انواع سبزیجات و ادویه های تند و تازه می باشد که اکثرا در کنار یک کاسه سوپ آن را برای شما سرو می کنند. به یاد داشته باشید این غذا از غذاهای بالی است و نباید پس از سفارش دادن و آورده شدن آن با حرکات ناشایست آن را دور بریزید! پس توصیه ما به شما این است که اگر به سراغ این دو مدل غذاهای بالی رفتید، حتما طی کنید که با ادویه مخصوص محلی می خواهید یا بدون ادویه مخصوص محلی.

3- ببک (Bebek) و آیام بتوتو (Ayam Betutu): بتوتو یکی دیگر از غذاهای بالی است که شبیه مرغ و یا اردک شکم پر ما ایرانی ها تهیه می شود و داخل آن را با ادویه های گوناگون پر می کنند و در آخر برای پخت کامل، آن را در حدود 6 تا 7 ساعت درون پوست محکم و ضخیم موز قرار می دهند تا در نهایت یک غذای آبدار و تازه و خوشمزه را تقدیم شما کنند. در ببک و بتوتو از گوشت های حرام به هیچ عنوان استفاده نمی شود و اگر شما از آن دسته افراد هستید که نسبت به گوشت خوک و سایر گوشت جانوران حرام، حساسیت از خود نشان می دهید، می توانید این غذا که یکی از محبوبترین غذاهای بالی است را با اطمینان کامل از سلامت شرعی و متریالی سفارش دهید.

4- Pepes و Tum: از دیگر غذاهای بالی، غذاهای پیچیده شده در پوست محکم موز می باشند که از طریق شاخ و برگ های درختی، دوخته و سپس در سه حالت آب پز، بخار پز و سرخ شده توزیع می شوند. Pepes و Tum نیز همانند سایر غذاهای بالی، از ترکیب گوشت، اندازهی مرغ، توفو و بعلاوه سبزیجات مخصوص تهیه می شوند و در سرانجام برای طعم دار کردن خاص آن ها، از روش قراردادن در برگ موز استفاده می شود که روشی است کاملا منحصر به فرد و اختصاصی برای غذاهای بالی!

5- غذای دریایی جیمباران (Jimbaran): در سواحل جزیره بالی یا بهتر است بگوییم در ساحل منطقه موآیا (Muaya) که در خلیج جیمباران واقع شده است، شما با تعداد زیادی کافه و رستوران های دریایی رو به رو می شوید که تقریبا در تمام آن ها می توانید یک سری غذاهای بالی را ببینید. این غذاهای بالی عبارتند از ماهی های گریل شده، انواع خرچنگ ها، میگوها، شاه ماهی ها، لابستر ها و دیگر جانوران غذایی دریایی. اما چیزی که در این میان تعجب شما را قطعا در بر خواهد داشت، تنوع مزه و طعم هر کدام از این غذاهای بالی پخته شده در رستوران ها می باشد که با توجه به مصرف متریال های یکسان از آب خلیج، از مزه و طعم های کاملا گوناگونی برخوردار هستند و این به خاطر استفاده از سبزیجات و ادویه های مخصوص هر کدام از این غذاخوری های دریایی است که حس کنجکاوی را در شما ایجاد می کند. یکی از روش های بخشیدن طعم و مزه گوناگون به غذاهای بالی در منطقه جیمباران، بهره گیری از انواع سس های ویژه می باشد که البته در کنار مصرف کلی ادویه سامبال در تمامی غذاهای پخته شده این منطقه، می توانیم با اطمینان به شما بگوییم که طعم و مزه های موجود در غذاهای بالی در خلیج جیمباران را در هیچ نقطه دیگری از جزیره بالی نخواهید چشید و تجربه کرد.

6- ناسی گورنگ (Nasi Goreng): ناسی گورنگ یکی از غذاهای بالی و غذای ملی در کل خاک اندونزی است که از سرخ کردن برنج همراه با انواع مختلفی از گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، سبزیجان مخصوص، لوبیا سبز، سس سویا، اندازهی سیر و در آخر هم چیلی تند مزه تهیه می شود و می توان در کنار آن از اندازهی گوجه برش خورده، خیار نمک زده، سیر داغ و سایر چاشنی ها و ادویه های محلی دیگر نیز استفاده نمود.

7- لاوار (Lawar): لاوار نام یکی از غذاهای بالی است که از ترکیب نمودن گوشت چرخ کرده، سبزیجات، پودر ناریگل و چند تا از ادویه های مخصوص بالی به دست می آید و نباید اجازه سرد شدن به آن را داد چرا که واقعا تا داغ هست می توان آن را میل کرد و در صورت سرد شدن بهتر است یک غذای دیگر را برای سفارش خود، انتخاب کنید! در جزیره بالی دو مدل لاوار وجود دارد که یکی لاوار سفید و دیگری لاوار قرمز است؛ در لاوار سفید از گوشت های سفید و در لاوار قرمز هم از گوشت های قرمز استفاده می شود که ترکیب هر دوی آنان از طعم و مزه به خصوصی برخوردار می باشد.

8- انواع کیک و دسرهای خوشمزه محلی:این کیک ها دسرها از غذاهای بالی هستند که هواداران فراوانی دارند. اگر ده سال پیش به جزیره بالی سفر می کردید، جز در اعیاد و فستیوال های ویژه با کیک های محلی این منطقه رو به رو نمی شدید؛ اما اکنون به علت وجود کافه های متعدد و بعلاوه ورود موج تازهی از نوشیدنی های پذیرایی کننده، کیک های مختلفی در آشپزخانه های بالی پخته می شوند تا شما با انتخاب خود، هر کدام از آن ها را برای میل کردن با چای و یا قهوه و سایر نوشیدنی های دلخواهتان، انتخاب نمایید. در کیک ها و دسرهای خوشمزه محلی بالی می توان موادی نظیر: میوه های استوایی، خامه و شکلات، برنج، آرد، نارگیل و شکر را پیدا کرد و شاید بد نباشد برای آغاز از کیک های Wajiو godoh و kelepon، از پرطرفدارترین غذاهای بالی نامی به میان بیاوریم.

منبع: همگردی
انتشار: 19 دی 1401 بروزرسانی: 19 دی 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2291

به "همه چیز درباره سفر به بالی ، دانستنی های سفر به بالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره سفر به بالی ، دانستنی های سفر به بالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید