صعود 76 پله ای والیبال بانوان؛ از واقعیت تا بزرگنمایی

به گزارش مجله عکسها، در حالی که فدراسیون والیبال ایران صعود 76 پله ای والیبال بانوان را دستاوردی بزرگ قلمداد می نماید اما تحلیل رنکینگ فدراسیون جهانی چیز دیگری می گوید.

صعود 76 پله ای والیبال بانوان؛ از واقعیت تا بزرگنمایی

به گزارش خبرنگاران، فدراسیون دنیای والیبال شنبه(26 آبان) رنکینگ جدید والیبال بانوان را منتشر کرد که در این رده بندی تیم ملی بانوان بزرگسال ایران با 10 امتیاز و صعودی 75 پله ای همراه با تیم های فرانسه، اسلوونی، جزایر فیجی، گواتمالا، نیکاراگوئه وکاستاریکا در صندلی 39 دنیا نهاده شد. در نگاه اول این صعود ممکن است نوعی پیشرفت محسوب گردد. به گونه ای که در روزهای گذشته برخی آن را مثبت و نشانه ای از حرکت بانوان در مسیر نزدیک شدن به سطح اول والیبال آسیا قلمداد کردند. در حرکتی مشابه هم سایت رسمی فدراسیون والیبال این صعود را دستاوردی بزرگ معرفی کرد که بانوان والیبالیست با حضور در مسابقات جام کنفدراسیون والیبال بانوان آسیا (AVC CUP) به آن دست یافتند و در ادامه کسب پنج پیروزی در این مسابقات را اتفاقی بزرگ دانست که منجر به کسب امتیازات لازم شده است. اما باید توجه داشت که ایران در این مسابقات هرچند پیروزی هایی را کسب کرد اما ارتقا صندلی نداشت و مهمتر از آن این است که AVC CUP تاثیری در رنکینگ دنیای تیم ها ندارد.

فدراسیون دنیای والیبال تنها با در نظر دریافت امتیازهای تیم ها در چهار تورنمنت قهرمانی دنیا، جام دنیای، لیگ دنیای و بازی های المپیک اقدام به رده بندی می نماید و AVC CUP بر خلاف ادعای سایت فدراسیون والیبال ایران تاثیری در این زمینه ندارد شاهد این موضوع تیم چین است که با وجود قهرمانی در این مسابقات یک پله سقوط نموده و در صندلی دوم جدول نهاده شده است. همچنین تیم قزاقستان که در این مسابقات دهم شد با 32 امتیاز، بیست وسومین تیم دنیا است و فیلیپین که در صندلی نهم وبالاتر از قزاقستان ایستاد در رنکینگ دنیای صندلی 117 را دارد.

با توجه به اینکه AVC CUP تنها مسابقات رسمی بود که تیم ایران در سال 2018 در آن شرکت کرد و بی تاثیر بودن این مسابقات در رده بندی تیم ها پس می توان گفت که این صعود بیشتر مربوط به سقوط تیم های دیگر در رنکینگ FIVB است. به عنوان مثال اسپانیا، اسلوواکی و اوکراین جز کشورهای هستند که با 8 امتیاز 19 پله سقوط کردند و هر سه در صندلی 52 دنیا قرار دریافتد. علاوه بر این رومانی نیز جز تیم های هشت امتیازی است که با سقوط 21 پله ای در 52 دنیا است.

تعیین نیست هدف فدراسیون از بزرگنمایی این خبر چه بوده، آیا واقعا اطلاعی از نحوه رتبه بندی تیم ها نداشته یا آن را دستاویزی برای ایجاد جو و نگاه مثبت قرار داده است؟ اما به طور کلی والیبال بانوان برای پیشرفت نیازمند توجه و حمایت بیشتری است که می توان با برنامه بهتر، برگزاری اردوهای منظم، لیگ های پویا، تدارک بازی های دوستانه با تیم های برتر آسیا، انتخاب کادر فنی با دانش و حرفه ای گام های مثبتی را در این بخش برداشت تا در آینده شاهد ارتقا صندلی واقعی باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 159

به "صعود 76 پله ای والیبال بانوان؛ از واقعیت تا بزرگنمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صعود 76 پله ای والیبال بانوان؛ از واقعیت تا بزرگنمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید