روایت لوپتو از درمان با اسباب بازی

به گزارش مجله عکسها، محمدحسین صادقی تهیه کننده انیمیشن سینمایی لوپتو در آستانه اکران آن در جشنواره فیلم کودک اعلام کرد که این انیمیشن درباره آسایشگاه روانی است که با فراوری اسباب بازی بیماران را درمان می نماید.

روایت لوپتو از درمان با اسباب بازی

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، محمدحسین صادقی تهیه کننده انیمیشن سینمایی لوپتو که در بخش فیلم های بلند سینمای ایران در سی و سومین جشنواره فیلم بچه ها و نوجوانان حضور دارد، درباره این انیمیشن گفت: این فیلم برای مخاطب کودک و نوجوان است، اما بچه ها به طور خاص تر مخاطب ما هستند. به طور کلی فضای فیلم به گونه ای است که بچه ها و خانواده ها می توانند با هم به تماشای فیلم بنشینند. لوپتو یک تم طنز و موزیکال دارد و ما سعی نموده ایم فضای مفرح و جذابی برای مخاطبان و فرزندان کشور ایجاد کنیم. این را هم باید عنوان کنم که لوپتو با تکنیک سه بعدی در استودیوی فراسوی ابعاد در کرمان فراوری شده است.

صادقی با اشاره به داستان لوپتو بیان نمود: این فیلم درباره آسایشگاهی است که صاحبش یک دکتر روانشناس است، او بیماران روانی را با متد اسباب بازی سازی درمانی درمان می نماید یعنی بیماران را به جای استفاده از قرص و دارو با ساختن اسباب بازی، درمان می نماید. داستان فیلم با توجه به مسایلی که برای آن کارگاه اسباب بازی و آن آسایشگاه پیش می آید، رقم می خورد. با توجه به کاراکتر های بامزه ای که در فیلم داریم فکر می کنم لوپتو برای بچه ها جذاب باشد.

لوپتو یعنی اسباب بازی دست ساز

وی ادامه داد: داستان لوپتو یک موضوع کلی دارد البته ما چند موضوع اصلی در این انیمیشن داریم که یکی از آن ها ساخت اسباب بازی است و اصلاً اسم لوپتو از همین جا می آید. در گویش کرمانی لوپتو به اسباب بازی ها و عروسک های دست ساز گفته می گردد که قدیم ها، مادر ها برای فرزندان خود درست می کردند. این کلمه درواقع فراموش شده بود، اما ما سعی کردیم با این نامگذاری دوباره آن را احیا کنیم. در فیلم هم، لوپتو برند اسباب بازی هایی است که در این آسایشگاه ساخته می گردد.

صادقی اظهار کرد: بچه ها در این فیلم با فضای شاد و مفرح روبرو می شوند. در واقع آن ها یک سری آدم ها را می بینند که اسباب بازی می سازند. ما پیش از این برای بچه ها نمایش های محدود داشتیم تا بتوانیم بازخورد ها را دریافت کنیم و دیدیم که آن ها فیلم را دوست دارند. شخصیت اصلی لوپتو پسربچه ای به نام علی است که پسر صاحب آن آسایشگاه است او با یاری فرشته ای که می بیند می خواهد مسائل پدرش را حل نماید.

این تهیه کننده با بیان اینکه مرکز انیمیشن حوزه هنری در ساخت این انیمیشن مشارکت داشته است درباره موانع فراوری انیمیشن در خارج از پایتخت گفت: تمام امکانات در تهران است و این واقعاً مشکل زاست. مشخصات و مختصات لوپتو باعث شد این فیلم به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره سال جاری باشد که این نشان می دهد فیلم قابل توجهی است. با این حال ساخت فیلم به ویژه انیمیشن در خارج از تهران بسیاربسیار کار سختی است.

برای کار های فنی ناگزیر از سفر به تهران بودیم!

وی اضافه کرد: ما در شهرستان ها امکانات و زیرساخت های فراوری انیمیشن را نداریم، مثل تجهیزات رندرینگ، نیروی انسانی متخصص و حرفه ای و…. از همه این ها سخت تر مسایل اقتصادی است بالاخره محدودیت های اقتصادی در شهرستان ها سایه سنگینی روی استودیو های فراوری انیمیشن انداخته است، اما ما تمام کوششمان را کردیم و در حدود 2 سال و نیم فرایند فراوری این فیلم سعی کردیم با کوشش، عشق و علاقه مسائل را مرتفع کنیم. با این وجود ما برای خیلی از کار های تخصصی مجبور بودیم به تهران بیایم و رفت و آمد های بسیار سخت و طاقت فرسا در این فاصله هزار کیلومتری داشتیم.

صادقی ادامه داد: من در طول مدت دو سال و نیم ساخت این اثر به طور مداوم در راستا بودم، یا به تهران می رفتم و یا در حال برگشت به کرمان بودم. این موضوعات شرایط فراوری را سخت می نماید متاسفانه مقداری هم کم توجهی می گردد به استعداد های خوبی که در کشور است. ما در این فیلم با دقت و وسواس زیاد سعی کردیم از معماری و فرهنگ بومی خودمان الهام بگیریم. در این فیلم معماری آسایشگاه که لوکیشن اصلی است، الهام گرفته از یکی از بنا های تاریخی در شهر کرمان است که متاسفانه 2 ماه پیش تخریب شد.

وی با اشاره به اینکه عباس عسکری کارگردان این اثر قرار بود آدینه به تهران بیاید، ولی نتوانست، بیان نمود: او با توجه به مسایل کرونا و قانون منع آمد و شد نتوانست بیاید. قرار بود چهار نفر از عوامل اصلی لوپتو به همراه کارگردان بیایند که این امر میسر نشد. من در تهران مانده بودم تا کار های صدای فیلم را انجام بدهم.

صادقی در سرانجام بیان نمود: به نظرم بهتر است در این جشنواره از ظرفیت ویدیو کنفرانس و نشست های اینترنتی استفاده کنیم و حضور فیزیکی در این شرایط کرونایی چندان لازم نیستم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 آبان 1399 بروزرسانی: 29 آبان 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1357

به "روایت لوپتو از درمان با اسباب بازی" امتیاز دهید

1 کاربر به "روایت لوپتو از درمان با اسباب بازی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت لوپتو از درمان با اسباب بازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید