درمان های خانگی برای گرفتگی عضلات پا

به گزارش مجله عکسها، گرفتگی عضلات پا یکی از شایع ترین علل ناتوانی در حرکت است که با درد شدید و ناگهانی در عضلات پا رخ می دهد.

درمان های خانگی برای گرفتگی عضلات پا

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مهم ترین علل گرفتگی عضلات پا کم آبی بدن، کمبود پتاسیم و فشار عضلانی عنوان شده است، اما گاهی اوقات دلایل جدی تری مانند لخته شدن خون، فشار عصبی یا کمبود مواد معدنی هم می توانند باعث گرفتگی عضلات پا شوند. در این مطلب با چند درمان خانگی گرفتگی عضلات پا در طب سنتی آشنا شوید

زیاد آب بنوشید

کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی گرفتگی عضلات ساق پا محسوب می گردد به همین دلیل توصیه می گردد که هر روز به مقدار کافی آب بنوشید. از قلم نیاندازید که اگر شما فعالیت بدنی زیادی انجام می دهید باید آب بیشتری نسبت به زمان استراحت خود بنوشید.

کلسیم، پتاسیم، منیزیم، سدیم و ویتامین E را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

کمبود مواد معدنی ضروری بدن از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سدیم می تواند باعث گرفتگی عضلات پا گردد، پیشنهاد می کنیم که این مواد معدنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

ویتامین E باعث بهبود گردش خون در رگ ها شده و می تواند به درمان گرفتگی عضلات پا یاری کند.

منابع غذایی کلسیم: بادام، پرتقال، کلم پیچ و شلغم

منابع غذایی پتاسیم: سبزیجات برگ سبز، پرتقال، موز، حبوبات و مغزیجات

منابع غذایی منیزیم: انواع مغزیجات و غلات

منابع غذایی سدیم: کرفس، کاهو و هندوانه

منابع غذایی ویتامین E: حبوبات، غلات، دانه ها و مغزیجات، سبزیجات و گیاهان سبز

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی مقادیر قابل توجه سدیم، منیزیم و پتاسیم است که به تعادل مایعات در بدن یاری نموده و با جلوگیری از کم آبی بدن به درمان گرفتگی عضلات پا یاری می نماید.

برای درمان سریع گرفتگی عضلات پا یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و بنوشید.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا هر شب قبل از خواب یک قاشق چای خوری سیب سرکه و عسل را به نیم لیتر آب گرم اضافه کنید و بنوشید.

ماساژ برای گرفتگی عضلات پا

گفته می گردد که جریان خون ناکافی به عضلات یکی از علت های گرفتگی عضلات پا می باشد، جریان خون ضعیف اکسیژن رسانی به بافت را کاهش داده، مواد معدنی در خون کاهش پیدا می نمایند و در نتیجه عضله پا دچار گرفتگی می گردد.

ماساژ به ویژه اگر با روغن هایی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون گرم انجام گردد، می تواند با بهبود جریان خون، ماهیچه ها را آرام کند و درد و گرفتگی را از بین ببرد، علاوه بر این ماساژ می تواند از گرفتگی عضلات پا پیشگیری کند. از قلم نیاندازید که پس از ماساژ با یک حوله گرم دور ساق پا را بپوشانید.

کمپرس آب گرم و سرد

کمپرس آب گرم با افزایش جریان خون در عضلات پا می تواند به درمان گرفتگی عضلات یاری کند و کمپرس آب سرد تورم ناشی از گرفتگی عضلات پا را کاهش می دهد.

زیاد ننشینید

گرفتگی عضلات پا ممکن است به علت نشستن زیاد و فشار ناشی از آن بر روی عضلات ایجاد گردد، اگر شما به خاطر کار خود زیاد می نشینید هر روز صبح و ظهر ها زمان استراحت برای ناهار کمی پیاده روی کنید.

دوش آب گرم با نمک اپسوم

یک حمام آب گرم با وان حاوی نمک اپسوم یا سولفات منیزیم، به دلیل مقادیر بالای منیزیم موجود در آن به درمان گرفتگی عضلات پا یاری کند.

وان حمام یا یک تشت عظیم را با آب گرم پر کنید و 2 فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کنید، پا ها را 20 دقیقه در این آب بگذارید تا گرفتگی عضلات ساق پا درمان گردد.

افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی نمی توانند از حمام نمک اپسوم استفاده نمایند.

طب فشاری

طب فشاری یکی از بهترین روش های طبیعی و خانگی برای درمان سریع گرفتگی عضلات پا محسوب می گردد. اگر دچار گرفتگی عضلات پا شدید، فاصله بین انگشت عظیم و انگشت دوم پا و یا فاصله بین نوک بینی و لب را فشار دهید تا درد شما کاهش پیدا کند.

تمرینات ورزشی و حرکات کششی از بهترین روش های خانگی برای درمان گرفتگی عضلات پا هستند؛

کشش پا

صاف بنشینید و پایی که دچار گرفتگی شده را دراز کنید، زانوی پای دیگر را خم کنید و یک کش ورزشی یا حوله دور مچ پای آسیب دیده بیندازید. در حالیکه محکم حوله را به سمت خود می کشید پا را به سمت مخالف فشار داده و به آرامی به سمت بالا حرکت دهید.

کشش ساق پا

بر روی پله ها صاف بایستید، نوک پنجه پا را بر روی پله ها قرار داده و با دست نرده ها را محکم بگیرید حالا کف پا را به سمت پایین بکشید و تا زمانی که کششی در ساق پا احساس می کنید این حرکت را ادامه دهید، 30 ثانیه نگه دارید و سپس به حالت اول برگردید.

کشش انگشتان پا

صاف بایستید و انگشتان پا را با زوایای مختلف بالا آورده و به آن ها فشار وارد کنید، فشار بر روی انگشتان پا می تواند به ساق پا هم فشار وارد نموده و گرفتگی عضلات پا را درمان کند.

گیاهان دارویی برای گرفتگی عضلات پا

ملاس سیاه

ملاس سیاه (ملاس سیاه عصاره ای غلیظ، تیره و چسبناک است که در فرایند تهیه شکر از چغندر قند یا نیشکر به دست می آید) غنی از مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و سلنیوم است که به درمان گرفتگی عضلات پا یاری می نماید.

یک بار در هفته 1 تا 2 قاشق چای خوری ملاس سیاه را به 1 فنجان شیر گرم اضافه کنید و بنوشید.

خردل زرد

در بسیاری از کشور های دنیا مردم برای درمان سریع گرفتگی عضلات پا مقداری خردل زرد استفاده می نمایند. هنوز دلیل دقیق این کار تعیین نشده، اما به نظر می رسد که طعم تلخ خردل باعث تحریک عصبی شده بنابراین بر روی اعصاب پا اثر می گذارد و به درمان گرفتگی عضلات پا یاری می نماید.

یک قاشق چای خوری خردل زرد بخورید تا گرفتگی عضلات پا در عرض چند دقیقه درمان گردد.

گل میخک

روغن گل میخک به دلیل خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم و ضد درد طبیعی که دارد برای درمان گرفتگی عضلات پا مفید می باشد.

اگر دچار گرفتگی عضلات پا شدید، روغن گل میخک را کمی گرم نموده و با آن ساق پا را ماساژ دهید تا درمان گردد.

چای یا دمنوش بابونه

بابونه یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان گرفتگی عضلات پا در خانه محسوب می گردد، چای یا دمنوش بابونه به دلیل خواص آرام بخشی قوی که دارد به درمان درد ناشی از گرفتگی عضلات پا یاری می نماید.

اگر دچار گفتگی عضلات پا شده اید، روزانه حداقل 5 فنجان چای یا دمنوش بابونه به مدت 2 تا 3 هفته بهره ببرید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1785

به "درمان های خانگی برای گرفتگی عضلات پا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان های خانگی برای گرفتگی عضلات پا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید