اهمیت خوردن صبحانه برای دانش آموزان

به گزارش مجله عکسها، طی چندین مطالعه اجرا شده، بر مزایای یک صبحانه مغذی برای دانش آموزان تأکید شده است. با این حال متأسفانه، بسیاری از افراد جوان تمایل دارند این اولین وعده غذایی مهم را از قلم بیاندازند. این مقاله توجه شما را به اهمیت

اهمیت خوردن صبحانه برای دانش آموزان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

طی چندین مطالعه صورت گرفته، بر مزایای یک صبحانه مغذی برای دانش آموزان تأکید شده است. با این حال متأسفانه، بسیاری از افراد جوان تمایل دارند این اولین وعده غذایی مهم را از قلم بیاندازند. این مقاله توجه شما را به اهمیت خوردن روزانه یک صبحانه کامل و سالم جلب می نماید.

تقریباً همه ما شنیده ایم که صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز به تعداد می رود. با این حال، بسیاری از ما آن را جدی نگرفته و صبحانه را به اسم بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار نمی دهیم. درست همچون بزرگترها، این روزها، صرفه نظر کردن از خوردن صبحانه، در میان دانش آموزان هم به یک عادت مشترک تبدیل شده است.

به اسم والدین و سرپرست، این وظیفه شماست که برای بچه ها خود صبحانه ای سالم فراهم سازید. بسیاری از دانش آموزان پیش از رفتن به مدرسه از خوردن صبحانه با گفتن اینکه وقت ندارند، گرسنه نیستند و از این دست بهانه ها، امتناع می ورزند. هرچند، نمی دانند که نخوردن صبحانه در واقع سلامت آنها را به خطر انداخته، و می تواند موجب ایجاد مسائل مختلفی در یادگیری هم گردد.

جهت جلوگیری از چنین مسائلی، ضروری است دانش آموزان عادت خوردن صبحانه را در خود ایجاد کنند. به جای مجبور کردن کودک به خوردن صبحانه، بهتر است کاری کنیم که مزایای خوردن یک صبحانه خوب را درک نموده تا به طور اتوماتیک شخصاً آغاز به خوردن آن کند. در مطالب پیش رو مزیتهای خوردن یک صبحانه سالم را بیان نموده و بعلاوه، شما را با نکاتی جهت آماده سازی نه تنها یک صبحانه سالم، بلکه صبحانه ای خوشمزه برای بچه ها تان آشنا می سازیم.

صبحانه همچون یک پادشاه است

اهمیت خوردن صبحانه در خود واژه نهفته است. (این واژه در انگلیسی breakfast می باشد که break به معنای شکستن و fast به معنای روزه داری یا گرسنگی طولانی مدت است)، در واقع با خوردن صبحانه روزه یا گرسنگی ای را می شکنیم که در طول فاصله طولانی بعد از شام شب گذشته، هنگامی که در خواب بودیم، ایجاد شده بود. تا زمان بیدار شدن از خواب به هنگام صبح، بیشتر انرژی ما مورد استفاده قرار گرفته و از اینرو به منظور انجام دادن کارهای روزمره زندگی به تتازه انرژی احتیاج داریم.

دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند و یا بیشتر اوقات از خوردن آن صرف نظر می کنند، در معرض خطر بالای ابتلا به اسهال و استفراغ و مسائل دیگر مرتبط با سلامتی قرار می گیرند. نه تنها به این علت بایستی صبحانه خود را بخورند، بلکه این دانش آموزان احتیاج دارند به مفاهیم تازه در مدرسه توجه نموده و آنها را درک کنند و ممکن است معده خالی مانع پیشرفت آنها گردد.

مشاهده شده بچه های که پیش از رفتن به مدرسه، صبحانه خود را نمی خورند، با مسائل مرتبط با سلامتی از جمله سردرد، خواب آلودگی، درد معده، خستگی عضلانی، و غیره روبرو خواهند شد. بعلاوه به طور معمول چندین مشکل روانی از جمله تردید داشتن، خشم، اضطراب، تحریک پذیری، ناخشنودی، عصبانیت، بی حالی، خصومت، و غیره، در دانش آموزانی که صبحانه خود را از قلم می اندازند، مشاهده شده چنین مسائلی از فرایند یادگیری ممانعت به عمل می آورند.

این روزها، دانش آموزان نه تنها احتیاج دارند مطالب مختلفی را بیاموزند، بلکه از آنها انتظار می رود، برای پیشرفتشان فعالیتهای فوق برنامه را هم انجام دهند. برای انجام پیروز و خوب این امور، آنها به انرژی ای احتیاج دارند که از گلوکز صبحانه تأمین می گردد. علاوه بر این، خوردن صبحانه به طور منظم به کنترل وزن یاری می نماید و خطر ابتلا به چاقی در کودک را که در این اواخر به یک مشکل شایع تبدیل شده است، کاهش می دهد.

دانش آموزانی که عادت دارند به طور مرتب صبحانه خود را بخورند، گزارش شده است که در طول کلاس از تمرکز بالاتری برخوردار بوده و توجه آنها به درس بهتر از آنهایی است که صبحانه نمی خورند. صبحانه بعلاوه برای حافظه دانش آموزان مفید می باشد، به طوریکه بهتر قادر به یادآوری و بازیابی اطلاعاتی که پیش از این آموخته اند خواهند بود. حتی دیده شده توانایی حل مسئله در دانش آموزانی که صبحانه خود را به طور مرتب می خورند، بهتر است.

مطالعات نشان داده اند که رابطه مستقیمی میان خوردن یک صبحانه سالم و نمرات آزمون وجود دارد. مشاهده شده دانش آموزانی که صبحانه خود را به طور منظم می خورند، در امتحانات خود نمرات بهتری نسبت به آنهایی که این کار را نمی کنند، کسب می کنند. بعلاوه، به این علت که یک صبحانه سالم ¼ مواد مغذی که بدن روزانه بدان احتیاج دارد را تأمین می سازد، احتمال کمتری وجود دارد دانش آموزان در خوردن زیاده روی نموده و در نتیجه از خوردن غذاهای فست فود که برای سلامتی مضرند، اجتناب می ورزند.

چه چیزی یک صبحانه را سالم می سازد

اکنون که از اهمیت خوردن صبحانه اطلاع یافتیم، گام بعدی یافتن چیزی است که دقیقاً بایستی برای صبحانه خورده گردد. هر چند کربوهیدرات ها که انرژی بدن را تأمین می سازند، یکی از مهمترین بخشهای یک صبحانه سالم را تشکیل می دهند، ضروری است مطمئن شوید که در وعده غذایی صبح تنها کربوهیدرات را مصرف نکنید. یک صبحانه کامل باید تمام مواد مغذی لازم، از جمله پروتئین، کلسیم، ویتامین B6، ویتامین A، روی و آهن را در بر داشته باشد. بعلاوه، اطمینان حاصل کنید که حاوی کمترین مقدار سدیم، نمک و شکر باشد.

یک صبحانه اساسی بایستی شامل غلات، حبوبات، شیر و میوه باشد. دستور العمل های زیادی از صبحانه سالم و آسان در اینترنت قابل دسترسند که می توانید آنها را امتحان کنید. در زیر چندین نکته ذکر شده که به شما در تهیه یک صبحانه سالم و مغذی برای بچه ها خود یاری خواهند کرد:

میوه باید بخشی از رژیم غذایی روزانه بچه ها را تشکیل دهد. میوه های تازه، مانند، پرتقال، انگور، انبه، انواع توت ها، سیب، کیوی، و غیره انتخاب های خوبی برای صبحانه به حساب می آیند. آنها را می توان با یک فنجان ماست یا غلات سرو کرد.

در صورتیکه غلات را انتخاب می کنید، برترین کار غلات گَرم با فیبر بالا مانند آرد جو دو سر است. غلات سرد حاوی قند کمتر و فیبر بیشتر را هم می توانید گهگاهی انتخاب نمایید. این غلات را می توان با اضافه کردن جوز، میخک، دارچین و فلفل شیرین به آنها میل کرد.

تهیه یک اسموتی ((smoothie) یک نوشیدنی مخلوط شده و گاهی شیرین شده است که از میوه تازه تهیه می گردد) برای صبحانه گزینه ای مغذی و خوشمزه است که بچه ها عاشق آن خواهند شد. املت سبزیجات به همراه موفین سبوس (نوعی شیرینی یا کلوچه) و شیر کم چرب و یا آب پرتقال بعلاوه می تواند ایده خوبی برای صبحانه باشد. بچه ها بعلاوه ممکن است از خوردن وافل سبوس به همراه پنیر ریکوتا، کره بادام زمینی و میوه برای صبحانه لذت ببرند.

غیر از این موارد، حتی غذای به جای مانده از شب گذشته مانند برنج و ساندویچ هم می توانند برای صبحانه مورد استفاده قرار گیرد.

القاء کردن عادت خوردن یک صبحانه کامل و سالم در بچه ها نه تنها به آنها در زندگی دانش آموزی شان یاری می نماید، بلکه در بزرگ شدن سالم آنها مفید می باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1932

به "اهمیت خوردن صبحانه برای دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت خوردن صبحانه برای دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید