10 غذای خوشمزه قبرس

به گزارش مجله عکسها، در این مقاله از مجموعه مقالات راهنمای سفر به کشورها به سراغ کشور قبرس می رویم. در ادامه این مطلب به معرفی و آنالیز غذاهای محلی قبرس خواهیم پرداخت. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

10 غذای خوشمزه قبرس

هالومی یا هِلیم

معروف ترین غذای قبرسی. محبوبیت هالومی در حال حاضر به بسیاری از کشورها در سراسر اروپا و خاورمیانه توسعه یافته است. با توجه به نقطه ذوب بالای پنیر، سرخ یا کباب کردن آن به مهارت بالایی احتیاج دارد، به طور کامل شکل تازه ای از پنیر کبابی را نشان می دهد. طعم شور، نرمی و بافت لاستیکی آن میان گیاهخواران و غیر گیاهخواران در سراسر دنیا مشهور است. این پنیر از ترکیب مخلوط شیر بز و گوسفند، قبل از چربی گیری فراوری می گردد. این یک عمل غیر معمول به علت عدم وجود باکتری های فراورینماینده اسید در طول کل فرآیند است. هالومی را می توان در کنار هندوانه تازه و برش زده به صورت سرد مصرف کرد و معمولا به عنوان یک غذای آماده یا دسر در قبرس خورده می گردد.

دلمه

در دلمه های قبرسی ترکیب گوشت، برنج، پیاز، گوجه فرنگی و گیاهان معطر با دقت در برگ های تازه انگور پیچیده می شوند. این غذا زمانی در یک روستا محبوب بود اما حالا نمونه های آن را در سرتاسر یونان، ترکیه و خاورمیانه می توان یافت. معمولا در حجم زیاد فراوری می گردد و می توان آن را منجمد و ذخیره کرد. چاشنی سبزیجات یک سنت قبرسی است و معمولاً از برگ بیرون می زند این ترکیب از فلفل، گوجه فرنگی، پیاز، کدوسبز و حتی گل کدو که به ترتیب پخته می شوند، تشکیل می گردد.

سوولاکی قبرسی

سوولاکی یک غذای معروف یونانی است که سبک قبرسی آن، از تکه های کوچک کباب ذغالی سیخ شده در میان اندازه زیادی سالاد تازه تشکیل شده است. نان پیتای مورد استفاده در غذا از مشابه یونانی نازک تر و بزرگتر است و معمولا به جای بستن و پر کردن به روش های سنتی (لقمه کردن) حاوی یک لایه برای نگه داشتن مواد پر نماینده است. گوشتی که در این غذا استفاده می گردد معمولا گوشت خوک، بره یا مرغ است. با این حال گزینه های گیاهخواری مانند قارچ و هالووومی نیز وجود دارد. سس همراه سوولاکی یونانی مختص قبرس است. در جزیره معمولا به جای این سس، برش های لیمو، ترشی فلفل سبز و piccalilli (نوعی ترشی ادویه و سبزیجات) به عنوان دورچین عرضه می گردد.

شفتالی

این غذا یک نمونه سنتی crépinette (نوعی سوسیس) قبرسی یا بسته سوسیس است. محتویات معمولا شامل جعفری، پیاز، نمک، فلفل و گوشت خرد شده است. سپس این ترکیب معطر در لایه ای از چربی پیچیده می گردد تا سوسیس های کوچک شفالیا فراوری شوند. شفالیا معمولاً روی ذغال به مدت 30 دقیقه کباب می گردد تا کامل بپزد و تبدیل به یک سوسیس خوش طعم و خوش ادویه گردد. معمولا می توان برای پر کردن لقمه های پیتا، سووالاکی سفارش داد.

ماکارونی تنوری

نسخه قبرسی این غذا که در یونان به نام Pastitsio شناخته می گردد، غذای نمادین و خوراک اصلی محبوب، به ویژه در جشن های عید پاک جزیره است. پاستاهای لوله ای بزرگ، سس béchamel (سس سفید تشکیل شده از شیر و آرد و کره)، گوشت خرد شده مواد اصلی این غذا هستند. معمولاً برای ترد کردن غذا، پودر پنیر آناری (anari) روی آن می پاشند. غذا در یک تابه بزرگ اجاق (فر) تهیه می گردد. برش های مربع شکل باعث می گردد لایه های غذا را ببینید. این غذا معمولاً کنار سالاد سرو می گردد.

لوکومانداس

گلوله های خمیر سرخ شده در روغن به عسل آغشته می شوند و در آجیل خرد شده، کنجد یا خرده دارچین غلطانده می شوند. لوکومانداس که به نام شیرینی عسلی هم شناخته می گردد، بافتی نرم و اسفنجی دارد. خوردن آن زیر سایه یک درخت در تابستان خنک قبرس لذت بخش است. این دسر سنتی را در همه جای کشور به ویژه در کافه ها می توان یافت. این دسر به حدی لذیذ است که بر سر ریشه آن بین یونان، ترکیه و مصر اختلاف نظر وجود دارد و هر کدام از کشورها مدعی آن هستند.

بامیه (Bamies) - اوکرا در سس گوجه (Okra)

بامیه یا به گویش محلی اوکرا اغلب در دستورپخت های هندی مورد استفاده قرار می گیرد، اما این گیاه جایگاه ویژه ای در آشپزی یونان و قبرس نیز دارد. در دستور غذای قبرسی، بامیه را می پزند تا نرم گردد. سپس به یک ظرف حاوی گوشت (معمولاً ماهیچه) منتقلش می نمایند تا آن طعم خوشمزه و معطر رو جذب کند. این غذای قبرسی خوشمزه برای گرم شدن در یک روز سرد زمستانی بسیار مناسب است.

عدس پلو قبرسی

این غذای گیاهی سرشار از پروتئین است و از عدس، پیاز سرخ شده و برنج تشکیل شده است. اول از همه پیاز رو در روغن زیتون کاراملی می کنید قبل از اینکه به برنج و عدس پخته شده اضافه ش کنید. دورچینی که معمولا برای این غذا استفاده میشه زیتون هستش ولی در قبرس سوسیس دودی و سیب زمینی سرخ شده هواداران خاص خودش را دارد.

لووی

یک چیز اساسی در هر آشپزخانه قبرسی، این غذای ساده و سالم به طور عمده از لوبیا چشم بلبلی درست میشه و با سبزی، روغن، نمک و لیمو سرو می گردد. این لوبیاها چربی کمی دارند در حالیکه شامل کربوهیدرات و پروتئین زیادی هستند. این لوبیاها در گرمای زیاد هم طاقت میارن به طوری که در گرمای شدید تابستان قبرس هم می توانند رشد نمایند. ماهی تن، خیار و گوجه تازه به عنوان دورچین لووی سرو می گردد.

Koubes

Koubes در اصل از منطقه لونت (Levant) آمده است، یک کوفته برنجی است که ظاهر آن بسیار شبیه نارنجک است. لایه بیرونی آن از بلغور و داخل آن از گوشت چرخ نموده و ادویه جات خاورمیانه ای پر شده است. این کوفته سرخ شده با لیموهای قاچ خورده سرو می گردد. Koubes را می توان در نانوایی های عجیب و غریب در سراسر جزیره خریداری کرد.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2235

به "10 غذای خوشمزه قبرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 غذای خوشمزه قبرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید