رژیم غذایی هلندی ها و غذاهایی که مردم مصرف می نمایند

به گزارش مجله عکسها، هلند یکی از پربازدیدترین مناطق دنیا بوده که به دلیل وجود گل های زیبا و متنوعی که دارد، به کشور گل مشهور شد. زیبایی های طبیعی هلند در کنار دیدنی های بیشمار و اقوام مختلفی که در این کشور ساکن هستند، باعث شده تا هلند به یکی از پرگردشگرترین کشورهای دنیا تبدیل گردد. اگر قصد دارید تا هلند را به عنوان منظور سفر برگزینید، بهتر است اطلاعاتی در خصوص فرهنگ و رژیم غذایی هلندی ها داشته باشید. کشور هلند قومیت های مختلفی را از کشورهایی چون مراکش، ترکیه و اندونزی در خود جای داده است. از این رو، تنوع غذای هلندی ها بسیار بالا بوده و از فرهنگ نقاط مختلف دنیا تاثیر پذیرفت. در این بخش در خصوص رژیم غذایی هلندی ها صحبت نموده و اطلاعاتی در خصوص انواع غذاهای هلندی در اختیارتان قرار می دهیم.

رژیم غذایی هلندی ها و غذاهایی که مردم مصرف می نمایند

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید.

وعده های غذایی مردم هلند

صبحانه در کشور هلند شباهت زیادی به صبحانه ما ایرانی ها دارد. تکه ای نان به همراه پنیر، کره، مربا، عسل، شکلات و شیر گزینه هایی هستند که بر روی میز صبحانه هلندی ها دیده می شوند. مردم این کشور از تخم مرغ در وعده غذایی صبحانه استفاده نمی نمایند و گوشت را نیز به صورت ساندویچ های سرد می خورند. براساس رژیم غذایی هلندی ها باید بدانید که یکی از صبحانه های گوشتی پرطرفدار منطقه، روکلیز است. روکلیز گوشت گاو دودی شده است که به شکل ساندویچی سرد مصرف می شود. این وعده غذایی بین ساعات 6 تا 8 صبح میل می شود. با توجه به اینکه ناهار معمولا در بین روز و ساعات 12 تا 1 بعدازظهر خورده می شود، هلندی ها معمولا این وعده را در خارج از منزل و در رستوران ها میل می نمایند. ناهار هلندی ها شامل ساندویچ های سبک به همراه نان، گوشت، سیب زمینی و انواع پنیر هست. شام مفصل ترین وعده در رژیم غذایی هلندی ها بوده که معمولا در کنار خانواده و در ساعت 6 عصر سرو می شود. در این وعده غذایی، انواع سوپ برای پیش غذا، غذاهای گوشتی به همراه سیب زمینی و سبزیجات به عنوان غذای اصلی و انواع شیرینی، کوکی و ... به عنوان بخش انتهایی شام بر روی میز قرار می گیرد. همچنین، وسط وعده های صبحانه تا ناهار یعنی 10 تا 11 صبح و ناهار تا شام، حدود ساعت 4 تا 5 عصر، بهترین زمان برای خوردن میان وعده هاست. در این ساعات معمولا نوشیدنی های گرم مانند چای یا قهوه به همراه مقداری بیسکویت سرو می شوند. هلندی ها علاقه بسیاری به نوشیدن چای دارند و آن ها به همراه شیرینی های سنتی، آب نبات و ... میل می نمایند. گاهی اوقات نیز دوستان یا همسایگان را به خانه دعوت نموده و آن ها را به یک فنجان چای میهمان می نمایند.

رژیم غذایی مردم هلند

رژیم غذایی هلندی ها در ابتدا رژیمی بسیار ساده بود که اغلب از گوشت و سبزیجات در آن استفاده می شد. در این زمان تنها قشر ثروتمند و اشراف جامعه توانایی تهیه این غذاها را داشتند. مردم عادی از موادی چون حبوبات برای تهیه انواع سوپ و آش استفاده نموده و آن را به همراه تکه ای نان گندم سیاه مصرف می کردند. از قرن 17 میلادی به بعد تغییر شگرفی در رژیم غذایی مردم هلند ایجاد شد و آن ها به سمت پخت غذاهایی متنوع تر سوق داد. در این زمان بود که علاوه بر گوشت و سبزیجات، مواد غذایی دیگری چون غلات، ماهی، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر، نوشیدنی های محلی و ... نیز به فرهنگ غذایی مردم این کشور وارد شد. در همین دوران بود که انواع چاشنی، طعم دهنده و ادویه جات مختلف جای خود را در آشپزی مردم هلند پیدا کرد و عطر و طعمی فوق العاده به انواع غذاهای هلندی بخشید. هلندی ها غذاهایی متنوع و رنگارنگ را در جشن و مراسم های خود تهیه نموده و به همراه نوشیدنی های فراوان سرو می کردند. کیک های خوشمزه هلندی با طعم های دارچین، زعفران، زنجبیل و خرما، شیرینی های سنتی هلندی، کلوچه، نان های مربایی، ژله و نوشیدنی هایی چون چای و قهوه نیز در همین دوران وارد رژیم غذایی هلند شده و در لیست دسرها و میان وعده های مردم قرار گرفتند.

معروف ترین غذاهای هلندی

پنیرهای هلندی

هلندی ها عاشق پنیر هستند و آن را در وعده های غذایی مختلف خود استفاده می نمایند. پنیر پرطرفدار و محبوب گودا (Gouda Cheese) و پنیر ادامر (Edam Cheese) از جمله خوشمزه ترین پنیرهای هلندی هستند که حتما طعم آن ها را در غذاهای فست فودی و ساندویچ ها چشیده اید. اما اگر به هلند سفر کردید، طعم اصیل و قدیمی پنیرهای آمستردام را از دست ندهید. برای چشیدن این پنیرها می توانید به اتاق طعم ریپانیر (Reypenaers Tasting Room) این شهر بروید. بازارهای سنتی ادامر (Edam)، گودا (Gouda) ، آلکمار (Alkmaar)، هورن (Hoorn) و ووردن (Woerden) از جمله بازارهای پنیر هلند هستند که پیشنهاد می کنیم حتما بازدید از آن ها را در برنامه سفر خود بگنجانید. اگر قصد خرید پنیر دارید نیز می توانید سری به فروشگاه های Henri Willing ،Reypenaer و Negen Straatjes بزنید و پنیر دلخواه خود را تهیه نمایید.

شاه ماهی هلندی (Hollandse Nieuwe Haring)

شاه ماهی در فصل مشخصی از سال تهیه می شود و برای آماده سازی آن نیز روش های خاصی وجود دارد که تنها مردم هلند می توانند آن را انجام دهند. مراسم آماده سازی شاه ماهی هلندی در یکی از شهرهای این کشور انجام می شود و بسیاری از مردم نیز برای تماشای این مراسم و انجام بعضی از کارها در آن شرکت می نمایند. در اینجا ماهی ها به شکل خاصی برش داده شده و نمک اندود می شوند. نکته جالب توجه در این مراسم، خوردن این مورد غذای هلندی ها به صورت خام بوده که شاید از نظر ما یا دیگر مردم دنیا چندان خوشایند نباشد. هلندی های با اشتهای خاصی ماهی را از بخش دم آن گرفته و آن را در دهان خود می گذارند و در کسری از ثانیه می خورند! البته این مورد از انواع غذاهای هلندی به صورت برش هایی از ماهی خام در کنار مقداری پیاز یا به صورت ساندویچ نیز سرو می شود. شاه ماهی هلندی در اغلب رستوران و اغذیه فروشی های هلند قابل دسترسی است.

کروکت (Kroket)

از دیگر غذای هلندی ها که پیشنهاد می کنیم حتما امتحان کنید، کروکت هلندی است. کروکت یک رول پر شده با مواد گوشتی است که با پودر کنتاکی پوشانده شده و در روغن سرخ می شود. مواد داخل کروکت های سنتی با گوشت گاو یا گوسفند تهیه می شود. اما امروزه آشپزان هلندی از مواد متنوع تری مانند فیله مرغ، میگو یا سبزیجات نیز برای درست کردن این مورد از انواع غذاهای هلندی استفاده می نمایند. کروکت معمولا به عنوان یک میان وعده مورد استفاده بوده و در صورتیکه به عنوان غذای اصلی مطرح شود، به همراه نان سفید یا همبرگر و سس خردل سرو می شود.

سیب زمینی سرخ نموده

سیب زمینی سرخ نموده در هلند نیز مانند دیگر نقاط دنیا، علاقمندان بسیاری داشته و در لیست پرمصرف ترین انواع غذاهای هلندی قرار می گیرد. مردم هلند سیب زمینی ها را به صورت خلال های بسیار نازکی برش داده و پس از سرخ کردن، به همراه سس تند، سس بادام زمینی، سس مایونز و سس خردل سرو می نمایند. اگر دوست دارید این غذای هلندی ها را نوش جان کنید، باید بدانید که سیب زمینی سرخ شده هلندی با نام Frites یا Patat در این کشور شناخته شده و معمولا در یک کاغذ مخروطی شکل با سس کچاپ به همراه تکه هایی از پیاز سرو می شود.

بیتر بالن (BitterBallen)

بیتِر بالن در واقع همان کوفته های گوشتی هستند که به صورت گلوله های کوچکی از گوشت گوساله، کره و آب گوشت تهیه شده و در ترکیبی از آرد سوخاری، ادویه جات و سبزی های معطر غلتانده می شوند. نوع دیگری از این کوفته ها نیز از سبزیجات درست می شوند که برای مصرف گیاهخواران مناسب هستند. این مورد از انواع غذاهای هلندی معمولا به همراه سس خردل سرو شده و در تمامی رستوران و غذاخوری های هلند قابل دسترسی است.

استمپوت (Stamppot)

استمپوت، یکی از غذای هلندی ها بوده که معمولا در فصل زمستان و برای وعده غذایی شام سرو می شود. استمپوت یک بشقاب شامل پوره سیب زمینی به همراه سبزیجات پخته شده مانند شلغم، هویج، کلم بروکلی، کلم پیچ، پیازچه بوده که یک سوسیس بزرگ بر روی آن قرار می گیرد. استمپوت یکی از قدیمی ترین غذای هلندی ها بوده که در اغلب رستوران های این کشور سرو می شود.

سوسیس دودی (Rookworst)

سوسیسی که به همراه استمپوت خورده می شود، همان سوسیس دودی یا روک ورست است که مزه ای شبیه به هات داگ دارد. این سوسیس هلندی کمی بزرگتر از سوسیس های معمولی بوده و پوست تردتری نسبت به آن ها دارد. این نوع سوسیس به صورت سنتی در فضایی پر از دود تراشه های چوبی پخته می شود، اما امروزه اغلب به صورت کارخانه ای فراوری شده و در تمام فروشگاه های این کشور نیز عرضه می شود.

اسنرت (snert) یا سوپ نخود فرنگی

از دیگر انواع غذاهای هلندی، سوپ نخود فرنگی بوده که به علت غلظت بالایی که دارد، به آن سوپ خامه ای نیز گفته می شود. در تهیه این نوع سوپ از موادی چون نخود، کرفس، تره فرنگی و هویج استفاده شده و معمولا به همراه سوسیس دودی، نوعی بیکن هلندی با نام Katenspek و نان گندم سیاه سرو می شود. جالب است بدانید که هلندی ها این سوپ را یک روز پس از پخت سرو می نمایند. آن ها این کار را برای ترکیب بهتر مواد باهم و افزایش غلظت سوپ انجام می دهند.

شیرینی های هلندی

تارت سیب (Appeltaart)

تارت سیب یکی از شناخته شده ترین و خوشمزه ترین تارت های دنیا بوده که نوع اصیل آن در هلند تهیه می شود. برای درست کردن این تارت از آرد، سیب، دارچین، شکر و ... استفاده می نمایند و آن را معمولا به صورت یک سبد شکل می دهند. روزانه تعداد زیادی از این تارت آماده شده و در شیرینی فروشی ها و قنادی های هلند عرضه می شوند.

وافل شیره دار (Stroopwafel)

یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذای هلندی ها، وافل شیره دار بوده که به صورت بسته بندی شده در فروشگاه های این کشور ارائه می شود. این وافل ها از ترکیب آرد، مخمر، شیر، کره، شکر قهوه ای و تخم مرغ تهیه شده و به صورت لایه های نازکی برش داده می شوند. این برش های نان بر روی هم قرار گرفته و بین آن ها با شیره ای مخصوص پر می شود که دو لایه را به هم می چسباند. وافل شیره دار معمولا در میان وعده ها و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می شود.

نقل های رنگی و شکلات های ریز

شکلات های ریز یا شکرهای رنگی از جمله خوراکی های شیرین هلندی هستند که معمولا به همراه نان مصرف می شوند. هلندی ها تکه های نان را به این شکلات ها آغشته نموده و می خورند. از دیگر مواردی که به همراه نان مصرف می شوند، نقل های رنگی هلندی هستند که از تخم بادیان تهیه می گردند. این نقل های در دو رنگ صورتی و آبی فراوری شده و معمولا در جشن تولد بچه ها مورد استفاده قرار می گیرند. نقل های صورتی برای دختران و نقل های آبی برای پسران خریداری می شوند.

پوفرچس (Poffertjes)

پوفرچس نوعی پن کیک هلندی بوده که از آرد سیاه و مخمر تهیه می شود. خمیر آماده شده را در تابه های کوچکی پخته و روی آن را نیز با کمی کره و پودر قند می پوشانند. شیرینی آماده شده با شیره، خامه و انواع توت تزیین می شود. پوفرچس یکی از پرطرفدارترین شیرینی های هلندی بوده که معمولا در پاییز و زمستان و در میان وعده ها خورده می شود.

منبع: همگردی
انتشار: 12 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 693

به "رژیم غذایی هلندی ها و غذاهایی که مردم مصرف می نمایند" امتیاز دهید

4 کاربر به "رژیم غذایی هلندی ها و غذاهایی که مردم مصرف می نمایند" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی هلندی ها و غذاهایی که مردم مصرف می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید