دانستنی های مهم درباره ویتامین B12

به گزارش مجله عکسها، تاثیر ویتامین B12 بر عملکرد دستگاه عصبی یکی از موضوعات مورد توجه دانشمندان است. کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز بیماری های عصبی و جسمانی می گردد و گاه عوارضی جبران ناپذیر دارد.

دانستنی های مهم درباره ویتامین B12

5 نکته ای که باید در خصوص کمبود ویتامین ب 12 بدانید

اگرچه کمبود ویتامین ب 12 در گیاهخواران و وگان ها شایع تر است و می تواند خطرات زیادی برای آنها ایجاد کند اما افرادی که گوشت قرمز مصرف می نمایند نیز ممکن است به کمبود ویتامین ب12 دچار شوند.

حفظ سطح مناسبی از ویتامین ب 12 ، کار دشواری نیست اما شما باید در این باره کاملا هوشیار و دقیق عمل کنید، به خصوص اگر گوشت یا لبنیات مصرف نمی کنید.

این همه سر و صدا در خصوص ویتامین B12 برای چیست؟
ب12 به عنوان یک ویتامین ضروری محلول در آب، به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی متداول مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی وجود دارد. از آنجا که هر روز افراد بیشتری بدون انجام تحقیقات لازم به سبک زندگی گیاهخواری یا وگان روی می آورند، کمبود ویتامین B12 در سال های اخیر افزایش یافته است.

ب 12 یک ویتامین بسیار مهم است؛ چون گروه های متیل ضروری را که در سنتز پروتئین DNA نقش دارند، فراهم می نماید. بدن شما می تواند ویتامین ب 12 را به میزان کافی در کبد ذخیره کند و تا چندین سال مورد استفاده قرار دهد، بنابرین کمبود این ویتامین باید نادر باشد. با این حال بعضی بدن ها قادر نیستند به درستی از ب12 استفاده نمایند که به کمبود ب 12 منجر می گردد.

علائم کمبود ویتامین B12
علی رغم نادر بودن این شرایط، اثرات آن می توانند جدی باشند و باعث آسیب دائمی به مغز و سیستم عصبی شوند. به منظور اجتناب از این اثرات جدی، مراقب ترکیبی از علائم زیر باشید:

کم خونی

کبودی مکرر

تپش قلب

بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها

ضعف و کمبود انرژی

ازدست دادن اشتها

از دست دادن حافظه یا پریشانی ذهنی

افسردگی

تنگی نفس

علل کمبود ویتامین B12
اگرچه کمبود ب12 نسبتا نادر است اما مسائل بسیاری وجود دارند که می توانند باعث بروز آن شوند. رژیم غذایی لزوما عامل اصلی در کمبود ب 12 نیست اما بعضی انتخاب های غذایی می توانند مشکل ایجاد نمایند. همانطور که در بالا گفته شد، گیاهخواران و وگان ها مستعد کمبود ب 12 هستند، چون ب12موجود در گوشت و محصولات لبنی را دریافت نمی نمایند.

کم خونی پرنیشیوز، اغلب دلیل اصلی کمبود ب12 است. این نوع کم خونی باعث می گردد که بدن تان سلول های سالمی را که قادر به جذب ب12 هستند، از بین ببرد. بیماری های مربوط به گوارش نیز می توانند زمینه کمبود ب 12 را ایجاد نمایند، مانند بیماری کرون، سلیاک یا یک انگل.

می ترسید که کمبود ویتامین B12 داشته باشید؟
برای آنکه بفهمید آیا به کمبود ب12 دچار هستید یا نه، می توانید آزمایش های متعددی انجام دهید. به عنوان مثال پزشک شما ممکن است شمارش کامل خون، یک تست هموسیستئین یا تست اسید متیل مالونیک را توصیه کند. با این حال مهم ترین گام، مراجعه به پزشکی است که در تشخیص و درمان کمبود ب12 تجربه دارد.
اضافه کردن ب 12 به رژیم غذایی تان
برترین راه برای جلوگیری از کمبود ویتامین B12، آن است که مطمئن شوید در وهله اول، میزان کافی از آن را دریافت می کنید. اگر گوشت و مواد لبنی مصرف می کنید، گوشت بدون چربی و لبنیات بیشتری را در رژیم غذایی تان جای دهید، مانند بوقلمون بدون چربی، تخم مرغ و ماهی وحشی. وگان ها و گیاهخواران می توانند مخمر، جلبک دریایی و خزه دریایی را به رژیم غذایی شان اضافه نمایند.

با این حال مصرف مکمل ب 12 برای بیشتر افراد، بسیار مفید است. مصرف روزانه مکمل ب12 می تواند به حفظ سطوح مناسبی از این ویتامین یاری کند. بعضی از مردم نیز ترجیح می دهند از آمپول های ب 12 استفاده نمایند.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1957

به "دانستنی های مهم درباره ویتامین B12" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های مهم درباره ویتامین B12"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید