خوراکی های مغذی روزهای امتحان

به گزارش مجله عکسها، جاوید علی اوغلو- اردبیل- خبرنگار:این روزها در فصل امتحانات و مصادف شدن آن با ماه رمضان قرار داریم و تغذیه درست با توجه به روزه داری دانش آموزان از دغدغه های والدین برای تمرکز و یادگیری بهتر فرزندانشان و یکی از مهم ترین نکات در موفقیت در امتحانات است.

خوراکی های مغذی روزهای امتحان

آگاهی از تغذیه درست - و نه صرفا پرهزینه - در روزهای سرانجامی ماه رمضان و پس از آن می تواند در سلامت جسمی و موفقیت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد. حمید وطن خواه کارشناس تغذیه در این باره به سوالات خبرنگاران پاسخ داده است که صحبت هایش را در ادامه می خوانید.

  • تغذیه چه تاثیری در موفقیت در امتحانات دارد؟

داشتن یک تغذیه مناسب در فصل امتحانات می تواند بر تمرکز، حافظه و مهارت های حل مساله به دانش آموزان و دانشجویان کمک کند. بنابراین کسانی که قرار است امتحان تحصیلی بدهند، بهتر است علاوه بر خوردن مواد انرژی زا در وعده های سحر و افطار و پس از سرانجام ماه رمضان در وعده های اصلی روزانه، فراموش نکنند تا به عملکرد بهتر مغز آنها کمک شود.

  • چه غذاهایی برای فصل امتحانات مفیدترند؟

غذاهایی که مکمل های زینک و روی دارند، در افزایش سرعت تفکر افراد بسیار موثرند. زینک مورد نیاز بدن را می توان از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و مغزهای آجیل مانند گردو، پسته، بادام و... تامین کرد. همچنین غذاهایی که دارای امگا 3 هستند باعث افزایش هوش احساسی افراد می شوند. می توان با خوردن روغن ماهی (سه بار در هفته) و یا مکمل روغن ماهی، امگا 3 مورد نیاز بدن تان را تامین کرد. گیاهانی نظیر گردو و تخمه آفتابگردان و ماهی به ویژه ماهی سالمون سرشار از امگا 3 هستند.

  • غذاهای ویتامین دار چه کمکی به حضور ذهن افراد می کنند؟

آهن و ویتامین های گروه B به منظور حفظ شرایط مناسب جسمی و تامین انرژی مورد نیاز برای عملکرد ذهن هنگام مطالعه ضروری هستند. می توان آهن را از گوشت قرمز، اسفناج و غلات و ویتامین B را از تمامی غلات، جوانه گندم، تخم مرغ و انواع مغزها تامین کرد. خوردن انواع میوه ها را هم در دوره امتحانات توصیه می کنیم چراکه آنها شامل همه مواد باارزش موجود در گوشت، تخم مرغ، ماهی، مغزها و غیره هستند و علاوه بر این، قند آنها کمتر است. پیشنهاد می شود از افطار تا سحر و همچنین پس از سرانجام ماه رمضان موقع درس خواندن یک عدد سیب، پرتقال، موز، هویج یا زردآلو خورده شود.

برخی از دانش آموزان و دانشجویان قبل از امتحاناتی که در ساعات اولیه صبح دارند، به خوردن صبحانه سبک مانند شیرینی و چای و یا اقدام به روزه دریافت بدون وعده سحری اکتفا می کنند. آیا این شیوه را تایید می کنید؟ همه تا به حال دلایل زیادی برای اهمیت خوردن صبحانه (سحری در ماه مبارک رمضان) شنیده اند اما باید بدانند چه چیزی در وعده صبحانه یا سحری بخورند تا در زمان برگزاری امتحانات بهتر عمل کنند. خوردن چای و کافئین به همراه شیرینی نه تنها به نفع نخواهد بود، بلکه آثار منفی بر عملکرد مغز خواهد داشت. بهتر است در وعده صبحانه موادی که شامل پروتئین، کلسیم و فیبر هستند، مصرف شوند. البته بهتر است قبل از امتحان پنیر خورده نشود و همچنین، وعده غذایی صبح سبک اما مقوی باشد. همان گونه که صبحانه و سحری نخوردن خوب نیست، پرخوری قبل از امتحان در ساعات اولیه روز هم مناسب نخواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 278

به "خوراکی های مغذی روزهای امتحان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های مغذی روزهای امتحان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید