تزریق داروی شیمی درمانی و ویتامین B به درمان سرطان یاری می نماید

به گزارش مجله عکسها، محققان با ترکیب داروی شیمی درمانی و فولات (نوعی ویتامین B) و قرار دادن آن درون نانوذرات، دارویی ساختند که می تواند سلول سرطانی را هدف قرار داده و از بین ببرد.

تزریق داروی شیمی درمانی و ویتامین B به درمان سرطان یاری می نماید

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، فولات در واقع یکی از اعضاء خانواده ویتامین B است که برای تقسیم سلولی لازم است. از آنجایی که گیرنده های فولات به شدت توسط سلول های سرطان ایجاد می گردد، در نتیجه از فولات می توان برای هدف گیری سلول سرطانی استفاده کرد. از این رو، دانشمندان فولات را با دارو های ضدسرطان ترکیب می نمایند و در ساختار هایی نظیر نانوذرات، وارد بدن نموده تا بتوانند سلول های سرطانی را از بین ببرند. فولات توسط گیرنده های غشاء سلول سرطانی جذب شده و در عین حال داروی شیمی درمانی نیز جذب سلول می گردد. اما در این جهت اگزوزم ها مانع از عملکرد صحیح سیستم می شوند.

پژوهشگران دانشگاه اوهایو روش جدیدی را برای رهایش داروی ضدسرطان روی موش های آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار دادند. این گروه داروی ضدسرطان را داخل کیسه ای کوچک موسوم به اگزوزم قرار دادند. زمانی که این داروی شیمی درمانی به همراه فولات درون ساک اگزوزم قرار داده می گردد می تواند بدون محاط شدن توسط اندوزوم، وارد سلول گردد. اندوزوم یکی از چالش های رهایش دارو است که باید بر آن غلبه کرد.

این راهبرد توسط موسسه ملی زیست فناوری و تصویربرداری زیستی و همچنین موسسه ملی سرطان پشتیبانی می گردد.

دیوید رامپولا از محققان این پروژه می گوید: هدف گیری با فولات یکی از راهبرد های مورد استفاده در درمان سرطان است. این تیم تحقیقاتی نشان دادند که اثربخشی رهایش دارو با این روش بالا بوده و می توان از ترکیب نانوذرات با فولات برای هدف گیری سلول های سرطانی استفاده کرد. این نوع روش، پیشرفتی در حوزه درمان سرطان است و از آن می توان برای درمان انواع مختلف سرطان ها استفاده کرد.

این گروه تحقیقاتی از نانوذرات RNA درون اگزوزم استفاده کردند تا به همراه فولات وارد بدن گردد. زمانی که فولات به سطح سلول سرطانی متصل شد، اگزوزم به سطح آن متصل شده و دارو آزاد می گردد.

مطالعات محققان نشان داد که استفاده از این راهبرد روی موش های آزمایشگاهی مفید بوده و رشد تومور را کاهش می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 541

به "تزریق داروی شیمی درمانی و ویتامین B به درمان سرطان یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزریق داروی شیمی درمانی و ویتامین B به درمان سرطان یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید