بعد از این شرکت توانیر خریدار انحصاری برق نخواهد بود

به گزارش مجله عکسها، شرکت توانیر دیگر خریدار انحصاری برق نخواهد بود؛ این بخشی از گفته رضا اردکانیان، وزیر نیرو است. اردکانیان می گوید: مصرف نمایندگان عظیم برق یعنی 5 مگاوات و بالاتر، برق شان را از بازار بورس انرژی دریافت می نمایند و شرکت توانیر دیگر منحصرا خریدار برق نخواهد بود؛ این پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی و دستگاه های مرتبط بود که در جلسه هیات وزیران تصویب شد. پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی و دستگاه های مرتبط را تصویب کرد

بعد از این شرکت توانیر خریدار انحصاری برق نخواهد بود

به گفته اردکانیان بیش از 60 درصد فراوری برق توسط بخش خصوصی انجام می گردد و شرکت توانیر خریدار انحصاری برق است؛ فراوری نماینده ها برای دریافت پول برقی که به شرکت توانیر می فروشند، تابع قیمت های تکلیفی هستند و وجه شان به موقع پرداخت نمی گردد.

او ادامه می دهد: بخش خصوصی از اینکه دریافت وجه شان با فاصله زمانی زیادی صورت می گیرد گله مند بودند؛ بنابراین ما از بدهکاران عمده در این عرصه بودیم.

بارها بخش خصوصی از قیمت های دستوری و تبعات آن گفته اند و انحصار خرید برق؛ حالا وزیر نیرو از سرانجام انحصارها در صنعت برق خبر می دهد. حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران هم در این باره به پایگاه خبری اتاق ایران می گوید: با پی گیری کمسیون انرژی اتاق ایران و حمایت هیات رئیسه اتاق طی جلساتی که در کمیته های مختلف دولت انجام شد ، برای اولین بار انحصار خرید برق از دولت خارج شد بعد از این مصرف نمایندگان میتوانند در بورس انرژی از فراورینمایندگان بخش غیر دولتی و خصوصی برق خریداری نمایند.

به گفته صالحی این مضوع در آینده ای نزدیک به معنی آزاد سازی بخش قابل توجه ای از اقتصاد برق خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح می نماید: حضور اتاق ایران در کارگروهی با حضور نماینده بورس و وزارت نیرو جهت مشخص کف قیمت بورس (تبصره 2)در اول هر سال، دستاورد تضمین نماینده حرکت به سمت آزاد سازی قیمت برق مصارف بالای 5 مگاوات در آینده است.

اردکانیان هم در گفت وگو با خبرگزاری مهر تاکید نموده که عرضه برق در بازار بورس انرژی یاری بزرگی هم به فراورینمایندگان است تا مطالباتشان را سریعتر دریافت نمایند و هم اینکه مصرف نمایندگان قیمت های مناسب تری در این بازار عایدشان می گردد. شرکت توانیر هم در این میان، نقش تنظیم نماینده را دارد و اگر جایی باید انتقال برقی صورت بگیرد، بین مرکز فراوری و محل مصرف این انتقال را انجام می دهد اما دیگر منحصراً خریدار برق نخواهد بود.

وزیر نیرو درباره عرضه برق در بورس انرژی می گوید: این حرکتی است که در ادامه به رشد و پویایی صنعت برق یاری بزرگی خواهد نمود و دستورالعمل اجرایی اش هم طبق مصوبه هیئت وزیران آماده خواهد شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1339

به "بعد از این شرکت توانیر خریدار انحصاری برق نخواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از این شرکت توانیر خریدار انحصاری برق نخواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید