آیا جرم گیری برای دندان مضر است؟

به گزارش مجله عکسها، دکتر سیده زهره طبیب زاده نوری، گفت: بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد. جرم گیری دندان ها و از بین بردن مسائل لثه ای و ترمیم پوسیدگی های دندانی از مهمترین راه های برطرف بوی بد دهان است، در واقع جرم گیری به عنوان درمان مادر در دندانپزشکی تلقی می گردد.

آیا جرم گیری برای دندان مضر است؟

وی اضافه نمود: یکی از درمان های اولیه و مقدماتی برای تمام درمان های آینده دندانپزشکی، در صورتی که بیمار جرم دندانی داشته باشد، جرم گیری است.

وی ادامه داد: اگر دندان بیماری جرم داشته باشد، باعث می گردد که بافت های پشتیبانی نماینده دندان که سلامت ریشه های دندان ها را تضمین می نمایند، آسیب ببینند؛ چرا که جرم باعث تجمع پلاک های میکروبی اطراف بافت های دندانی می گردد و به تدریج باعث صدمه به سایر بافت های دندان نیز می گردد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که جرم گیری کاری اساسی و اصولی در حوزه درمان بیماری های دهان و دندان است، گفت: جرم گیری برای سایر درمان های دندان پزشکی در واقع به عنوان درمان مادر تلقی می گردد؛ بنابراین جرم گیری لازم است و هیچ اثر منفی بر مینا و ریشه دندان ها ندارد.

وی اضافه نمود: اگر جرم گیری به درستی انجام گردد، بافت های محافظی که در سطح ریشه هستند و در اثر جرم گیری از سطح ریشه برداشته می شوند به تدریج طی هفته های آینده و ماه های اول ترمیم می شوند و هیچ آسیبی به بافت های پشتیبان دندان وارد نمی گردد.

وی با بیان این که یکی از دلایل بوی بد دهان می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد، اضافه نمود: بوی بد دهان علل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن می تواند پلاک میکروبی و جرم باشد. پس از تشخیص، جرم گیری دندان ها، از بین بردن مسائل لثه ای و ترمیم پوسیدگی های دندانی از مهمترین راه های برطرف بوی بد دهان است.

این متخصص بیماری های لثه، بیان نمود: زمانی که به بهداشت دندان توجهی نگردد، جرم های دندان به مرور روی هم انباشته شده و حالت ناهموار و زبری ایجاد می نماید در نتیجه میکروب های جدیدتر راحت تر رسوب نموده و تشکیل پلاک میکروبی بر روی جرم ها تسریع می گردد و به سمت تحلیل ریشه می رود.

وی زمان انجام جرم گیری را بسته به جرم تشکیل شده در دهان دانست و گفت: اگر فردی جرم تشکیل شده داشته باشد باید جرم را در اسرع وقت بردارد و در مقابل اگر فردی بهداشت دهان و دندان مناسبی دارد، نیازی به جرم گیری ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه، درباره مراقبت از دندان، استفاده از مسواک و خمیردندان های مناسب، اظهار کرد: مهم ترین وسیله ای که برای از بین بردن پلاک میکروبی وجود دارد، مسواک زدن به روش صحیح و با خمیر دندان مناسب است.

وی گفت: خمیردندان های سفید نماینده به علت دارا بودن مواد ساینده معمولا سطح تمیزتری را ایجاد می نمایند و این درحالی است که لزوما برای استفاده مداوم مناسب نیستد و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند.

وی استفاده از مسواک های نرم و میانه، نخ دندان و خمیر دندان معمولی با سایندگی کم را توصیه کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که آستانه تحمل درد در افراد فرق دارد، گفت: جرم گیری معمولا دردناک نیست، ولی اگر چنانچه آستانه تحمل درد بیمار پایین باشد و جرم گیری زیر لثه ها انجام گردد، ممکن است این عمل برای بیمار خوشایند نباشد، البته که در این موارد جرم گیری با بی حسی انجام می گردد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در سرانجام در باره روش بروساژ دندانی، شرح داد: یکی از روش های از بین بردن زردی و جرم های دندان بعد از جرم گیری بروساژ است، بروساژ به برق انداختن دندان ها یاری می نماید و روشی تکمیلی برای جرم گیری دندان هاست.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 26 فروردین 1402 بروزرسانی: 26 فروردین 1402 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2333

به "آیا جرم گیری برای دندان مضر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا جرم گیری برای دندان مضر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید