زیباترین پنجره های اُرسی در دنیا

به گزارش مجله عکسها، همان طور که می دانیم در گذشته خبری از نور حاصل از الکتریسیته نبوده و هر نور و نیرویی که برای روشنایی احتیاج بوده است از خورشید گرفته می شده است. یکی از مقدس ترین موجودات این دنیا برای ما انسان ها همین سیاره کروی شکل و نورانی بوده است. نور خورشید طلایی رنگ است و یکی از اعجاب انگیز ترین قدرت هایی که دارد این است که می توان نور آن را به شکل های متفاوت و به رنگ های دیگر درآورد. امروز به معرفی پنجره های اُرسی خواهیم پرداخت که در نمونه های به جای مانده آن، نشان از اهمیت خورشید و هنرنمایی معماران برای زیباتر کردن نور خورشید داشته اند.

زیباترین پنجره های اُرسی در دنیا

هنر پنجره های ارسی در جهان در مشهد

اول از همه جا دارد تا اشاره ای به مشهد و هنر بی نظیر پنجره های اُرسی این شهر داشته باشیم. بی شک زمانی که به همراه تور مشهد به این شهر سفر نموده اید، از حرم مطهر رضوی گرفته تا خانه های به جای مانده از صد سال پیش را دیده اید که مملو از این نوع پنجره های اُرسی هستند و نور طلایی خورشید را با هزاران رنگ و طرح به داخل ساختمان هدایت نموده اند. استفاده از پنجره های اُرسی در ایران پر رنگ و لعاب تر از کشورهای دیگر خود نمایی می نمایند. زمانی که نور از این پنجره ها می گذرد و به روی فرش های رنگارنگ کف خانه ها و حرم های این شهر می افتد، جلوه و شکوهی به آن اضافه می نماید که شاید نتوان در جای دیگری از جهان نمونه آن را دید. حتی زمانی که اقدام به خرید بلیط هواپیما مشهد می کنید نیز در تبلیغات آن می توان نمونه هایی از این پنجره های اُرسی را در تبلیغات به صورت بروشور دید.

کلیسای سنت میشل در اینکپن انگلستان

هر پنجره های اُرسی در جهان در اروپا هم جریان داشته است و در برخی از کلیساهای این کشور می توان نمونه های خارق العاده از این پنجره ها را دید. شاید برای تان جالب باشد که بدانید در هنر چوب و شیشه ای که در این کلیساهای این کشور به کار رفته است، هر کلیسا از طرح های به خصوصی در پنجره های اُرسی برای نشان دادن ماهیت اعتقادات و نشان گان خود استفاده نموده است. به ویژه در این کلیسا که پنجره های آن نشان می دهد که این مکان یک عبادتگاه سلطنتی در گذشته بوده است.

کارگاه قمریه در یمن

یکی از دیگر از سازنده های پنجره های اُرسی در جهان، کارگاه قمریه در یمن است که همچنان به این هنر پایبند است به ساخت این پنجره ها می پردازد. از آن جایی که در هنر اسلامی، ماه یا همان قمر جایگاه ویژه ای دارد، پنجره های اُرسی که این کارگاه می سازد نیز به شکل حلال ماه هستند و نشان گر هنرهای اسلامی هستند. بافت تو در توی پنجره های قمریه یکی از ظریف ترین انواع این دسته از پنجره ها هستند.

کلیسا کرایست در کاپیتول هیل

همگی متفق القول هستند در میان پنجره های اُرسی در جهان، پنجره های کلیسا کراست از سادگی برخوردار است و طرح های آن به پیچیدگی طرح های دیگر پنجره های مشابه آن نیست اما یک نکته در این میان به چشم می خورد که ثابت می نماید پنجره های این کلیسا از طرفی دیگر، قابل توجه است و آن هم طیف رنگ هایی است در آن مورد استفاده قرار گرفته است؛ رنگ های این کلیسا از خارق العاده ترین ها به این لحاظ است که در سالیان دور، هنرمندی توانسته انی مقدار توازن را در رنگ های متضاد در این پنجره ها به کار ببرد و با استفاده از ساده ترین طرح ها، نقشی شگفت انگیز را به نمایش بگذارد.

عبادتگاه باوکون، کلیسا جامع نوریچ در انگلستان

تصاویر پنجره های اُرسی در جهان می توانند هر طرح و نقشی باشند. در این عبادتگاه قدیمی، تصاویر اُرسی این عبادتگاه قدیمی، تصاویری شبیه به کتاب های مصور است که در هر تصویر عده ای از قدیسان در حال آموزش دادن راهب هایی پرسشگر هستند که در باب انجیل متی در حال بحث و تبادل نظر با قدیسان هستند و سرهایی افراشته و تشنه دانایی به سوی آن ها بلند نموده اند.

دانشگاه هنرهای زیبا کارتاگنا در کلمبیا

یکی از اماکنی که در آن هنر پنجره های اُرسی با علم تطبیق داده شده است. این دانشگاه خوش آمدگوی هر نوع هنر فاخری از کشورهای مختلف جهان است و به همین دلیل در میان تمام کلاس های تئوری هنری اش که هر کدام مختص به دوران و هنری خاص برگزار می شوند، در نمای بیرونی با پنجره های اُرسی سعی نموده این هنر زیبا را به نمایش بگذارد و فضای هنری دانشگاه را رنگارنگ و الهام بخش کند.

مسجد نصیر الملک در ایران

باز هم در میان هنرهای فاخر نام ایران به میان می آید. مسجد نصیر الملک که به مسجد صورتی نیز معروف است با رنگ های بی نظیر پنجره هایش یکی از گزینه های شناخته شده پنجره های اُرسی در جهان به شمار میرود. رنگ های لرزانی که با برخورد نور خورشید با پنجره های اُرسی به وجود می آیند، فرش های زیبا این مسجد را بیش از پیش زیبا می نمایند.

کلیسا سنت گیلز در مالستروا فرانسه

سقف این عبادتگاه تماشا دارد. شمایی کلی از آسمان هفتم و فرشتگانی که هر کدام سازی به دست دارند و در حال خاندن سروده های مذهبی هستند و در میان این جز به کل، میکاییل را می توان دید که به عنوان رهبر ارکستر، فرشتگان را هدایت می نماید و سر ضرب ها را هدایت می نماید. سمفونی که انگار نقطه پایانی ندارد. گرداگردی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و باید هر لحظه منتظر حرکتی نو در آن با تغییر نور خورشید و زاویه آن بود.

برج تاراگار در راجستان هند

اگر به هند سفر نموده باشید، در مناطقی مانند راجستان هنرهای تزئینی را خواهید دید که بسیار شباهت به هنرهای کشور خودمان دارد. این نشانه های هنری در واقع سوغاتی هایی هستند که میان تمدن های بزرگی مانند ایران و هند رد و بدل شده اند. در برج تاراگا در راجستان، نمونه هایی از پنجره های اُرسی در جهان را می بینید که بسیار شباهت به این دسته از پنجره ها در جنوب ایران دارند؛ شیشه های کوچک رنگی و پنجره ای کوچک که در میان این پنجره قرار گرفته است. از سر تا پای این برج را این پنجره ها تشکیل داده اند و در در تمام فصل های سال، مسافران و گردشگران برای تماشای پنجره های این برج به راجستان سفر می نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 شهریور 1403 بروزرسانی: 11 شهریور 1403 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2424

به "زیباترین پنجره های اُرسی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین پنجره های اُرسی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید