95 درصد میگوی تولیدی ایران به اروپا و آسیا صادر می گردد

به گزارش مجله عکسها، سرپرست دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات کشور گفت: 95 درصد محصول میگوی ایران به کشورهای عربی و اروپایی صادر و بقیه به مصرف داخلی می رسد.

95 درصد میگوی تولیدی ایران به اروپا و آسیا صادر می گردد

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین آشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، وحید معدنی با اشاره به این که پرورش میگو نقش مهمی در ایجاد اشتغال، فراوری پایدار و تامین پروتئین جامعه دارد، اضافه نمود: پرورش میگو از حیث مالی توجیه پذیر و به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری در کشور مطرح است.

وی گفت : نقش و صندلی آبزیان در رژیم غذایی از گذشته حائز اهمیت بوده و امروزه آبزیان بعنوان یکی از منابع پروتئینی مورد توجه بشریت قرار گرفته است. علاوه بر نقش غذایی آبزیان از دیدگاه مالی به ویژه از نظر اشتغالزدایی می تواند نقش موثری در کاهش نرخ بیکاری ایفا نماید.

این مقام مسئول در شیلات ایران گفت: اجرای طرح های پرورش میگو به دلائلی همچون احتیاج به سرمایه اندک جهت تاسیس و راه اندازی مزارع پرورش میگو در مقایسه با صنایع دیگر، وجود بازار مصرف و تقاضا در داخل یا خارج کشور، هزینه پائین فراوری در مقایسه با دیگر رشته ها و سرعت بازگشت سرمایه در این صنعت در مقایسه با صنایع دیگر همیشه با موفقیت همراه بوده است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اضافه نمود: سال گذشته 18 هزارتن میگو در کشور فراوری شد که 95 درصد آن به کشورهای عربی و اروپایی صادر شد و بقیه به مصرف داخلی می رسد.

معدنی با بیان اینکه مصرف میگو نسبت به سالیان گذشته در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، اظهارداشت: هم اکنون فرهنگ سازی و رشد مصرف میگو در داخل کشور از برنامه های اولویت دار سازمان شیلات ایران است.

وی بیان داشت: در حال حاضر 38 درصد میگوی فراوریی ایران به امارات، 35 درصد به کشورهای آسیای جنوب شرقی و 20 درصد به اروپا صادر می گردد که بخش عمده حمل و نقل این محصول به شکل دریایی صورت می گیرد.

سرپرست دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات کشور با اشاره به اینکه استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان مناطق عمده فراوری میگو در کشور هستند، گفت: درحال حاضر میگوی صادراتی ایران در داخل فرآوری و بسته بندی می گردد و در بعضی موارد بسته بندی، برچسب و کارتن محصولات صادراتی تحت نظارت بعضی شرکت های متقاضی در داخل کشور صورت می گیرد.

وی اضافه نمود: در سالیان گذشته تکنولوژی و ماشین آلات فراوری غذای میگو در ایران وجود نداشت بنابراین بخش عمده خوراک میگو وارد می شد اما با احداث کارخانجات مجهز به دستگاه ها و تکنولوژی های نوین هم اکنون سهم واردات غذای میگو در حد 5 درصد رسیده است.

معدنی توضیح داد: بیش از 27 کارخانه فراوری غذای دام، طیور و آبزیان در کشور فعال است که فراوریات این واحدها با محصولات وارداتی قابل رقابت است.

وی در ادامه بر لزوم استفاده از سیستم های مکانیزه در مزارع پرورش میگو تاکید نمود و اظهارداشت: آموزش و بالا بردن سطح علمی بهره برداران و کارشناسان مرتبط به وسیله مدرسان برجسته داخلی و خارجی یکی از مهمترین راهکارهای موفقیت در پرورش میگو است.

علی محمد کمک کارشناس تکثیر و پرورش میگو هم با اعلام اینکه در حال حاضر 80 درصد فراوری میگوی جهانی از گونه وانامی است، گفت: این گونه از بازارپسندی و سرعت رشد و تکثیر قابل توجهی برخوردار است.

وی اضافه نمود: هم اکنون تمامی فعالیت های تکثیر و پرورش میگو در ایران بر روی گونه وانامی صورت می گیرد. این گونه بالاترین نرخ رشد را در میان گونه های پرورشی از خود نشان داده و در90 روز پرورش به وزن 20 گرم می رسد.

این کارشناس تکثیر و پرورش میگو در ادامه تحمل بسیار خوب در مقابل تغییرات محیطی مانند درجه حرارت و شوری را از دیگر ویژگی های میگوی وانامی ذکر کرد و اظهارداشت: این گونه می تواند از آب به نسبت شیرین تا شوری های بالاتر از 50 در هزار را تحمل و رشد کند.

وی بیان داشت: میگوی وانامی در مقابل درجه حرارت های پائین نسبت به سایر گونه های گرمسیری از تحمل بیشتری برخوردار است و می تواند در دمای کمتراز 15 درجه سانتیگراد نیز زنده بماند.

کمک اذعان داشت: میگوی وانامی یکی از مهمترین گونه های پرورشی میگو در جهان محسوب می گردد. دامنه وسیع تحمل تغییرات دما و شوری و همچنین تحمل در برابر بیماری ها سبب شده که این گونه در بسکمک از نقاط جهان پرورش داده گردد. میگوی وانامی سریعالرشد بوده و نسبت به بیماریهای رایج میگو و شرایط نامطلوب اکولوژیکی از تحمل پذیری بیشتری برخوردار است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فراوری میگوی پرورشی علاوه بر تامین امنیت غذایی در توسعه مناطق محروم ساحلی و ایجاد درآمد ارزی برای کشور بسیار نقش آفرین است.

کارشناس تکثیر و پرورش میگو اضافه نمود: توجه به صنعت پرورش میگو از وجوه مختلفی برای کشور حائز اهمیت است. بخشی از این ابعاد به وجود مزیت های پرورش میگو در کشور مرتبط بوده و بخشی دیگر نیز برآمده از احتیاجهای امروز و آینده کشور است.

وی اظهارداشت: صنعت پرورش میگو در ایران یکی از عمده ترین فعالیت های بخش شیلات محسوب می گردد که نه تنها به لحاظ وجود محدودیت صید در دریاها و اقیانوس ها و احتیاج روز افزون جمعیت در حال رشد به پروتئین در خور توجه است بلکه به دلیل ایجاد اشتغال و ارزآوری فراوان دارای اهمیت بسیار می باشد.

کمک در ادامه اهمیت احداث مزارع پرورش میگو را بستری مناسب برای ایجاد اشتغال جوانان و رونق چرخه فراوری دانست و یادآورشد: سرمایه گذاری در بخش توسعه میگو فرصت های اشتغالزایی مناسبی برای کشور به همراه دارد.

پرورش میگو یک صنعت راهبردی است و می تواند اراضی بدون استفاده ساحلی را به بزرگترین مراکز اشتغال مولد و ارزآور کشور تبدیل کند که امنیت اجتماعی و مهاجرت معکوس از شهر به سوی روستاها یکی از مشخصه های اصلی و شاخص این صنعت است.

ایران زمین سرزمینی با اقلیم های متنوع است که پتانسیل های مناسبی در زمینه های مختلف کشاورزی از جمله آبزی پروری برخوردار است.

منبع: تسنیم
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 742

به "95 درصد میگوی تولیدی ایران به اروپا و آسیا صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "95 درصد میگوی تولیدی ایران به اروپا و آسیا صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید