5 روش مناسب برای قوی و سالم نگه داشتن حافظه

به گزارش مجله عکسها، طرز و روش زندگی ما، چیزی که می خوریم و می نوشیم و نحوه رفتار با بدنمان می توانند به میزان سلامتی فیزیکی و روحی روانی، بر روی حافظه ما تاثیر بگذارند. برای قوی و هوشیار نگه داشتن فکر و جسم خود، هر روز این 5 کار را انجام دهید:

5 روش مناسب برای قوی و سالم نگه داشتن حافظه

1- استرس خود را کنترل کنید

استرس و اضطراب، جر و بحث کردن در محل کار و فشارهای روزانه، قطعا می توانند حواس شما را پرت نمایند و بر روی توانایی تمرکز و یادآوری شما تاثیر منفی بگذارند. اما مشکل بزرگتر آن است که احساس اضطراب به طور مداوم می تواند منجر به اختلال حافظه گردد. اگر استراتژی خاصی برای مدیریت استرس خود ندارید، نفس عمیق کشیدن، مدیتیشن، یوگا و یک رویکرد ذهنی مناسب نسبت به زندگی می تواند یاری نماینده باشد.

2- شب ها خوب بخوابید

افرادی که شب ها خواب ناکافی و نامناسبی دارند، نسبت به دیگران بیشتر دچار فراموشی می شوند. یک خواب خوب در شب برای تحکیم و تثبیت حافظه لازم است. شایع ترین علت برای خواب ضعیف، بیماری اینسومنیا (بی خوابی در شب) است که شخص هنگام شب به سختی خوابش می برد. متاسفانه، بسیاری از داروها برای درمان اینسومنیا حافظه و عملکرد کلی مغز را مختل می نمایند. به همین علت علت بهتر است ابتدا سعی کنید عادات خواب خود را بهبود ببخشید و تنها اگر این مراحل یاری نماینده نبود، آن وقت به سراغ دارو بروید. اگر به داروهای خواب آور احتیاج داشتید سعی کنید کمترین دوز آنها را مصرف کنید و کم کم استفاده از آنها را کاهش دهید و قطع کنید.

3- اگر سیگار می کشید، ترک کنید

بهتر است بگوییم سیگار را ترک کنید و تمام. اما اگر احتیاج به انگیزه بیشتری دارید، باید بدانید که افراد سیگاری نسبت به دیگر افراد زودتر دچار مسائل از دست دادن حافظه (که براثر افزایش سن بوجود می آید) می شوند. افرادی که در روز بیشتر از دو پاکت سیگار می کشند، ریسک ابتلا به زوال عقلی آنها در سن پیری بیشتر از دو برابر افراد غیر سیگاری است. با اینحال، افرادی که در سن 30 تا 35 سالگی سیگار را ترک کره اند یا افرادی که در روز کمتر از نصف پاکت سیگار می کشند، خطر ابتلا به زوال عقلی آنها تقریبا مشابه افرادی است که سیگار نمی کشند.

4- اگر الکل مصرف می کنید، تا حد ممکن کمتر بنوشید

نوشیدن بیش از حد الکل خطر ابتلا به فراموشی و زوال عقل را افزایش می دهد. افراد الکلی به سختی می توانند وظایف مربوط به حافظه کوتاه مدت خود مانند به خاطر سپردن یک فهرست را انجام دهند. نوع دیگر فراموشی و از دست دادن حافظه که مربوط به مصرف الکل می گردد، سندروم کورساکف Korsakoff نام دارد. در این شرایط، کمبود ویتامین B1 در دراز مدت همراه با اثرات سمی الکل در مغز، می تواند باعث اختلال و فراموشی های ناگهانی گردد. در بعضی موارد این فراموشی دائمی است اما اگر زود درمان گردد می تواند تا حد زیادی برگشت داده گردد.

5- از مغز خود در برابر ضربه محافظت کنید

ضربه به سر (ترومای سر) یکی از علل اصلی از دست دادن حافظه است و خطر ابتلا به زوال عقلی را افزایش می دهد. بنابراین سعی کنید هنگام ورزش های سرعت بالا یا خطرناک موارد ایمنی را رعایت کنید. هنگام موتورسواری، دوچرخه سواری، اسکیت و اسکی سعی کنید از کلاه ایمنی بهره ببرید. تا بحال تصادفات رانندگی از شایع ترین علل صدمات مغزی بوده است و به ید داشته باشید که بستن کمربند ایمنی تا حد زیادی خطر آسیب های شدید مغزی را کاهش می دهد.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2217

به "5 روش مناسب برای قوی و سالم نگه داشتن حافظه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 روش مناسب برای قوی و سالم نگه داشتن حافظه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید