یارانه نقدی خانوار ها در سال 1401 به چقدر می رسد؟

به گزارش مجله عکسها، دولت قصد دارد با حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی از بودجه سال 1401، معادل ریالی آن را به صورت یارانه تازه به خانوار ها پرداخت کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید که میانه پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود.

یارانه نقدی خانوار ها در سال 1401 به چقدر می رسد؟

به گزارش خبرنگاران، البته میرکاظمی گفته که این رقم نهایی نیست و باید میزان پرداخت نهایی یارانه براساس شرایط دهک ها در جلسات کارشناسی مشخص شود. به نظر می رسد که اشاره او به مشخص تکلیف حذف دهک های بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران باشد.

طبق اعلام او، قرار است تصمیم گیری نهایی دولت به شکلی باشد که پنج دهک پایین قدرت خریدشان بیشتر شود و دهک های بالا که سرانه مصرف بیشتری دارند، پول بیشتری خرج کنند.

البته برنامه ریزی دولت برای افزایش یارانه نقدی در حالی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد دیگری برای نحوه پرداخت آن به مردم دارد.

پور ابراهیمی معتقد است عددی که برای ارز ترجیحی اختصاص دارد، باید از طریق کارت اعتباری و سرانه مصرف به خود مردم برشود.

او می گوید که حذف ارز ترجیحی 7 درصد تورم را افزایش می دهد از این رو باید این تورم از طریق سیاست های جبرانی لحاظ شود. طبق گفته او، یکی از آن روش ها کارت اعتباری و پرداخت یارانه و روش های دیگری است که در بودجه باید لحاظ شود.

یارانه نقدی خانوار ها چقدر می شود؟

در حال حاضر هر فرد در هریک از 7 دهک درآمدی به شکل ثابت 45 هزار و 500 تومان یارانه دریافت می کند. بدین ترتیب برای یک خانواده 4 نفره هم ماهانه 182 هزار تومان به حساب سرپرست واریز می شود. البته علاوه بر این، یارانه معیشتی یا همان یارانه بنزین نیز به سرپرست خانوار ها پرداخت می شود.

در یارانه دوم هم برای خانوار دو نفره، 103 هزار تومان، برای خانوار سه نفره 138 هزار تومان، خانوار چهار نفره 172 هزار تومان و برای خانوار پنج نفره و بالاتر 205 هزار تومان واریز صورت می گیرد. بدین صورت هر خانوار 4 نفر در ماه 354 هزار تومان یارانه دریافت می کند.

در این میان جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد میزان دقیق یارانه نو در سال آینده به تسنیم می گوید که براساس یارانه نقدی نو چهار دهک اول در سال 1401 به شکل ماهانه حدود 120 هزار تومان و سه دهک بعدی هم در ماه به 93 هزار تومان خواهد رسید.

در چنین شرایطی یک خانوار حاضر در دهک اول تا چهارم ماهانه 480 تومان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد. این مبلغ برای همین خانوار در سه دهک بعدی به 360 تومان می رسد.

با این حال مجموع دو یارانه دریافتی یک خانوار چهار نفره حاضر در دهک اول تا چهارم در سال آینده، ماهانه به 834 هزار تومان خواهد رسید. این میزان برای همین خانوار در سه دهک بعدی نیز، 714 هزار تومان خواهد بود.

کدام خانوار ها از لیست یارانه بگیران 1401 حذف می شوند؟

بررسی لایحه بودجه 1401 نشان می دهد که دولت، وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه بگیران پردرآمد را تا خرداد ماه سال آینده حذف کنند. دولت پیش بینی می کند که این حذفی ها اغلب از سه دهک بالای درآمدی باشند.

این بند از لایحه بودجه در حالی قرار است به قانون تبدیل شود که پیش تر هم دولت سازمان های مرتبط را مامور حذف پردرآمد ها کرده بود، اما به نتیجه نرسید.

آخرین بار هم همین سه ماه قبل بود که وزیرکار دولت سیزدهم آب پاکی را روی دست کابینه ریخت و گفت که برای حذف این افراد، هنوز بانک اطلاعات اقتصادی شان کامل نیست تا این کار انجام دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2064

به "یارانه نقدی خانوار ها در سال 1401 به چقدر می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یارانه نقدی خانوار ها در سال 1401 به چقدر می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید