کارایی روش تکثیر خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی اثبات شد

به گزارش مجله عکسها، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مهرشاد زین العابدینی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به موفقیت دکتر ضرغامی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه در دستیابی به این پروتکل تکثیر غیرجنسی خرمای رقم مجول پس از سال ها تحقیق گفت: با توجه به این که این دستاورد به مرحله واگذاری به شرکت های خصوصی و تجاری سازی رسیده، برای اثبات و تایید علمی کارایی این پروتکل، پروژه ای برای اثبات کارایی این روش در تکثیر کشت بافتی خرمای مجول با دقت بالا در دستور کار نهاده شد.

کارایی روش تکثیر خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی اثبات شد

وی اعلام نمود: از آنجا که محتمل است، اعمال تیمارهای مختلف در روش تکثیر انبوه کشت بافتی منجر به بروز تفاوت های ژنتیکی و اپی ژنتیکی بین والدین اولیه و نهال های حاصل گردد، می توان این تفاوت ها را با استفاده از تکنیک های خاص ژنتیکی و ژنومیکی مورد آنالیز و مقایسه قرار داد. در ابتدا این ارزیابی ها، به وسیله آنالیز نشانگرهای مولکولی SSR صورت گرفت که نشان دهنده ثبات کامل ژنتیکی نهال ها بود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی توضیح داد: با توجه به احتمال بروز تفاوت های ژنتیکی و اپی ژنتیکی در گیاهان حاصل از تکثیر غیرجنسی با والدین، از دو روش پیشرفته جدید نیز به منظور ارزیابی دقیق تر و اطمینان کامل از کارایی پروتکل تکثیر غیرجنسی خرمای رقم مجول استفاده شد.

زین العابدینی گفت: روش اول موسوم به MSAP مبتنی بر استفاده از آنزیم های حساس به متیلاسیون است که در مقایسه با روش AFLP، نسبت به شناسایی تغییرات اپی ژنتیک حساس تر است. با این حال در این تکنیک هم تنها بخش کوچکی از ژنوم مورد آنالیز قرار می گیرد؛ لذا برای افزایش حداکثری دقت آزمون از روش مبتنی بر NGS (توالی یابی نسل جدید) استفاده شد که بخش قابل توجهی از ژنوم را با دقت بسیار بالا ارزیابی می نماید.

وی با بیان اینکه در تحقیقات خود با استفاده از این روش ها، تفاوت بسیار اندکی بین والدین اولیه و نهال های حاصل از پروتکل تکثیر خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی مشاهده شد، اظهار کرد: نتیجه این آنالیز، اثبات کننده کارایی پروتکل تکثیر غیرجنسی در فراوری نهال های تکثیری مشابه با پایه های مادری است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1261

به "کارایی روش تکثیر خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی اثبات شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارایی روش تکثیر خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی اثبات شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید