تست خودرو مکث تیارا ، جادار اما بی جان!
به گزارش مجله عکسها، مکث تیارا خودرو بزرگی است اما این بزرگ بودن با توجه به موتور ضعیف آن به نکته منفی برایش تبدیل شده است.
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: مکث تیارا در مجموعه دنیای ماموت برای آنالیز در اختیار خبرنگاران نهاده شد.
این خودرو هفت نفره اولین کراس اوور از شرکت مکث موتور و رقیب مستقیمش در بازار فیدلیتی هفت نفره است.
گیربکس اتوماتیک شش سرعته خودرو بر خلاف بیشتر هموطنان مقیم ایرانش از نوع اتوماتیک AT است و از تکنولوژی دابل کلاچ در آن خبری نیست.
اما آیا پیشرانه یک و نیم لیتری توربو این خودرو به قدرت 155 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتون متری، از پس وزن سنگین هزار و 600 کیلوگرمی این خودرو بر می آید؟
آزمایش فنی
در کابین مدرن و نسبتا مجذوب نماینده خودرو قرار می گیریم. ارگونومی کابین و دید به اطراف خوب است.
خودرو به نرمی استارت می خورد و آرامش کابین تقریبا بر قرار است. از جمله پیشرفت های چین در خودرو سازی، عایق بندی مناسب کابین است.
تیارا از پیشرانه یک و نیم لیتری توربو به قدرت 155 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتون متر که با یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک AT کوپل شده است استفاده نموده تا نیرو را به چرخ های جلو برساند.
اهرم تعویض دنده در حالت D نهاده شده، حالت اسپرت رانندگی انتخاب می گردد و پا را روی پدال گاز می فشاریم.
خودرو با کندی عجیبی آغاز به حرکت می نماید که در همان ابتدا آب پاکی را روی دستمان می ریزد و پیشرانه خودرو، فریاد کم توانی را سر می دهد.
شتاب گیری خودرو حتی در حالت تک سرنشین با تهویه خاموش و صندوق عقب خالی هم کند است و پیشرانه مدام در حال زور زدن است.
البته این مشکل مربوط به تمام خودروهای چینی با این پیشرانه کم حجم است. خودرو در مسیر مستقیم با جان کندن و مشقت به سرعت صد کیلومتر می رسد.
تصور حرکت با چهار سرنشین، صندوق نیمه پر و تهویه روشن در شیبی ملایم هم ترسناک است اما حرکت با هفت سرنشین و صندوق پر در جاده های کوهستانی و اقدام برای سبقت گیری اکیدا توصیه نمی گردد!
اما پایداری خودرو نسبتا قابل قبول است، سیستم ESC به موقع وارد مدار می گردد تا از انحراف خودرو جلوگیری کند.
بعلاوه خودرو تقریبا در دست بوده و دید به اطراف هم خوب است که از این نظر بهتر از بعضی چینی ها مانند لاماری است.
با توجه به مسطح بودن مسیر پیست آنالیز، امکان آنالیز عملکرد سیستم تعلیق میسر نبود اما خودرو در همین مسیر هم در قسمت عقب کوبش داشت.
گیربکس خودرو از همان اپیدمی ناهماهنگی با پیشرانه و سیستم EMS خودرو و تاخیر در تعویض دنده رنج می برد.
اما تعویض دنده ها نسبتا نرم بود.
نکته مثبت استفاده از گیربکس غیر دابل کلاچ، نبود تقه در آغاز حرکت و جابه جایی حالت های گیربکس است.
در کل تیارا خودرویی است که داخل کابین و هندلینگش تقریبا شما را راضی می نماید اما آن قدر کم توان است که به سختی حتی به سرعت های مجاز دست پیدا می نماید.
طراحی ظاهری
استفاده از چراغ های موسوم به الماسی و به کارگیری زنون و LED در آن، نمای جلو را نسبتا مجذوب نماینده و اروپایی طور نموده است.
اما عرض کم خودرو مانند بیشتر خودروهای چینی در ذوق می زند.
چراغ های بیرون زده در قسمت عقب به نمای خودرو یاری شایانی نموده است.
در کل می توان گفت خودرو طراحی اتو کشیده، نسبتا صاف و اروپایی شکل مانند بعضی محصولات فولکس واگن دارد.
کابین و امکانات رفاهی و ایمنی
کابین خودرو طراحی نسبتا مدرن و مجذوب نمایندهی دارد و موقعیت قرارگیری راننده و دیدش به اطراف مناسب است.
قسمتی از نیمه بالایی داشبورد از جنس فوم نرم ساخته شده و مابقی هر چه هست پلاستیک خشک با کیفیت معمولی رو به پایین مشابه پژو 206 است.
پوشش چرم مصنوعی صندلی ها هر چند زیبا است اما به نظر می رسد در مدت کوتاهی دچار ساییدگی و سفیدک زدن شوند.
فرمان خودرو خوش دست بوده اما طرح شبه پنج ضلعی وسط غربیلک حسابی بی قواره است.
از جمله امکانات مکث تیارا می توان به صفحه کیلومتر دیجیتال با قابلیت تغییر پس زمینه، صفحه نمایش ده اینچی، دوربین 360 درجه، دوربین ثبت وقایع، صندلی های برقی جلو با گرم کن، سقف پانوراما، کی لس و … اشاره نمود.
نکته عجیب راجع به تیارا نبود سیستم تهویه اتوماتیک در آن است.
امکانات ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری، ترمز ABS و یاریی، ترمز پارک برقی، شش کیسه هوا و … در این خودرو به کار گرفته شده اند.
جمع بندی
تیارا با نام Traum Seek 5 که بعد از چند بار تغییر نام و مالکیت در نهایت سر از شرکت بایک چین در آورد، با قیمت 566 میلیون تومان آن هم در نسخه فول آپشن، خودروی پیروز و پر فروشی حتی در خود چین نبوده است.
این خودرو با ظاهر مدرن، جادار و با امکانات است اما از طرفی پیشرانه ضعیف، وزن سنگین، تعلیق خشک و کیفیت پایین مواردی هستند که به راحتی مزایای آن را بی اثر می نمایند.
اگر این خودرو حداقل از پیشرانه قوی تر و گیربکس بهتری استفاده می کرد و قیمت معقولی هم داشت شاید به گزینه ای مناسب در بازار تحریم شده ما تبدیل می شد.