وفاق ملی در گرو شفافیت مالی

به گزارش مجله عکسها، در آنالیز نسبت اقتصاد و وفاق ملی باید به مؤلفه های وفاق ملی دقت کرد. بدین منظور که وفاق ملی چندین مؤلفه دارد و اگر اینها صورت بگیرد می توان با توجه به مسائل مالی وفاق ملی را ایجاد کرد. نخستین مؤلفه آن شفافیت مالی است یعنی اینکه همه چیز باید شفاف باشد و مردم باید از تمام فعالیت ها و تصمیم ها، آمارها و گزارش ها خبر داشته باشند و پشت پرده ای وجود نداشته باشد یعنی شفافیت کامل در اقتصاد ایجاد گردد. دوم اینکه مسئولان ما می بایست مردمی باشند یعنی ارتباط آنها با مردم دو سویه باشد و نه اینکه یک سویه و برای خود تصمیم بگیرد.

وفاق ملی در گرو شفافیت مالی

باید به میان مردم بروند به عبارتی دیگر یکی از ویژگی های یک دولت و اقتصاد پیروز این است که دائم با مردم در تماس باشند و این تماس می تواند به گونه های مختلف باشد یعنی اینکه یا خودشان می توانند بین مردم بروند یا اینکه روزهایی را معین نمایند که مردم بتوانند به آنها سر بزنند و از مسائل مالی خود بگویند. سوم اینکه سیاست هایشان باید مالی و عقلانی و منطقی باشد و مهم تر اینکه از تجربه های پیروز مالی جهان هم استفاده نمایند و اینکه کشورهای پیشرفته از چه روش هایی استفاده نموده اند.

امروزه با وجود رسانه های متعدد مردم از همه جهان اطلاع دارند. مسأله دیگری که در پاسخ به این سؤال می توان به آن اشاره نمود عدالت مالی است که در واقع دولت ها باید عدالت ایجاد نمایند هرچند عدالت اشکال مختلفی دارد. مانند عدالت در توزیع درآمد، عدالت در شهر و روستا، عدالت در صنعت و کشاورزی، عدالت بین مناطق مرکزی و حاشیه ای؛ چون همه اینها با اقتصاد مردم و ملت در ارتباط است و اگر اینها صورت بگیرد وفاق ملی هم به وجود می آید. این کار باعث می گردد فقر کاهش یابد و قدرت خرید زیاد گردد و مردم از فلاکت نجات پیدا نمایند. بنابراین پاسخ به اینکه چه کار باید بکنیم این است که دولت واقعاً باید به اقشاری که مشکل دارند رسیدگی کند بویژه در حوزه آموزش و بهداشت که دولت باید بر آن تکیه کند چون مردم مدام با آن در تماسند.

مدارس از بُعد اختلاف های آموزشی باید مبرا باشند و سیستم بهداشتی هم باید به آن توجه گردد.همچنین توجه به این نکته لازم است که ما دولت های مختلفی در ایران داشته ایم که می گفتند باید در کنار آموزش رایگان بهداشت رایگان هم وجود داشته باشد. دولت مردمی باید دولتی صادق و راستگو باشد.

دولت ها باید از روش های سلیقه ای در اقتصاد دست بردارند و از متخصصین واقعی استفاده نمایند. هر روز بخشنامه و مصوبه داشتن نشان می دهد درانجام هر کاری ابتدا مطالعه عمیق صورت نمی گیرد. به گونه ای است که اول تصمیمی می گیرند بعد با بخشنامه و مصوبه می خواهند امور را اصلاح نمایند. در نهایت آنکه باید همواره و در همه کارها دورنما را معین کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1750

به "وفاق ملی در گرو شفافیت مالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وفاق ملی در گرو شفافیت مالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید