قیمت خودروهای مرحله دوم سامانه یکپارچه اعلام شد ، جدول قیمت خودروها

به گزارش مجله عکسها، بسیاری از مشتریان نمی دانند که قیمت خودروهای مرحله دوم سامانه یکپارچه چقدر است. این در حالی است که مرحله دوم فروش خودروها از مسیر سامانه یکپارچه (ثبت پنج اولویت خودرویی متقاضیان) از چهارشنبه قبل شروع شد و تا چهارشنبه هفته جاری ادامه دارد.

قیمت خودروهای مرحله دوم سامانه یکپارچه اعلام شد ، جدول قیمت خودروها

بیت ران - سردگمی های بسیاری در ارتباط با قیمت خودروهای مونتاژی پیش آمد و از طرفی دیگر، قیمت خودروهای مونتاژی که قرار شد براساس مصوبه شورای رقابت باشد، هنوز به طور رسمی اطلاع رسانی نشد. بنابراین در چنین شرایطی هنوز تعداد زیادی از مشتریان نمی دانند کدام قیمت ها ملاک است.

از زمان ارسال اطلاعات متقاضیان واجد شرایط از بانک ها به سامانه، سایت سامانه از چهارشنبه گذشته (سوم خرداد) فعال شد و مشتریان می توانند برای انتخاب پنج اولویت خودرویی مورد نظر خود اقدام نمایند. پس از این اقدام، مشتریان در فهرست نوبت دهی یا حق تقدم خرید خودروهای داخلی بر مبنای فهرست انتظار قرار می گیرند.

سامانه یکپارچه طی دو روز اول (چهارشنبه و پنجشنبه) با اختلال بسیاری همراه بود. اما از شامگاه روز پنجشنبه، این اختلال که علت آن مشکل زیرساختی در عین ترافیک بالای سایت سامانه اعلام شد، رفع شد.

بر همین اساس، مشتریان تا انتها آدینه شب، 895 هزار خودرو ثبت نام کردند و اعلام شد که سایت سامانه برای ثبت درخواست خودرویی متقاضیان تا چهارشنبه هفته جاری (10 خرداد) فعال خواهد بود.

طرح های مرحله دوم فروش در سامانه یکپارچه

این طرح در سه قالب طرح ویژه متقاضیان عادی، طرح قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بعلاوه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اجرایی می گردد.

به عبارتی دیگر 23 محصول از چهار شرکت سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور و فرداموتورز با قیمت کارخانه ای (مصوب شورای رقابت) در این مرحله عرضه شدند.

یکی از نکات حائز اهمیت این طرح، قیمت خودروهای مونتاژی عرضه شده بود و به سبب مباحثی که بر سر آن ها وجود داشت، قیمت خودروهای مرحله دوم به کلافی سردرگم تبدیل شد.

از همین رو، مردم نمی دانستند خودروهای عرضه شده در این طرح را بالاخره قرار است با کدام قیمت (قیمت مصوب شورای رقابت یا قیمت اعلامی به وسیله کارخانه ها) ثبت نام و خریداری نمایند.

مونتاژکاران فرقی با ایران خودرو و سایپا ندارند

یادآور می گردد که در نخستین روزهای نیمه دوم فروردین ماه سال جاری، شورای رقابت تصمیم گرفت برای اولین بار بر قیمت خودروهای مونتاژی هم دست بگذارد.

این شورا قرار است معین نماینده قیمت محصولات شرکت های خودروسازی باشد و این شرکت های خودروسازی که تا به امروز از آن ها به عنوان خودروسازان خصوصی نام برده می شد، اکنون همه سازوکار آن ها از قیمت تا نحوه فروش و… با نظر و دستور نهادهای ذی ربط دولتی معین می گردد. یعنی مونتاژکاران دیگر تفاوتی با ایران خودرو و سایپا ندارند.

همانطور که اشاره شد، تصمیم قیمت گذاری خودروهای مونتاژی به وسیله شورای رقابت در جلسه روز 16 فروردین 1402 این شورای اتخاذ شد.

اما فرایند تصویب، یک ماه به طول انجامید. پس از امروز و فرداهای بسیار شورای رقابت برای معین تکلیف این موضوع، در نهایت قیمت خودروهای مونتاژی 16 اردیبهشت ماه تصویب و یک روز بعد اعلام شد.

پس از آن هم دو هفته تصویری از این مصوبه منتشر نشد و تعیین نبود که مصوبه شورای رقابت به کدام نهاد ابلاغ شد. ضمن اینکه وزارت صمت یا سازمان حمایت هم هیچ ابلاغیه ای به شرکت های خودروساز ارسال نکردند.

بدین ترتیب باتوجه به اینکه قیمت خودروهای مونتاژی معین تکلیف نشد و خودروسازان مونتاژی هم بر سر قیمت های نو خود که بر اساس تورم و افزایش هزینه های فراوری در سال نو اعمال نموده بودند، ایستادند.

معین تکلیف قیمت خودروهای مونتاژی

در نهایت اما وزارت صمت در جلسه ای با حضور نمایندگان پنج شرکت خودروساز مونتاژی و مسئولان سازمان حمایت، تکلیف خودروهای مونتاژی را تعیین کرد.

خودروسازان بالاخره مصوبه شورای رقابت را پذیرفتند و ملزم به عرضه محصولات با قیمت های مصوب شورای رقابت شدند. پس از آن نیز سازمان حمایت در اطلاعیه ای، ضوابط قیمت گذاری و فروش خودروهای مونتاژی را به شرکت های خصوصی اظهار داشت.

مونتاژکاران ملزم به پذیرش مصوبه شورای رقابت به وسیله خودروسازان خصوصی شدند و آنها باید به عرضه با این قیمت ها در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ادامه دهند.

قیمت خودروهای مرحله دوم سامانه یکپارچه

قیمت خودروهای مرحله دوم (هم محصولات قابل عرضه به وسیله سایپا و بعلاوه قیمت خودروهای مونتاژی) به توضیح زیر است. گفتنی است که بعضی از خودروها هنوز قیمت گذاری نشدند. اما احتمالاً به زودی به وسیله شورای رقابت قیمت گذاری می شوند.

نام شرکت خودروسازنام محصولقیمت خودرو (میلیون تومان)
سایپاکوئیک اتوماتیک327
سایپاکوئیک اس268
سایپاکوئیک آر دنده ای256
سایپاکوئیک آر اتوماتیکاعلام نشد.
سایپاکوئیک جی ایکساعلام نشد.
سایپاکوئیک جی ایکس آراعلام نشد.
سایپاساینا اس248
سایپاساینا اس اتوماتیک321
سایپاساینا جی ایکساعلام نشد.
سایپاساینا جی ایکس اتوماتیکاعلام نشد.
سایپاساینا جی ایکس دوگانهاعلام نشد.
سایپاساینا اس دوگانه279
سایپاشاهین425
سایپاشاهین اتوماتیکاعلام نشد.
سایپااطلساعلام نشد.
مدیران خودروآریزو 6 پرو1/024
مدیران خودروتیگو 8 پرو1/483
مدیران خودروایکس 55 پرو983
مدیران خودروایکس 22 پرو اتوماتیک645
مدیران خودروایکس 22 پرو دنده ای484
مدیران خودروآریزو 5 توربو735
کرمان موتورجک اس 3632
کرمان موتورجک جی 4522
کرمان موتورکی ام سی - کی 71/137
فردا موتورزاس ایکس 5645
فردا موتورزتی 5896
فردا موتورزسوبا ام 4اعلام نشد.

قیمت خودروهای مرحله دوم، قیمت مصوب برای تحویل در زمان حاضر است و افرادی که در مرحله دوم سامانه یکپارچه ثبت نام می نمایند، متناسب با نوبتی که برای آن ها معین می گردد به قیمت زمان تحویل باید واریز وجه نمایند. با این حال، قیمت های مصوب فعلی خودروها می تواند راهنمای مشتریان باشد.

بعضی محصولاتی که خودروسازان در این مرحله عرضه کردند، مدل های نو محسوب می شوند و این خودروها در جدول مصوب شورای رقابت وجود ندارند. به همین علت این خودروها فعلا قیمت هم مصوب ندارند. اگرچه می توان متناسب با محصولات هم رده، قیمت تقریبی آن ها را تخمین زد.

آریزو 5 اسپرت ایرانی بهتر است یا قطری؟ / آنالیز تخصصی و تصاویر رسمی

سهند پارس خودرو در خط فراوری / تصاویر اختصاصی و آنالیز فنی

منبع: بیت ران
انتشار: 7 خرداد 1402 بروزرسانی: 7 خرداد 1402 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2352

به "قیمت خودروهای مرحله دوم سامانه یکپارچه اعلام شد ، جدول قیمت خودروها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودروهای مرحله دوم سامانه یکپارچه اعلام شد ، جدول قیمت خودروها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید