قلعه عمرانی گناباد، یادگار تاریخی سلجوقیان

به گزارش مجله عکسها، در فاصله حدود 20 کیلومتری شمال شهر گناباد، درمجاورت پاسگاه انتظامی، مجموعه بزرگ معماری، محصور شده در برج و بارو دیده می گردد که به نام روستای عمرانی مشهور است.

قلعه عمرانی گناباد، یادگار تاریخی سلجوقیان

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

این روستا که به آن قلعه عمرانی نیز می گویند، در فاصله یک کیلومتری جاده سنتو قرار گرفته است. این منطقه از جاده ای خاکی به جاده اصلی ارتباط پیدا می نماید و در زمان های دور که مسافرت با پای پیاده یا با چهارپایان صورت می گرفت، اقامتگاه اول مسافران و کاروانیان از سمت گناباد به طرف مشهد بوده است.

روستای عمرانی تا حدود 30 سال پیش، مسکونی و آباد بود و به حیات خود ادامه می داد، اما در حال حاضر نیز این روستا بافت قدیمی و تاریخی خود را تقریبا حفظ نموده است و بادگیر های منحصر به فرد و تاسیسات دفاعی آن، تا حدودی پابرجا هستند.

این روستا علاوه بر معابر مهندسی ساز و بقایای معماری خانه های مسکونی ارزشمند، یک مسجد، یک حمام، یک رباط و دو آب انبار عظیم دارد. براساس شواهد موجود، این آثار تاریخی حداقل از دوره سلجوقیان وجود داشته است.

این روستا در دوره صفویه از رونق زیادی برخوردار بود. سایر بخش هایی که در آن دیده می گردد، شامل گذر های پرپیچ وخم، ساباط ها، خانه ها و بادگیر ها است.

این روستا نشانگر ذکاوت ایرانیان قدیم برای بهره برداری از زمین و منابع آن به بهترین نحو است و چهره متمدن مردم این دیار را به نمایش می گذارد. به عنوان مثال این روستا از مصالح معماری سنتی شامل خشت و گل ساخته شده است. به طوری که دیوار ها از خشت و آجر ساخته شده اند و روی آن ها ملاتی از گل کشیده شده است. این مصالح قابلیت تعدیل گرمای هوا و رطوبت را برای ایجاد محیطی سالم برای زندگی مردم دارند.

روستای عمرانی در تاریخ 27اسفند 1387، بعد از متروکه شدن، به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نکته قابل توجه دیگر از ویژگی های گذشته روستای عمرانی و رباط آن، وجود زمین های حاصلخیز برای کشت گندم بوده است. دلیل احداث این قلعه در این نقطه همین نکته و آب فراوانی است که برای کشت و زراعت وجود داشت و کمبود آب قنات که بر اثر عوامل مختلفی ازجمله خشک سالی های پی در پی، سیل، زلزله، و عوامل انسانی ایجاد شده، مردم این روستا را مجبور به نقل مکان از آن محل به دهانه قنات در 13کیلومتری شهرستان گناباد نموده است. پس از آن مردم روستا هم روستای جدید عمرانی را تاسیس نموده اند که تا به امروز نیز مسکونی است.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1462

به "قلعه عمرانی گناباد، یادگار تاریخی سلجوقیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه عمرانی گناباد، یادگار تاریخی سلجوقیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید