سیاستگذاران، دخالت در قیمت گذاری را به صفر برسانند

به گزارش مجله عکسها، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: با آزادسازی قیمت خودرو همه بازیگران این صنعت برنده خواهند بود.

سیاستگذاران، دخالت در قیمت گذاری را به صفر برسانند

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از اصفهان، شهرام معینی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: وقتی به عملکرد شرکت های خودروساز تجاری در بازار سرمایه نگاه می کنیم متوجه می شویم که آنها توانسته اند در چند سال اخیر سود مناسبی میان سهامداران خود تقسیم نمایند و ارزش سهام شان را در بورس بالا ببرند. اما سوال اینجاست که چگونه آنان نسبت به خودروسازانی که به فراوری خودرو سواری مشغولند توانسته اند عملکرد بهتری داشته باشند.

وی اضافه نمود: تنها عاملی که سبب شده خودروسازان تجاری در بازار سرمایه خوش بدرخشند دخالت نکردن دولت و نهادهای قیمت گذار در مشخص قیمت محصولات آنان بوده است.

این اقتصاددان گفت: قیمت خودروهای تجاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا و در شرایطی نسبتا رقابتی مشخص می گردد و طبیعی ست که بنگاه فراوریی می تواند با توجه به سودی که کسب می نماید هم محصول باکیفیت را بدون واسطه به دست مصرف نمایندگان اصلی برساند و هم ارزش سهام خود را بالا برده و سود مناسبی را میان سهامداران خود تقسیم کند.

معینی گفت: در بنگاه های خودروساز سواری قضیه عکس خودروسازان تجاری است. دخالت دولت و چند نهاد موازی در مشخص قیمت خودرو سبب شده تا خودروساز، مصرف نماینده واقعی و سهامدار از این محل متضرر گردد.

وی اضافه نمود: در چنین شرایطی دیده می گردد که سوداگری در بازار خودرو رونق می یابد و مصرف نماینده واقعی مجبور است خودروی مورد نیازش را از بازار آزاد به قیمت بالاتری نسبت به قیمت تعادلی تهیه کند.

معینی گفت: علم اقتصاد همیشه به سیاستگذاران توصیه می نماید دخالت خود را در مشخص قیمت محصولات به صفر برسانند تا بازار قیمت واقعی محصول را کشف نموده و فراورینماینده و مصرف نماینده از این محل منفعت ببرند.

ص

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1980

به "سیاستگذاران، دخالت در قیمت گذاری را به صفر برسانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاستگذاران، دخالت در قیمت گذاری را به صفر برسانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید