ساخت هواپیمای 72 نفره بومی به کجا رسید؟

به گزارش مجله عکسها، رئیس کمیسیون تخصصی صنایع شورای عالی علوم، تحقیق و فناوری گفت: ما منتظر یک کارفرما برای ساخت هواپیمای 72 نفره هستیم که منابع این طرح را تامین کند.

ساخت هواپیمای 72 نفره بومی به کجا رسید؟

رمضانعلی صادق زاده اظهار کرد: چند سال گذشته در زمان مدیریت دکتر برومند (معاون سابق پژوهشی وزارت علوم) طرح های کلان ملی در کمیسیون های مختلف شورا مورد بررسی قرار گرفت و از 200 طرح به 20 طرح کاهش یافت.

رئیس کمیسیون تخصصی صنایع، معادن و فنّاوری اطلاعات و ارتباطات شورای عتف اضافه کرد: علت کاهش این طرح ها بدین دلیل بود که یا پروژه ها تامین اعتبار نشده بودند و یا کار کارشناسی به خوبی صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کمیسیون تخصصی صنایع، 3 طرح کلان ملی وجود دارد که نخستین طرح، طرح رمز نگاری است که کارفرما و بهره بردار آن وزارت ارتباطات و قرار است به صورت کنسرسیومی توسط چند دانشگاه اجرایی شود. فناوری رمز نگاری معمولاً در حوزه هایی که نیاز به رمز دارد و مسائل امنیتی مطرح است، کاربرد دارد. در این طرح دانشگاه مجری (دانشگاه صنعتی شریف) و سازمان بهره بردار (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) است.

صادق زاده به طرح دوم کلان ملی در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: پروژه دوم ابتدا در رابطه با ساخت هواپیمای 150 نفره بود که سابقا تبدیل به هواپیمای 72 نفره شد. برای ساخت این هواپیما نیاز به اعتبارات بیشتری است و باید بهره بردار داشته باشد. گرچه یک شرکت هواپیمایی، وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد این پروژه اعلام آمادگی کردند و تفاهم نامه هایی امضا کردند، اما با توجه به اینکه در حال حاضر بودجه مرتبط با این طرح در شورای عالی عتف است، کفاف ساخت این پروژه را نمی دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر اظهار داشت: به همین جهت ویرایشی در کمیسیون صنایع انجام دادیم و عنوان ساخت هواپیما را به توسعه فناوری تغییر دادیم؛ توسعه فناوری در این حوزه تعمیر، نگهداری، انتقال دانش فنی و تربیت نیروی انسانی را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه در مراحل بعدی امیدواریم منابع مالی این طرح تامین شود، شرح داد: ما منتظر یک کارفرما هستیم که منابع این طرح را تامین کند که ممکن است یک نهاد نباشد و چندین نهاد با هم کار را برعهده بگیرند. به نظر می رسد وزارت دفاع و وزارت راه می توانند در این پروژه نقش کارفرما را برعهده بگیرند چرا که این هواپیما هم کاربرد مسافربری دارد و هم می تواند کاربرد نظامی داشته باشند.

این مقام مسئول شورای عالی عفت اضافه کرد: پروژه بعدی تهیه و رشد سیلیکون برای مصارف فناوری سلول های خورشیدی است که قرار است در جلسه بعدی کمیسیون به آن پرداخته شود.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 آذر 1399 بروزرسانی: 18 آذر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1398

به "ساخت هواپیمای 72 نفره بومی به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت هواپیمای 72 نفره بومی به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید