خبرنگاران استاندار گلستان: لایروبی کانال های آب رسان خلیج گرگان مبنای علمی دارد

به گزارش مجله عکسها، گرگان ـ خبرنگاران ـ استاندار گلستان با اشاره به استمرار پسروی آب خلیج گرگان و ضرورت شتاب بخشی به عملیات اجرایی احیای این پهنه آبی شرق دریای خزر گفت: بر اساس طرح مطالعات اقیانوس شناسی ایران، مهمترین راه حل نجات خلیج گرگان لایروبی کانال های خوزینی و چپاقلی است.

خبرنگاران استاندار گلستان: لایروبی کانال های آب رسان خلیج گرگان مبنای علمی دارد

هادی حق شناس پنجشنبه در بازدید از خلیج گرگان گفت: لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان و تامین حق آبه های رودخانه های منتهی به این خلیج از دیگر راهکارهای اجرایی برای نجات این پهنه آبی است.

وی اضافه نمود: در صورتی که اقدامی برای احیای خلیج گرگان صورت نگیرد به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شده و شهرهای اطراف این خلیج تحت تاثیر ریزگردها قرار خواهد گرفت.

استاندار گلستان که تجارب دانشگاهی و اجرایی مرتبط با دریا، ساحل و بندر دارد، ادامه داد: در جلسه چندی قبل با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری مبلغ 9 هزار میلیارد ریال اعتبار از محل منابع سازمان بنادر، محیط زیست، جهادکشاورزی و وزارت نیرو مصوب شد تا با صرف آن تا 5 سال آینده برای نجات خلیج گرگان اقدامات اجرایی انجام شود.

خلیج گرگان که در سده های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم نموده و بر رونق و شکوه این مناطق اضافه نمود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و این پهنه آبی با مرگ و نیستی دست و پنجه نرم می نماید.

افزایش 1.5 درصدی دمای هوای کره زمین و در نتیجه تبخیر بیشتر آب در کنار حفر چاه های متعدد کشاورزی و کاهش فراوان سفره آب زیرزمینی که موجب مکش آب خلیج برای جبران این برداشت ها می شود موجب شد روز به روز از سطح و عمق آب خلیج گرگان کاسته شده و بر مساحت صحرای بی آب و علفی که قبلا بخشی از مساحت این پهنه آبی بود، اضافه نموده شود.

ثبت خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در استان مازندران به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین المللی جهان در فهرست تالاب های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست محیطی حتی در سطح جهان است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1237

به "خبرنگاران استاندار گلستان: لایروبی کانال های آب رسان خلیج گرگان مبنای علمی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار گلستان: لایروبی کانال های آب رسان خلیج گرگان مبنای علمی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید