جنایت بی دقت مکری در ونیز نمایش داده شد؛ روایت آتش سوزی سینما رکس آبادان

به گزارش مجله عکسها، فیلم جنایت بی دقت در جشنواره ونیز 2020 به نمایش درآمد تا شهرام مکری در بخش افق ها رقابت خود را با سایر رقیبان شروع کند. همچنین نخستین تریلر و نقدهای جنایت بی دقت منتشر شده است.

جنایت بی دقت مکری در ونیز نمایش داده شد؛ روایت آتش سوزی سینما رکس آبادان

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

شهرام مکری در سال 2013 با فیلم ماهی و گربه توانست جایزه بهترین فیلم بخش افق های جشنواره ونیز را از آن خود کند و سال جاری با فیلم جنایت بی دقت باری دیگر به دنبال کسب این افتخار است. خصیصه شاخص فیلم ها و قصه های مکری را می توان بازی با زمان و استفاده از برداشت بلند دانست. حالا به مناسبت اکران جنایت بی دقت در جشنواره ونیز 2020 نخستین تریلر از این فیلم منتشر شده است و شهرام مکری گفت وگویی درباره جهان و اتمسفر فیلم جدیدش انجام داده است.

جایت بی دقت مانند سایر فیلم های مکری به صورت برداشت بلند و در یک اوکیشن ثابت ساخته شده است. فیلم مدام بیننده را با میزانسن ها، دیالوگ ها و اتفاقاتی تکراری روبرو می نماید، اما هر بار از سویه ای جدید و با شخصیت هایی متفاوت این کار را انجام می دهد. مکری پیش از این اعلام نموده بود با روایت های غیرخطی و بازی با زمان میخواهد ببینید چگونه می توان در زمان پرسپکتیو ایجاد کرد و آن را درهم ریخت. او در جنایت بی دقت به سراغ واقعه تلخ آتش سوزی سینما رکس آبادان رفته است که طی آن چند صد انسان بی گناه کشته می شوند.

شهرام مکری در گفت وگوی خود با Fred Film Radio پس از نمایش جنایت بی دقت، این چنین قصه فیلم را شرح می دهد: داستان جنایت بی دقت درباره اتفاق آشنایی برای ایرانی ها است. روزی که یک تراژدی در تاریخ کشور ما رخ می دهد. فیلم جنایت بی دقت به سیاهی ماجرای آتش سوزی سینما رکس آبادان نیست، اما نگاهی به آن واقعه دارد و تطبیقی تاریخی میان آن موقع و امروز ایران انجام می دهد.

  • فیلم دوشیزه مارکس؛ مشاخصه و عشق نافرجام دختر کارل مارکس

در ادامه این گفت وگو مکری در پاسخ به پرسشی که به وجه های فراواقع گرایی (سورئالیسم) جنایت بی دقت می پردازد و چگونگی ترکیب یک قصه واقعی با تم های خیالی را ارزیابی می نماید، بیان نمود: ایده اصلی این بود که فیلم را با یک فضای واقع گرایی افراطی (هایپررئالیسم) آغاز کنم، در ادامه هرچه فیلم به جلو می رود بیننده احساس کند در میان این اتفاقات حقیقی یک سری اتفاقات فراواقعی هم در حال رخ دادن است تا نتوانیم فیلم را به سادگی در زمره آثار واقع گرا یا فراواقع گرا طبقه بندی کنیم.

نقد فیلم جنایت بی دقت

تا به این ساعت نقد و آنالیز های چندانی از فیلم جنایت بی دقت منتشر نشده است، اما روون لینارز از وب سایت آسیا مووی پلاس این فیلم را درامی چالش برانگیز خوانده است که رویکرد اپیزودیک آن سبب چند پاره شدن خط داستانی شده است. او در بخشی از نقد خود این چنین نوشته است: بدون شک تماشای جنایت بی دقت کار آسانی نیست. فیلم تازه مکری به بیننده مشت می زند و او را گیج و عصبانی می نماید.

جیانکارلو زاپولی از مای موویز در نقد خود امتیاز 50 از 100 را برای جنایت بی دقت در نظر گرفته و این چنین فیلم جدید مکری را توصیف نموده است: ما حمله نمایندگان بی تجربه ای داریم که در کوشش هستند تا نقشه شان را به ثمر برسانند. ما فیلمی داریم که در سالنی به نمایش درمی آید که سربازان در آن اسلحه هایی پیدا می نمایند که در زمین پنهان شده اند و بعد با دخترهایی روبه رو می شویم که وظیفه پخش آن فیلم را در آن سال برعهده دارند. دختری داریم که در سینما کار می نماید و مادری که آرزو می نماید کاش هنوز جوان بود.

زاپولی در ادامه آنالیز خود آورده است: همه این المان ها، شاید به لطف زمان طولانی فیلم، با یک جوهر واحد خاتمه می پذیرد. چیزی که تبدیل به منبعی از انگیزه هم شده؛ چنان که کارگردان فیلم می گوید: این فیلم به دنبال یادآوری و بازنمایی تاریخ نیست، بلکه درباره خود سینماست. البته شاید احتیاج به ریسک پذیری بیشتری در زمینه تجربه گرایی داشتیم تا نگاه تئوریک به هنر هفتم نیز متحقق گردد. در عوض حالا به چیزی رسیده ایم که روی پرده شاید چندان برانگیزاننده نباشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1216

به "جنایت بی دقت مکری در ونیز نمایش داده شد؛ روایت آتش سوزی سینما رکس آبادان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنایت بی دقت مکری در ونیز نمایش داده شد؛ روایت آتش سوزی سینما رکس آبادان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید