به روزرسانی آمار واحدهای صنعتی؛ کارنامه صنایع کوچک ایران منتشر شد

به گزارش مجله عکسها، خبرنگاران: تصویر آماری صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به بهانه روز حمایت از صنایع کوچک ترسیم شد.

به روزرسانی آمار واحدهای صنعتی؛ کارنامه صنایع کوچک ایران منتشر شد

به گزارش خبرنگاران ارزیابی ها نشان می دهد سهم صنایع کوچک در کیک ارزش اضافه نموده و اشتغال زایی اقتصاد کشور بالاست، اما این بخش با مسائل و چالش هایی روبه روست. آسیب شناسی ها حاکی است پررنگ ترین دست اندازها کمبود سرمایه در گردش و عدم تامین مواد اولیه است. با توجه به اشتراک نوع مسائل و مسائل واحدهای صنعتی کشور، متولیان و سیاست گذاران صنعت کشور در نظر دارند برای برطرف موانع موجود چند برنامه جامع را در دستور کار قرار دهند. اعمال مدیریت روی تامین مواد اولیه وارداتی، تامین کالاها و قطعاتی که ظرفیت نسبی فراوری آن در کشور موجود است، همچنین تامین منابع مالی مورد احتیاج واحدها و سوق دادن احتیاجهای مالی واحدها از بازار پول به بازار سرمایه از جمله این اقدامات به شمار می روند.

عکس: دنیای اقتصاد

ریز نمرات صنایع کوچک و شهرک های صنعتی منتشر شد. روز گذشته در نشست خبری معاون وزیر صمت که در آستانه روز حمایت از صنایع کوچک (21 مردادماه) برگزار گردید، آخرین وضعیت صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور به روزرسانی شد. گزارش تحلیلی وضعیت واحدهای به بهره برداری رسیده (فعال و غیبرطرفال) مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور تا سرانجام خرداد سال 1398 نشان می دهد، تعداد واحد های صنعتی به بهره برداری رسیده مستقر در این شهرک ها به بیش از43 هزار واحد صنعتی رسیده است. مطابق با آنالیز ها از این تعداد 33 هزار و 894 واحد صنعتی (5/ 77 درصد) با اشتغال حدود 710 هزار نفر فعال و تعداد 9 هزار و 850 واحد (5/ 22 درصد) با اشتغال حدود 180 هزار نفر غیبرطرفال هستند. همچنین 78 هزار و 755 قرارداد حق بهره برداری، در مدت زمان مورد آنالیز در شهرک ها و نواحی صنعتی منعقد شده است. داده های آماری نشان می دهد طی چهارماه منتهی به تیر امسال، 198 واحد صنعتی مجددا راه اندازی شده اند و تا سرانجام سال هم قرار است حدود 1350 واحد صنعتی کوچک داخل شهرک های صنعتی مجددا به چرخه فراوری بازگردند.

گلوگاه های صنعتی

محسن صالحی نیا معتقد است به صورت کلان تامین سرمایه در گردش برای واحدها با مسائل و محدودیت هایی روبه رو است. به اعتقاد معاون وزیر صمت، درصورت تخصیص کامل سهم 40 درصدی صنایع از منابع بانک، واحدهای کوچک امکان توسعه و فعالیت های بهتری را می یابند. او همچنین بیان نمود که برای تامین مواد اولیه واحدها با عنایت به صنایع بالادستی همچون پتروشیمی، فولاد، مس و... در بعضی بخش ها مسائلی دیده می گردد که طی رصدهای انجام گرفته از سوی شهرک های صنعتی استان ها موارد احصا و اقدامات در دستور کار قرار گرفته است. صالحی نیا بخش دیگری از دست اندازها را این گونه تشریح کرد: در بعضی شهرک های صنعتی با کاهش منابع آب روبرو شده ایم که در کنار پیگیری های لازم برای استفاده از سایر منابع، احتیاج است که با همکاری مشترک روی مدیریت منابع آب دقت نظر بیشتری داشت. به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، با توجه به اشتراک نوع مسائل و مسائل واحدهای صنعتی کشور، برای برطرف موانع موجود چند برنامه جامع در دستور کار است که از جمله آن ها می توان به اعمال مدیریت روی تامین مواد اولیه وارداتی، تامین کالاها و قطعاتی که ظرفیت نسبی فراوری آن در کشور موجود است و همچنین تامین منابع مالی مورد احتیاج واحدها اشاره نمود. او در ادامه گفت: برای تامین بعضی زیرساخت های اساسی علاوه بر همکاری دستگاه های خدمات رسان، احتیاجمند تسریع تامین اعتبارات مورد احتیاج هم هستیم. به همین دلیل سامانه سکوک به عنوان مدل جدیدی در تامین تسهیلات و رصد روند بهره گیری از این منابع راه اندازی شده است. به گفته صالحی نیا، 18 واحد صنعتی کوچک و متوسط در بورس پذیرفته شده اند و این اتفاق در راستای سوق دادن احتیاجهای مالی واحدها از بازار پول به بازار سرمایه دارای اهمیت بالایی است.

نمای آماری کوچک ها

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در ادامه این نشست از افزایش دو برابری سرمایه در گردش صندوق ضمانت صنایع کوچک و فعالیت 43 هزار و 650 واحد فراوریی در شهرک های صنعتی اطلاع داد. او با اشاره به نام گذاری 21 مردادماه به نام روز صنایع کوچک گفت: بخش اعظمی از صنایع کوچک کشور در شهرک های صنعتی مستقر هستند. در شهرک های صنعتی دو طیف واحد صنعتی مستقرند؛ واحد هایی که در حال بهره برداری اند 43 هزار و 630 واحد هستند که از این تعداد 5/ 77درصد فعال و زمینه اشتغال 710 هزار نفر فراهم است. همچنین 5/ 22 درصد واحدهای غیبرطرفال، با زمینه اشتغال 180 هزار نفر در شهرک ها جانمایی شده اند. او ادامه داد: بیش از 78 هزار قرارداد منعقد شده در شهرک های صنعتی کشور وجود دارد که 16 هزار طرح صنعتی یعنی حدود 40 درصد در مرحله تخصیص زمین و 12 درصد در مرحله دیوار کشی، 10 هزار طرح نصب سوله و تجهیزات جانبی، 3200 طرح نیز در مرحله نصب ماشین آلات هستند که به زودی وارد چرخه فراوری خواهند شد. صالحی نیا در ادامه بیان نمود: 811 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که حدود 500 مورد شهرک صنعتی و 310 ناحیه صنعتی است و البته 9 منطقه ویژه صنعتی هم در کشور مستقر است.

همچنین برای 5/ 22 درصد واحدهای غیر فعال برنامه جامع جهت بازگشت به فراوری واحدها در دستور کار است. معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته بیش از هزار و 350 واحد احیا و به چرخه فراوری بازگشته اند، گفت: حدود 13 هزار واحد با 50 درصد ظرفیت فعال هستند، 10 هزار واحد بین 50 تا 70 درصد ظرفیت و مابقی هم با 70 درصد ظرفیت خود فعالیت می نمایند. او با اشاره به نحوه فعالیت این واحدهای فراوریی شرح داد: صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی ایران، در صنایع غذایی، شیمیایی، صنایع کانی غیرفلزی، سلولزی، صنایع نساجی، برق و الکترونیک، صنایع فلزی و در صنایع متفرقه فعال هستند. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: در شهرک های صنعتی تامین زیرساخت ها یکی از موارد دارای اهمیت بالا در راستای توسعه صنعتی تلقی می گردد؛ در همین خصوص برای تامین آب در شهرک ها ظرفیت 15 هزار و 600 لیتر در ثانیه انجام گرفته و 9 هزار و 250 مگاوات برق و 3 هزار کیلومتر شبکه انتقال برق اجرا شده است. وی گفت: برای کنترل و مدیریت منابعآب و فاضلاب صنعتی در 202 شهرک در قالب 230 مورد فرآیند تسویه به میزان 175 هزار مترمکعب صورت گرفته و برای 613 شهرک و ناحیه صنعتی بالغ بر 75 درصد احتیاج گاز تامین شده است. همچنین 763 خط تلفن که 380 عدد از واحدها دارای فیبر نوری هستند.

سهم 4 میلیارد دلاری در صادرات

صالحی نیا در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به فعالیت هزار و 100 واحد در بخش صادرات، گفت: براساس آخرین آمار در سال گذشته سهم صادرات آنها 4 میلیارد دلار بوده است، همچنین 17 هزار شغل با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری در شهرک های نواحی صنعتی فراهم شده است. معاون وزیر صمت ادامه داد: 68 شرکت مدیریت صادرات فعال است که کنسرسیوم های مختلف صادراتی در زمینه های مختلف شکل گرفته است. او به شناسایی 466 خوشه صنعتی اشاره نمود و گفت: 97 خوشه صنعتی بنام وجود دارد که در این حوزه 40 پروژه در مرحله اجرا است و در سال های آینده به این رقم اضافه خواهد شد. صالحی نیا به ایجاد سامانه تخصصی در آموزش در فضای مجازی اشاره نمود و شرح داد: 32 هزار و 700 واحد برای شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی به صورت کنسرسیوم، خوشه ای و انفرادی شرکت می نمایند که تحت حمایت ما هستند. صالحی نیا همچنین به راه اندازی سامانه ارائه خدمات تکنیکی، عارضه یابی و برطرف بهبود شرایط کسب وکار واحدهای کوچک در تمام کشور اطلاع داد و گفت: فعالان و فراورینمایندگان با مراجعه به واحدهای ارائه خدمات از خدماتی چون عارضه یابی، بهبود شرایط تامین مواد اولیه و راهکارهایی برای کاهش قیمت تمام شده بهره مند خواهند شد. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به افزایش سرمایه صندوق ضمانت گفت: سرمایه در گردش صندوق ضمانت صنایع کوچک 110 میلیارد تومان است و با تدابیر اندیشیده شده به 2 برابر افزایش پیدا خواهد نمود.

چه خبر از ضمانت نامه های صنعتی؟

همچنین در این نشست مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: در سال 97 و در مجموع 293 فقره ضمانت نامه صادره و تسهیلات صنعتی بالغ بر 2 هزار و 140 میلیارد ریال که مورد درخواست واحدهای کوچک و متوسط صنعتی در سطح کشور بوده است را ضمانت نموده ایم. محمدحسین مقیسه ادامه داد: هم اکنون و به تبع صدور 6 برابری ضمانت نامه در قبال سرمایه اولیه صندوق، تا حدودی ظرفیت صدور ضمانت نامه تکمیل شده و در حال رایزنی برای افزایش سرمایه هستیم. مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به سرمایه 110 میلیارد تومانی فعلی صندوق اشاره نمود و اضافه نمود: پیشنهاد این صندوق افزایش سرمایه آن به 500 میلیارد تومان بود تا بتواند دستکم پنج برابر این رقم ضمانت نامه صادر کند. وی بیان نمود: در 4 ماه منتهی به تیر امسال و در قالب صدور 70 فقره ضمانت نامه بیش از 70 میلیارد تومان تسهیلات درخواستی را مورد ضمانت قرار دادیم. به گفته وی، برپایه رویه های حاکم بر صندوق های ضمانت سرمایه گذاری در دنیا در شرایط نرمال مالی می توان بین 5 تا 6 برابر سرمایه موجود، ضمانت نامه صادر کرد.

این مطلب برایم مفید است

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 325

به "به روزرسانی آمار واحدهای صنعتی؛ کارنامه صنایع کوچک ایران منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به روزرسانی آمار واحدهای صنعتی؛ کارنامه صنایع کوچک ایران منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید