بازیکنان خارجی برای کار با من به ایران می آیند

به گزارش مجله عکسها، خبرنگاران/خراسان رضوی مربی دو ملی پوش تنیس ایران گفت: وقتی گفتیم پاک باطن، لباس تیم ملی را بر تن خواهدکرد، افراد زیادی خندیدند اما در نهایت پاک باطن در 16 سالگی ملی پوش شد.

بازیکنان خارجی برای کار با من به ایران می آیند

فرهنگ مهاجرانی در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص سابقه خود در رشته تنیس اظهار کرد: در سن 18 سالگی و خیلی دیر، وارد فضای حرفه ای و مسابقات تنیس شدم. برای حضور جدی در رشته تنیس، لازم است حتما پیش از رسیدن به سن 18، وارد مسابقات حرفه ای شوید. با اینکه دیر به این مرحله رسیدم، اما با وجود این ورود دیرهنگام در 20 سالگی توانستم عضو تیم نیک ورزش تهران در لیگ برتر تنیس شوم. به جز نیک ورزش برای تیم هیات تنیس خراسان رضوی نیز در لیگ برتر راکت زدم.

وی گفت: پیش از تنیس، در رشته هایی مثل اسکیت و فوتبال فعال بودم اما در نهایت به خاطر برادرم که بزرگ تر از من بود و تنیس را دنبال می کرد، به سمت این رشته ورزشی رفتم.

مهاجرانی شرح داد: با نیک ورزش به رتبه پنجم جدول 10 تیمی لیگ برتر رسیدیم. یکی از اتفاقات مهم زندگی من در آن برهه، بازی با تنیسورهای تیم ملی بود. فیوچرزهای آن زمان که فدراسیون برگزار می کرد به شکل فعلی نبود و به این راحتی نمی شد وارد شد. در آن دوران رنکینگ 21 ایران بودم، در شرایطی که کلا 100 بازیکن در رنکینگ ایران جای داشتند و اگر عضو تیمی لیگ رجحان نبودید، اصلا در رنکینگ جایی نداشتید.

وی افزود: میرزایی، دبیر سابق فدراسیون تنیس یکی از باپرستیژترین مسئولان در تاریخ تنیس ایران است. او لطف زیادی به من داشت و یکی از سهمیه های ایران را به من اختصاص داد تا در مسابقات فیوچرز بازی کنم. در راند نخست به حریفی ایرانی -آلمانی خوردم که توانستم پیروز شوم. او در بوندس لیگای آلمان بازی می کرد. در راند دوم به مصاف مقدس کویتی رفتم که در دوران حرفه ای توانست تا رنک 300 دنیای هم پیش برود.

مهاجرانی گفت: مشخص بود در بازی با حریف کویتی شکست خواهم خورد، اما همینکه با کسی رقابت کردم که 2 هفته قبل، با نفر هشتم دنیا بازی کرده بود، برایم افتخار و تجربه بزرگی بود.

وی افزود: از همان زمان سعی داشتم با تنیسورهای بزرگی که می دیدم ارتباط بگیرم و حتی با آنها زندگی کنم. با دو تنیسور چینی و ژاپنی که به تهران آمدند در خوابگاه اسکواش هم اتاق شدم تا زندگی حرفه ای تنیسورها را از نزدیک لمس کنم. وقتی می خواهید وارد ATP شوید، بازی در جدول فرعی قابل قبول نیست و فقط باید در جدول اصلی به میدان بروید.

مهاجرانی گفت: بازی در جدول اصلی هم به این راحتی نیست. یا باید به شکل مستقیم، با توجه به پیشینه و رنکینگ تان ثبت نام کنید یا اینکه فدراسیون مربوطه شما را معرفی کند. فدراسیون برای مسابقات کیش، مرا وارد ATP کرد. ورود به این چرخه اتفاق مهمی ست، اما متاسفانه در دور نخست، با ملی پوشان تنیس ایران روبه رو شدیم و شکست خوردیم.

وی گفت: در آن زمان با تصمیم دولت قبلی، به جای مسابقات قهرمانی کشور، چند سال مسابقات المپیاد ایرانیان برگزار می شد. در دو دوره از این رقابت ها برای خراسان به میدان رفتم و توانستم به دو مقام سومی دست یابم.

وی در خصوص خداحافظی زودهنگام از تنیس اظهار کرد: مرحوم مازیار پاک باطن، مربی من بود. یک سال با تیم هیات تنیس خراسان رضوی در رقابت های لیگ برتر تنیس حضور داشتیم. آن سال انگیزه زیادی داشتم و تمام وقت برای حضوری پیروز در لیگ برتر تمرین می کردم، اما ناگهان از طرف هیات اعلام کردند تیم منحل شد. این موضوع تاثیر خیلی بد و منفی در من گذاشت.

مهاجرانی گفت: سال قبل از هیات تنیس، تیم سوخت رسانان ثامن مشهد در لیگ برتر شرکت کرد و بودجه هنگفتی هم خرج کرد. متاسفانه برخی افرادی که در دوران مددی، رییس اسبق هیات تنیس خراسان رضوی، در هیات مسئولیت داشتند، مجموعه اقداماتی کردند که باعث شد سوخت رسانان منحل شود و هیات تیم بدهد. همان افراد در نهایت کار تیم هیات را مختل کردند و پایان این تیم هم منحل شد. باید تاکید کنم مددی، انسان کارآمد و باشخصیتی بود اما در آن زمان، عده ای بودند که در لباس دوست ظاهر شدند و به دنبال سودجویی خاص خود از هیات بودند.

مربی خراسانی تنیس گفت: این اتفاق به قدری تلخ بود که باعث شد تنیس را رها کنم. بعد از مدتی با صحبتی که مرحوم پاک باطن با من انجام داد، برای تقویت بک هندهای غزل پاک باطن با وی کار کردم. پس از گذراندن دوره مربی گری، مدرکم را زیر نظر استاد اکبر طاهری دریافت کردم.

مهاجرانی با اشاره به اینکه به جز غزل پاک باطن، حامد نواختی نیز از شاگردانش بوده است، گفت: در دوران ریاست باقری در هیات تنیس، مربی تیم زیر 18 سال خراسان نیز شدم. به ما وعده دادند اگر تیم بتواند از گروهش صعود کند، پاداش خواهیم گرفت. در نهایت با اینکه سوم ایران شدیم، هیچ چیز ندادند و حتی از جیب مان هم برای پیروزیت تیم خرج کردیم. کمتر از یک ماه با آن تیم کار کردیم و چنین نتیجه ای گرفتیم.

وی افزود: بعد از فوت پاک باطن، شرایطم به شکلی شد که فقط با حامد نواختی تمرین می کردم. نواختی در 17 18 سالگی تبدیل به نفر اول مشهد شد. در همان دوران، بعد از مدتی غزل پاک باطن هم شرایط روحی اش را پیدا کرد که تمرینات را آغاز کند. در همان آغاز دوباره، هدف گذاری کردیم که پاک باطن تا پایان آن سال و در سن 15 سالگی به لباس تیم ملی برسد. در آن زمان همه به این هدف خندیدند اما در نهایت این هدف محقق شد.

وی شرح داد: با توجه به گمنام بودن من و پاک باطن در آن زمان، شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم تا در نهایت پاک باطن به تیم ملی رسید. قبل از غزل پاک باطن، اعضای تیم ملی را بازیکنان 27 ساله تشکیل می دادند و بارها برای غزل مسابقات انتخابی برگزار کردند و او آنقدر پیروز شد که به هدفش رسید. او در سن 16 سالگی به بازیکن فیکس تیم ملی تبدیل شد.

مهاجرانی گفت: پاک باطن در ادامه برد ایران مقابل پاکستان را رقم زد. در بازه زمانی کوتاهی که در اختیار داشتیم، پاک باطن برای اولین بار در تاریخ تنیس بانوان کشورمان، به رنکینگ زیر هزار دنیا در رده زیر 18 سال هم رسید. وی در ادامه در تورنمنت ITF هم پیروز شد قهرمان شود.

وی افزود: وقتی غزل پاک باطن به رنک زیر 500 دنیا رسید، متاسفانه پاک باطن را از دست دادیم و دانشگاه های آمریکا نیز به او پذیرش دادند و او از ایران رفت. متاسفانه در ایران، گاهی مجبور می شدیم برای تمرین به خاطر نبود زمین تنیس، به باشگاه بدنسازی یا حتی کوچه و خیابان برویم و تمرین کنیم.

مهاجرانی شرح داد: کار با پاک باطن و پیروزیت هایی که در طول راستا به دست آوردیم سبب شد تا تنیسورهایی از کشور قزاقستان از من دعوت به همکاری کنند تا برای مسابقات ترکیه با آنها کار کنم. به عنوان Travel coach حدودا 10 روز با آنها کار کردم. در ادامه با بازیکنان دیگری از کشورهای مختلف از جمله ترکیه نیز تا به امروز کار کرده ام.

وی افزود: برای زیر نظر داشتن تمرینات بازیکنان ترک تبارم، بعضا آنها به ایران می آمدند. در تورنمنت های کیش و اصفهان هم آنها شرکت کردند و در انفرادی به رتبه سوم و در دبل، به مقام قهرمانی رسیدند.یکی دیگر از بازیکنانم که اهل ترکیه بود، به رنکینگ زیر 600 رسید و او هم راهی آمریکا شد.

مربی بین المللی تنیس گفت: یکی از همین شاگردان ترک تبارم، به تازگی توانست در سن 17 سالگی جواز حضور در WTA را به دست آورد و وارد سید بزرگسالان شده است. برایم مایه افتخار است که تبدیل به نخستین مربی ایرانی شدم که تنیسورهای خارجی به دنبال کار با او هستند، البته متاسفانه موردی که به ویژه در چند وقت اخیر حسابی اذیتم کرده، مسائل مربوط به اخذ ویزا از کشورهای اروپایی است. در چند تورنمنت به خاطر اینکه ویزایم صادر نشد، پیروز به حضور در کنار بازیکنم نشدم. متاسفانه این معضل، لطمه زیادی به کار حرفه ای من می کند.

مهاجرانی گفت: کیان محمدی هم از جمله تنیسورهایی بود که با او مدتی کار کردم. در تورنمنت ATF مشهد توانست به مقام قهرمانی برسد. در مسابقات مختلف نیز به عناوین متعددی دست یافت. کیان در نهایت به جمع 50 بازیکن برتر آسیا راه یافت. در مسابقات تور آسیا نیز که ساله گذشته در مشهد برگزار شد، محمدی پیروز شد قهرمان رقابت های تور تنیس زیر 14 سال آسیا شود.

وی گفت: همچنین هدیه آملی مقدم نیز از جمله شاگردانم بود که به عناوین متعددی در رقابت های مشهد، استان و همچنین لیگ یک و دو کشوری دست یافت. او کننده تنیسورهای خراسان رضوی در انتخابات هیات تنیس این استان نیز بود.

وی شرح داد: در ادامه النا ایبسویچ، تنیسور کروات دارای رتبه 1100 دنیا نیز که به خاطر بچه دار شدن مدتی تنیس را رها کرده بود، از من خواست تمریناتش را زیر نظر بگیرم و مربی اش باشم. بعد از چند ماه همکاری به رتبه 700 رسید، اما دوباره به دلیل حاملگی تنیس را رها کرد.

وی با اشاره به اهمیت زندگی سالم و حرفه ای برای رسیدن به اهداف و پیروزیت در ورزش گفت: همواره به همه بازیکنانم تاکید می کنم که برای استمرار بخشیدن به پیروزیت، باید زندگی حرفه ای داشته باشند. من در راهی که انتخاب کردم، همواره قدردان دو نفر هستم. همسرم سیمین و عمویم حشمت مهاجرانی. اگر بهترین استعداد هم باشید، اما درگیر حواشی شوید، بدون شک با افت شدیدی روبه رو می شوید. همچنین موضوع مهم دیگری که هست، زندگی با ورزشکاران حرفه ای واقعا سخت است، چه از نظر درگیری تمرینی، چه از نظر مسافرت هایی که وقت و بی وقت باید برای تمرین و حضور در تورنمنت های مختلف با تنیسورهای خارجی داشته باشید، اما خوشبختانه همسرم واقعا در تمام این لحظات کنارم بوده و حمایتم کرده است.

مهاجرانی شرح داد: خانواده ما کلا ورزشی بود و تنها چیزی که حق داشتم به خاطرش کمتر درس بخوانم، ورزش بود. عمویم همواره در راستا ورود و ادامه راهم در ورزش هدایتم کرد و اگر توصیه های او نبود، قطعا نمی توانستم به این شکل پیش بروم.

وی گفت: حشمت مهاجرانی معمار فوتبال ایران بود و دیدیم که وقتی او از تیم ملی رفت، دیگر نه قهرمان آسیا شدیم و نه حتی به المپیک صعود کردیم. این موارد خود نشان دهنده عظمت کارهایی است که مهاجرانی برای ورزش ایران انجام داده است.

مربی خراسانی تنیس ایران گفت: چندی قبل به عمان رفتم. یکی از مسئولان تنیس عمان که پیش از این، تنیسور کشورش بوده و دوست ناصر الخلیفی، رییس فعلی باشگاه پاریس سن ژرمن فرانسه است، به من پیشنهاد همکاری داد و برنامه 10 ساله خواست. برنامه 10 ساله ای آماده کردم و ارائه دادم. برنامه ام را سعی کردم با استفاده از برنامه 22 ساله کانادایی ها برای تنیس بنویسم. جالب است بدانید که در سال شانزدهم، تعداد زیادی تنیسور کانادیی به رتبه زیر 100 رسیده بودند و این برنامه 7 سال قبل از موعد مقرر به هدف رسید.

وی افزود: من هرچقدر این فرایند 22 ساله کانادایی ها را خلاصه کردم تا زودتر به جواب برسیم، اجرای برنامه از 7 سال کمتر ممکن نبود، اما متاسفانه به توافق نرسیدیم. بعد از منتفی شدن پیشنهاد فدراسیون عمان، پیشنهادی از سوی فهد الرییسی، کننده وزارت ورزش عمان به دستم رسید. آنها اعلام کردند تمام هزینه های لازم برای سر و شک دادن به یک سیستم منطقی و مناسب تنیس را فراهم می کنند، اما هرچه سود داشت را نصف می کنند. موضوعی که باعث شد از پذیرش این پیشنهاد هم سر باز زدم، این بود که ممکن است هیچ کدام از مردم عمان علاقه آنچنان به تنیس نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 983

به "بازیکنان خارجی برای کار با من به ایران می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیکنان خارجی برای کار با من به ایران می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید