کاراته چگونه سهمیه المپیک خود را کامل می کند، کار سخت کاتاروها

به گزارش مجله عکسها، به گزارش خبرنگاران، کاراته در بازی های المپیک 2021 توکیو در دو بخش کومیته و کاتا در مجموع مردان و زنان هشت فرصت کسب مدال دارد. این هشت فرصت از سه رده وزنی در بخش کومیته و یک کاتای انفرادی در هر دو گروه مردان و زنان تشکیل شده است.

کاراته چگونه سهمیه المپیک خود را کامل می کند، کار سخت کاتاروها

از این هشت سهمیه کاراته ایران تا به امروز سه سهمیه خود را قطعی کرده است و سهمیه چهارم (بهمن یار در کومیته بانوان) نیز در دسترس است. هر چند برای دریافت سهمیه های باقی مانده کاری بسیار سخت و سخت پیش رو است. بخصوص اینکه مسابقات قهرمانی اروپا باقی مانده و اگر برگزار شود، می تواند تأثیر زیادی بخصوص در بخش بانوان برای سهمیه های ما داشته باشد.

در بخش مردان مسابقات در سه وزن 67-، 75- و 75+ کیلوگرم برگزار می شود که تا به امروز حضور دو سهمیه ایران قطعی شده است، بهمن عسگری در وزن 75- کیلوگرم و کننده وزن 75+ کیلوگرم که از بین ذبیح الله پورشیب و سجاد گنج زاده یک نفر در مسابقات پیش رو سهمیه را به نام خود ثبت خواهد کرد. ولی در وزن 67- کیلوگرم کننده ایران باید در مرحله نهایی رقابتهای انتخابی المپیک به میزبانی پاریس به دنبال کسب سهمیه باشد و در بخش کاتا هم کننده ایران همین شرایط را دارد.

در کاتای انفرادی کننده ایران که با نظر تصمیم گیرندگان در بخش کاتای فدراسیون معرفی خواهد شد کار بسیار سختی پیش رو دارد تا بلیط سفر به توکیو را دریافت کند. در این بخش کنندگان اسپانیا، ترکیه، ونزوئلا و ایتالیا سهمیه مستقیم گرفته اند و ژاپن هم که میزبان است. کننده اعزامی ایران برای کسب سهمیه می بایست در رقابتهای پاریس جایی در بین سه نفر برتر از آن خود کند. در این راستا کاتاروهایی از آمریکا، آلمان، مصر، مراکش، کویت، فرانسه، چین تایپه، اندونزی، آذربایجان، هنگ کنگ و نیوزیلند را به عنوان جدی ترین رقبا پیش رو دارد.

در کومیته وزن 67+ کیلوگرم دارخان اسدلیف از قزاقستان، استیون داکوستا از فرانسه، آنجلو کرسنزو از ایتالیا و کننده برزیل یا مصر (در مسابقات پیش رو یکی از این دو سهمیه خواهد گرفت) سهمیه مستقیم کسب کرده اند. امیر مهدیزاده کننده ایران در پاریس خواهد بود و باید برای کسب سهمیه همان امیر کاراته مقتدری باشد که دو طلا و یک برنز جهان را کسب کرد و مبارزات سطح بالایی را به نمایش گذاشت. امیر می داند که در سالن برسی و کنار برج ایفل جای کوچک ترین اشتباهی ندارد. سالنی که او اولین طلای قهرمانی جهان را در آن کسب کرد و حالا می تواند یکبار دیگر خاطره خوش کسب سهمیه را برایش رقم بزند. آرای سمدان یا بوراک اوگور از ترکیه، رافیض حسن اف از آذربایجان، کنندگان، انگلستان، مجارستان، شیلی و چند چهره عنوان دار دیگر را باید جدی ترین رقبای او در این راستا سخت و سخت معرفی کنیم. ولی به ضرس قاطع می گویم که امیر می تواند به این مهم دست پیدا کند.

اما در بخش بانوان تا به امروز تنها سهمیه حمیده عباسعلی در وزن 61+ کیلوگرم قطعی شده است. سارا بهمن یار در وزن 55- کیلوگرم با امتیاز 5647.5 (با رتبه دوم وزن 50- کیلوگرم) در منطقه سبز کسب سهمیه واقع شده است. جدی ترین رقیب او بتینا پلانک از اتریش است که 5197.5 امتیاز دارد. این اتریشی علاوه بر مسابقات کاراته وان، یک مسابقات قهرمانی اروپا را نیز دارد. البته بهمنیار در مسابقات مراکش می تواند با کسب مدال و حفظ فاصله 450 امتیازی خود با این اتریشی، بلیط سفر به توکیو را برای خود نگهدارد.

در وزن 61- کیلوگرم اما کار برای رزیتا علیپور سخت اما شدنی است. در این وزن ین گیسائویان از چین، لطفی جیانا از مصر، مروه کوبان از ترکیه و یوانا پرکوویچ از صربستان با ایستادن در مکان های اول تا چهارم جدول پیروز به کسب سهمیه از سیستم رنکینگ شده اند. علیپور با 5107.5 امتیاز در مکان ششم واقع شده است. نفر چهارم این لیست یعنی پرکوویچ 5482.5 امتیاز اندوخته دارد که چندان مطمئن نیست. هاوا جوما از کانادا با امتیاز 5137.5 بالاتر از کننده کشورمان پنجم است و فیلیپه گوندولینه از فرانسه با 4890 امتیاز هفتم است. علیپور در مسابقات آخری که حضور داشت، مبارزات بسیار سطح بالا و خوبی را به نمایش گذاشت. او اگر می خواهد حضور در بازی های المپیک را تجربه کند باید در رقابتهای مراکش بدون اشتباه، با حوصله و گام به گام برای کسب مدال پیش برود تا اختلاف 30 امتیازی با کانادا و 370 امتیاز با صربستان را با رسیدن به یک مدال خوشرنگ پشت سر بگذارد. هر چند رزیتا فرصت کسب سهمیه در رقابتهای پاریس را نیز خواهد داشت.

در کاتای بانوان فاطمه صادقی را باید یکی از شانس های کسب سهمیه در رقابتهای انتخابی فرانسه بدانیم. در این بخش ساندرا سانچز اسپانیایی، ووینا بوتارو از ایتالیا، مو شیونگ از هنگ کنگ، ساکورا از آمریکا کسب سهمیه کرده اند و در فرانسه حضور نخواهند داشت. فاطمه صادقی با رنینگ 12 رقبایی جدی پیش رو دارد. دیلارا بوزان از ترکیه، الکساندرا آناکان از نیوزیلند، ماریا دیمیتروا از دومینکن و الکساندرا فرکسی از فرانسه بالاتر از کننده کشورمان هستند و چون او برای کسب سهمیه تلاش می کنند. اما صادقی واقعاً این استحقاق را دارد که به عنوان اولین و شاید تنها زن کاتاروی ایران روی تاتامی المپیک هنرنمایی کند.

تمرینات تیم ملی کاراته در دو بخش مردان و زنان و البته کومیته آغاز شده و نفرات مدعی کشورمان برای حضور در مسابقات پیش رو خود را آمده می کنند. اما فدراسیون تا به امروز برنامه ای برای کاتا اعلام نکرده است. بعد از راه اندازی شورای فنی و راهبردی کاتا که یکی از بهترین کارهای فدراسیون طباطبایی بود، انتظار می رود، این شورا برنامه های خود را برای کسب سهمیه در این بخش که خیلی برای کشورمان اهمیت دارد، اعلام کند. زمان زیادی باقی نمانده و اگر قرار است روزی کاتا از سایه کومیته خارج شود، آن زمان همین شرایط فعلی است.

المپیک بزرگترین میدان ورزشی است که هر ورزشکاری آرزوی داشتن یک مدال از نوع المپیکی آن را در کارنامه دارد. کاراته کاها اما شرایط متفاوتی دارد. شاید توکیو آخرین فرصت پهن شدن تاتامی کاراته باشد و ورزشکاران این رشته نمی خواهند این فرصت آخر را از دست بدهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1508

به "کاراته چگونه سهمیه المپیک خود را کامل می کند، کار سخت کاتاروها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاراته چگونه سهمیه المپیک خود را کامل می کند، کار سخت کاتاروها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید