ایجاد 25هزار شغل در مناطق آزاد در 8 سال گذشته

به گزارش مجله عکسها، تهران (پانا) - مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه مالی با اشاره به سهم مناطق آزاد در میزان سرمایه گذاری ها و ایجاد شغل اطلاع داد در هشت سال اخیر 25 هزار شغل در مناطق آزاد ایجاد شده است.

ایجاد 25هزار شغل در مناطق آزاد در 8 سال گذشته

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حمیدرضا مومنی شامگاه پنجشنبه در نشست شورای مدیران و فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار که تا بامداد آدینه ادامه داشت با بیان اینکه ساختار سازمانی در منطقه آزاد چابهار جزو بهترین ساختارها است اضافه نمود: در مناطق آزاد مِنهای مدیر اقتصادی به مدیر تامین منابع اقتصادی احتیاج داریم چراکه بعضی از مدیران اقتصادی از تجربه کافی برای تامین منابع برخوردار نیستند.

مومنی تاکید نمود: بر همین اساس، حوزه تامین اقتصادی را زیر نظر مدیرعامل گذاشتیم تا بتواند جدی کار کند چراکه نمی گردد با منابع ناپیدار توسعه پایدار انجام دهیم.

وی با بیان اینکه طی هشت سال اخیر اقدامات موثری در مناطق آزاد کشور صورت گرفته است گفت: باید در بحث اطلاع رسانیِ این اقدامات، بیشتر کوشش کنیم و نخستین کارهایی (اولین ها) که رقم خورده را تشریح و به جامعه منعکس کنیم.

مشاور رئیس جمهوری، بر لزوم توجه به ظرفیت شرکت های سرمایه گذاری تاکید نمود و اضافه نمود: با استفاده از این ظرفیت ها کمتر به فروش زمین ها احتیاج پیدا خواهیم کرد و در همین رابطه به واسطه ورود سرمایه گذاران به منطقه آزاد چابهار همیشه از مدیرعامل این منطقه به نیکی یاد می کنیم.

مومنی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور گفت: همه مدیران مناطق باید در این بخش همکاری نمایند تا از اختیارات مناطق آزاد، بیش از این کاسته نگردد.

وی با بیان اینکه در سند همکاری ایران و چین، مناطق چابهار و قشم و ماکو از سایر مناطق آزاد و ویژه جلوتر هستند اضافه نمود: طی 2 سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مثبت بوده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد بعضی اظهارنظرها و قضاوت ها در فضای مجازی بیان داشت: تحت تاثیر فضای مجازی اقدام به انتخاب یا تغییر مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد نمی کنیم چراکه بر این باوریم مدیران ما پاکدست، مقتدر و برنامه محور هستند و این ها معیارهای ما برای انتخاب مدیران به شمار می رود.

مومنی با اشاره به مواردی که به طور جدی در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور دنبال می گردد گفت: در بحث آی تی باید تقویت بیشتری انجام گردد و اعتقاد داریم ای تی باید زیر نظر یک مدیر مستقل باشد و با قدرت، عمل کند و سخنانش مورد استناد قرار گیرد.

وی به بعضی از موانع پیش روی مناطق آزاد اشاره نمود و گفت: نداشتن طرح جامع و نقشه راه مناسب ازجمله مسائل مهم در بعضی مناطق آزاد است اما منطقه آزاد چابهار با پیگیری مدیرانش پس از سال ها دارای طرح جامع شده است.

مشاور رئیس جمهوری همچنین اضافه نمود: آسیب های جدی، مانع انجام اقدامات جدی در مناطق آزاد کشور شده است و این آسیب ها باید رفع گردد. یکی از موانع اصلی توسعه مناطق آزاد، ورود این مناطق به کانون های جمعیتی است.

مومنی همچنین در ملاقات با بعضی از فعالان اقتصادی منطقه آزاد چابهار گفت: قانون مناطق آزاد باید به گونه ای باشد که بتوان در سطح منطقه به رقابت پرداخت.

وی افزود: فراوری، مرکز ثقل مناطق آزاد کشور است و پشتی بانی ها و مانع زدایی ها باید به خوبی انجام گردد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توضیح داد: رویکرد جدید مناطق آزاد کشور، تقویت بخش خصوصی برای انجام مامورت ها به نحو احسن است. باید بخش خصوصی را حمایت کنیم تا فراوری و اشتغال را برای مردم به ارمغان بیاورند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز بیان داشت: اگر ماموریت ها و وظایف ادارت محدوده منطقه آزاد به منطقه واگذار گردد طی سه سال می توانیم مشکل حاشه٬نشینی را رفع کنیم.

عبدالرحیم کُردی افزود: در پروژه های منطقه آزاد، سهم بخش خصوصی 100 درصد است و این یک موفقیت به شمار می رود.

کردی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار پس از 24 سال دارای طرح جامع شده است گفت: باید این طرح را تا خاتمه دولت به تصویب برسانیم.

در این نشست، فعالان بخش خصوصی به بیان مسائل و موانع پیش روی خود پرداختند و مقرر شد تمامی این موارد در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور پیگیری گردد.

این نشست با حضور احمد جاقتصادی معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، محمدحسین ملک زادگان مشاور دبیر شورا، نریمان توکلی جویباری مشاور و مدیرکل حوزه دبیر شورا و مرتضی شیخ زاده سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار گردید.

همچنین گزارشی از فرآیند تهیه طرح جامع و سامانه جامع اطلاعات مکانی منطقه آزاد چابهار ارائه شد.

لازم به ذکر است؛ حمیدرضا مومنی دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که در نیمه ابتدایی فروردین سال جاری به منطقه آزاد چابهار سفر نموده بود روز گذشته (پنجشنبه) نیز برای بازدید از طرح های مختلف عمرانی، اجتماعی و گردشگری در قالب سفری 2 روزه به منطقه آزاد چابهار سفر نموده تا فرایند پیشرفت پروژه ها را از نزدیک مورد ارزیابی و آنالیز قرار دهد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1783

به "ایجاد 25هزار شغل در مناطق آزاد در 8 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد 25هزار شغل در مناطق آزاد در 8 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید