تراژدی عقب افتادن از دنیای ماشین های برقی
به گزارش مجله عکسها، در چند وقت اخیر، بعضی از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور، اقدام به معرفی گزینه های برقی خود کردند. وزیر صمت هم در جدیدترین مصاحبه خود اعلام نمود که اولویت واردات با خودرو های برقی است. اما سئوالی که پیش می آید این است که در نهایت، بازار خودروی کشور آمادگی ورود این نوع محصولات را دارد یا نه؟
به گزارش خبرآنلاین، ماهیت این امر که خودروسازان قصد دارند تا خودرو های برقی را فراوری و مونتاژ و یا وارد نمایند، بسیار خوب و مثبت تلقی می گردد. اما تعیین نیست که چه زیر ساختی جوابگوی این خودرو ها خواهد بود.
تا کنون بحث ورود خودرو های برقی مثل اسکای ول ET 5، فیدلیتی برقی (Chery EQ 5)، آریزو 5 EV و جک J 4 برقی و حتی بحث استفاده از اتوبوس های برقی در ناوگان شهری، مطرح شده و شرکت ها در حال گذراندن تست های فنی برای ورود به بازار هستند.
تقریبا تمام بار راه اندازی ایستگاه های شارژ خودرو های برقی بر روی دوش مپنا است و پرسش این است که این شرکت به تنهایی می تواند در زمانی کوتاه، این مهم را به اجرا درآورد؟ در حال حاضر ایستگاه های شارژ برج میلاد و شهید مدنی تهران به وسیله گروه مپنا راه اندازی شده اند. در شمال کشور هم ایستگاه شارژ خودرو در هتل میزبان بابلسر راه اندازی شده است. اما این تعداد ایستگاه برای آینده بازار ایران که باید بخشی از آن ها تبدیل به خودرو های برقی شوند، کافی به نظر نمی رسد.
بد نیست بدانید که تعداد ایستگاه های شارژ برای خودرو های برقی در سراسر ترکیه تا 17 ژوئیه سال جاری به 3790 واحد و تعداد نقاط شارژ برقی نیز به 8001 واحد رسیده است. 5 شرکتی که در زمینه تامین ایستگاه شارژ فعالیت می کردند، اکنون به 132 شرکت رسیده اند.
پیش بینی ها حاکی از آن است که با عرضه خودروی ملی ترکیه به نام توگ به بازار داخلی، تقاضا برای خودرو های برقی بیش از پیش، به ویژه از نیمه دوم سال 2023 و در سال های 2024-2025 به سرعت افزایش یابد. ترکیه باید تا سال 2030 حدود 3 میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت خودرو های برقی هزینه کند. 2 میلیارد دلار از این مبلغ صرف شرکت های توزیع و 1 میلیارد دلار دیگر نیز صرف شرکت های سرمایه گذار ایستگاه های شارژ خواهد شد.
نکته مهم تر اینکه ترکیه از نظر تعداد ایستگاه های شارژ به ازای هر خودرو برقی در اروپا، رتبه بالایی دارد. این کشور از نظر ایستگاه های شارژ جریان متناوب (AC) در جایگاه سوم و از نظر ایستگاه های شارژ جریان مستقیم (DC) نیز در جایگاه دوم واقع شده است.
امارات هم برنامه دارد تعداد ایستگاه شارژ خودرو برقی را در سال های پیش رو، به 800 ایستگاه برساند. در ماه دسامبر، اعلام شد که همراه با برنامه بزرگ 2040، برنامه هایی برای این وجود دارد که حمل ونقل در دبی تا سال 2050، به انتشار کربن صفر برسد. این یعنی تمام وسایل حمل ونقلی از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک استفاده خواهند کرد و شامل حذف انتشار کربن در تمام موارد خواهد شد تا دبی را به الگوی دنیای در زمینه سازگاری با محیط زیست تبدیل کند.
اگر ورود وسایل نقلیه برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی را هم در نظر بگیریم، اوضاع بدتر می گردد. صرفا ایجاد ایستگاه شارژ کافی نیست و باید درباره سرعت شارژ آن هم بحث گردد. استاندارد و سازگار بودن شارژر ها با خودرو های مختلف هم موضوعی مهم و حساس است.
موضوعاتی که مطرح شد، مربوط به ایستگاه های شارژ عمومی بود و درباره ایستگاه شارژ مسکونی هم صحبتی نکردیم!
بزرگترین شرکت های سازنده ایستگاه شارژ در دنیا شارژ پوینت، BP، ABB، شِل و هیوندای هستند.
خودرو های برقی در طول زمان، نیازمند مراقبت بیشتری هستند و حساسیت خدمات پس از فروش آن ها بیشتر از خودرو های بنزینی است. خودرو های هیبریدی و پلاگین هیبریدی که در سال های قبل از ممنوعیت وارد کشور شدند، بعضی از آن ها اکنون با مشکل نبود باتری و یا گرانی بیش از حد آن روبرو هستند.
شرکت های مونتاژ و وارد نماینده خودرو های برقی، باید به تک تک این دغدغه ها و مسائل پاسخ دهند تا روند فراوری و ورود این نوع خودرو ها سرعت بگیرد و بعضی از کلان شهر ها بتوانند میزان آلودگی هوا و صوتی کمتری را تجربه نمایند.
منبع: فرارو