افتتاح اولین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در بناب؛ اسلامی: تا سرانجام سال آینده 12 سامانه نصب می گردد

به گزارش مجله عکسها، تهران (پانا) - اولین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما امروز با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی در بناب افتتاح شد.

افتتاح اولین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در بناب؛ اسلامی: تا سرانجام سال آینده 12 سامانه نصب می گردد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، سامانه پرتابل پرتودهی گاما که در نخستین شهرک فناوری های پرتودهی کشور در مجموعه بناب در استان آذربایجان شرقی ساخته شده است، امروز پنجشنبه، سوم شهریورماه با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس انرژی اتمی ایران، سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، جمعی از مسئولان استان آذربایجان شرقی و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی افتتاح شد و مورد بهره برداری نهاده شد.

این سامانه می تواند با پرتودهی محصولات فله ای غلات و حبوبات در دزُهای پایین، نسبت به گندزدایی، کنترل جوانه زنی و کاهش آفات انباری به منظور افزایش انبارمانی به وسیله کاهش بار میکروبی و نابودی میکروارگانیسم های آلوده و نابود نماینده مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

نخستین شهرک فناوری های پرتوی کشور در زمینی به مساحت 50 هکتار در شهرستان بناب احداث شده است.

محمد اسلامی در همین خصوص در اظهاراتی گفت: شاهد غفلت دیرینه ای در زمینه توسعه فناوری های هسته ای هستیم و آنچنان که شایسته این عرصه باشد و بتواند در زندگی مردم و اقتصاد ملی تاثیر گذار باشد، در همه ابعاد این صنعت مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: صنعت هسته ای در زندگی و اقتصاد ملی وجود داشته اما با مقیاس محدود بوده است؛ البته امروز و به لطف الهی و همت همکاران توانستیم در بازه زمانی کوتاه این پروژه را به چنین مرحله ای برسانیم. این پروژه شامل طراحی و ساخت سامانه پرتابل پرتودهی گاماست که در جهان و در حوزه پرتودهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی استفاده می گردد؛ از تاریخ اول دی 1400 این پروژه کلید خورد و 31 مرداد 1401 آماده رونمایی شد و اکنون در روز پنجشنبه سوم شهریور ماه این سامانه به بهره برداری رسید.

وی توضیح داد: کاربرد تعیین سامانه پرتابل پرتودهی گاما این است که با پرتودهی به موادغذایی و محصولات کشاورزی می تواند، آفت پذیری آنها را از بین ببرد و در مقابل عمر نگهداری و انبار مانی این مواد و محصولات را افزایش دهد و از این طریق حدود 30درصد ضایعات کشور در حوزه کشاورزی و موادغذایی را به طرز چشمگیری، مهار و کنترل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: طرحی را از سوی سازمان انرژی اتمی ایران و بر اساس سند توسعه کاربرد پرتوها عملیاتی نموده ایم که بر اساس آن 12 قطب صنعتی در کشور پیش بینی و طراحی شده و سامانه های در حال طراحی و ساخت در تمام مراکز و با موضوع بخش خصوصی و با پشتیبانی سازمان انرژی اتمی، نصب خواهد شد و بدین ترتیب گستره ملی را ان شاءالله در 3 سال آینده تحت پوشش این سامانه ها قرار خواهیم داد.

اسلامی گفت: اکنون در نقطه شروع قرار داریم و ثابت شد اگر اراده نموده و به ظرفیت ملی و به استعداد جوانان اعتماد کنیم، می توانیم طرح ها و برنامه هایی که احتمالا به علت پیچیدگی های تکنولوژیک دور از دستیابی بودند را محقق کنیم و انشالله با توجه و عنایت پروردگار حتما به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وی تاکید نمود: به ثمر رسیدن طرحی که امروز بهره برداری می گردد، نشان می دهد این تفکر پیروز است و می تواند موجب تداوم موفقیت ها گردد. به تدریج و پس از نصب و بهره برداری سامانه پرتابل پرتودهی گاما، شاهد خدمتی ماندگار برای فعالان مالی در این حوزه و مردم عزیز به عنوان مصرف نماینده نهایی محصولات خواهیم بود.

نصب 12 سامانه پرتابل پرتودهی گاما تا خاتمه سال 1402

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره اندازه احتیاج کشور به این سامانه ها و بعلاوه برنامه های این سازمان در این حوزه شرح داد: قرار است این سامانه ها در 12 قطب پیش بینی شده به عنوان مراکز لجستیک نصب شوند؛ ظرفیت برنامه ریزی شده به این صورت است که بتوانیم تا خاتمه سال 1402 حدود 12 سامانه در 12 منطقه نصب کنیم و با توجه به ظرفیت سرویس دهی روزانه به 20تن محصول، در گام ابتدایی قرار داریم و افزایش ظرفیت، بستگی به اندازه استقبال و مشارکت بخش خصوصی دارد که خوشبختانه این مسئله با افق روشن و خوبی روبرو شده و به تدریج ظرفیت خود را متناسب با احتیاج و استقبال، افزایش خواهیم داد.

وی تاکید نمود: پیش بینی می کنم در طول 3 سال آینده بتوانیم شاهد توسعه بسیار خوب این سامانه در سطح کشور باشیم. از کسانی که دارای مراکز لجستیکی و سیستم های سورتینگ بوده و روزانه به ظرفیت قابل ملاحظه ای سرویس دهی می نمایند، دعوت می کنم در این طرح مشارکت نمایند چراکه سفارش این عزیزان سبب می گردد تا ما بتوانیم افزایش تقاضا را مدیریت کنیم تا مردم سراسر کشور از مواهب این سامانه بهره مند شوند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2227

به "افتتاح اولین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در بناب؛ اسلامی: تا سرانجام سال آینده 12 سامانه نصب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح اولین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما در بناب؛ اسلامی: تا سرانجام سال آینده 12 سامانه نصب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید