اصلاح سبک زندگی در نوجوانی از بروز فشار خون در بزرگسالی جلوگیری می نماید

به گزارش مجله عکسها، نتایج یک پژوهش نشان می دهد اصلاح سبک زندگی در نوجوانی می تواند در پیشگیری از فشار خون در بزرگسالی مؤثر باشد.

اصلاح سبک زندگی در نوجوانی از بروز فشار خون در بزرگسالی جلوگیری می نماید

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، پرفشاری خون یکی از بیماری های غیرواگیر است که می تواند عواقب ناگوار و زمین گیرکننده ای را برای فرد مبتلا در پی داشته باشد. انواع سکته های قلبی و مغزی، نارسایی قلبی، آسیب های کلیوی و نیز بعضی از آسیب های ماندگار مغزی، آسیب های سیستم بینایی و ... از جمله عوارضی هستند که در زمینه فشار خون بالا حادث شده و به شدت کیفیت زندگی فرد را تنزل داده و نیز موجب تحمیل هزینه های مادی و روانی برای خود بیمار و نیز اطرافیان وی می گردد.

از آنجایی که دلیل اغلب موارد پرفشاری خون ناشناخته است، این پرسش در فکر پژوهشگران وجود دارد که آیا اقدامات پیشگیرانه از جمله مداخلات در سبک زندگی می تواند از اندازه بروز این اختلال و تبعات آن جلوگیری کند.

به همین منظور به وسیله محققان مرکز تحقیقات مشخص کننده های سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و در بستر مطالعه قند و لیپید تهران، مطالعه ای با هدف ارزیابی اثربخشی بلندمدت مداخله سبک زندگی آن بر بروز فشار خون در بچه ها سنین مدرسه انجام شد.

پریسا امیری رییس این مرکز تحقیقات گفت: بیش از 2000 کودک سنین 8 تا 18 سال طی یک پیگیری 16 ساله و با فواصل هر سه سال یکبار، در این پژوهش مورد آنالیز قرار گرفتند.

وی توضیح داد: حسب نتایج این مطالعه؛ مداخلات اجرا شده در گروه دختران باعث شد تا نیمی از آنان از خطر بروز فشار خون مصون بمانند، به عبارت دیگر 50درصد اندازه ابتلای به پرفشاری خون در دخترانی که تحت مداخلات اصلاح سبک زندگی بودند، کمتر از گروه شاهد مشاهده شد و این در حالیست که در گروه پسران، مداخلات نتوانست تغییری در اندازه ابتلا به پرفشاری خون ایجاد کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام نمود: نتایج حاضر می تواند در جهت اراﺋﻪ یک روش ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ در ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﭘﯿﺸﮕﯿﺮاﻧﻪ زودﻫﻨﮕﺎم و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ با تکیه بر تغییر سبک زندگی ﺑﺮای کاهش بروز پرفشاری خون و پیامد های قلبی عروقی آن در این بازه سنی در دختران مورد استفاده قرار گیرد، هرچند که در خصوص گروه پسران بایستی پژوهش های مشابه دیگری نیز انجام گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2163

به "اصلاح سبک زندگی در نوجوانی از بروز فشار خون در بزرگسالی جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصلاح سبک زندگی در نوجوانی از بروز فشار خون در بزرگسالی جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید