شروع زندگی مشترک؛ کامران و ایلدا شیرهای باغ وحش ارم هم خانه می شوند

به گزارش مجله عکسها، شیرهای نر و ماده آسیایی، کامران و ایلدا که سال جاری به باغ وحش ارم تهران آورده شدند روز شنبه 19 مرداد برای نخستین بار به هم معرفی می شوند.

شروع زندگی مشترک؛ کامران و ایلدا شیرهای باغ وحش ارم هم خانه می شوند

به گزارش ایرنا، قرار است روز شنبه 19 مرداد که روز جهانی شیر نام دارد، کامران (شیر نر) که اردیبهشت سال جاری از انگلستان و ایلدا (شیر ماده) که خرداد ماه از ایرلند وارد ایران شدند و باغ وحش ارم تهران خانه جدید آنها شد، قرار است برای اولین بار به هم معرفی شوند.

  • 80 سال بعد از انقراض؛ شیر ایرانی به خانه برمی گردد

  • ماده شیر ایرانی وارد تهران شد

  • عکس روز: شیر آسیایی در تهران

ایمان معماریان دامپزشک ارشد باغ وحش ارم، درباره وضعیت این دو شیر گفت: دو شیر نر (کامران) (اردیبهشت) و ماده (ایلدا) (اواسط خرداد) وارد ایران شدند و از آن موقع تاکنون همدیگر را ملاقات ننموده اند، اما در مراحل مختلف با هم آشنا شدند و بوی همدیگر را گرفته اند.

وی اضافه نمود: در چند مرحله صندلی این دو شیر با هم جابجا شده و با این کار با بوی هم آشنا شدند و امروز قرار است به مناسبت روز جهانی شیر این دو برای اولین بار به هم معرفی شوند.

معماریان درباره اینکه آیا این دو شیر، کنار هم می مانند یا دوباره جدا می شوند، گفت: شیرها برخلاف سایر گربه سانان حیواناتی اجتماعی هستند و وقتی به هم معرفی شوند دیگر کنار هم می مانند، البته ممکن است که اول کمی دعوا نمایند اما به تدریج آرام می شوند و تمام این مراحل کاملا تحت کنترل انجام می گردد.

دامپزشک ارشد باغ وحش ارم درباره امکان جفت گیری این شیرها گفت: فعلا اظهار نظر دراین باره زود است.

وی درباره نحوه تغذیه شیرها و اینکه غذای زنده دریافت می نمایند یا خیر، شرح داد: آنها غذای زنده دریافت نمی نمایند اما لاشه گاو و مرغ به عنوان غذا به آنها داده می گردد و در وضعیت بسیار خوبی به سر می برند.

جمعیت شیرهای آفریقا و آسیا به سرعت در حال کاهش است و به اعتقاد کارشناسان امر، این گربه سان در خطر انقراض خاموش قرار گرفته است. آمارهای جهانی نشان می دهند، این گربه سان بزرگ درست مانند پسرعمویش ببر در معرض خطر انقراض گرفته است. براساس گزارش منتشر شده در کارگاه های محافظت از شیر منطقه ای IUCN که سال 2006 برگزار گردید، شیرهای آفریقایی در کشورهای اقتصادی، جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه و مالاوی به طور کامل منقرض شده اند.

وضعیت شیرهای آسیایی نسبت به عموزاده های آفریقایی شان تا حدودی بهتر است، جنگل های هند، زیستگاه اصلی شیر آسیایی محسوب می گردد. در سال 1907، باتوجه به شکار بی رویه شیر، جمعیت این حیوان در هند و خاورمیانه فقط 13 قلاده بود، اما از سال 1975 و با اجرای ممنوعیت شکار این حیوان، جمعیت شیرها به 185 قلاده افزایش یافت.

طی سه دهه گذشته، جمعیت شیرهای آسیایی خوشبختانه از مرز انقراض عبور نموده و به محدوده حفاظت رسیده است و گفته می گردد اکنون 523 قلاده شیر آسیایی وجود دارند که افزایش 27 درصدی را از سال 2010 نشان می دهد.

بر این اساس از سوی سازمان های بین المللی مسئول، 10 اوت (19 مرداد) با هدف بالا بردن آگاهی عمومی درباره سلطان جنگل و جلب حمایت های مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان های مسئول، به نام روز جهانی شیر (World Lion Day) نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری یک روز خاص به نام سلطان جنگل، جلب حمایت های مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان های مسئول، برای مراقبت از این گربه سان باشکوه و زیباست.

شیر ایرانی که گونه ای از شیر آسیایی است که حدود 80 سال پیش از طبیعت کشور حذف شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 324

به "شروع زندگی مشترک؛ کامران و ایلدا شیرهای باغ وحش ارم هم خانه می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع زندگی مشترک؛ کامران و ایلدا شیرهای باغ وحش ارم هم خانه می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید