9 علت که هانس زیمر تأثیرگذارترین آهنگساز سینماست

به گزارش مجله عکسها، در حالی که عده بسیاری این چنین ادعا می نمایند که جان ویلیامز تأثیرگذارترین آهنگساز دنیا در تاریخ سینماست، این بحث و جدل درباره هانس زیمر هم وجود دارد. او کارنامه بسیاری درخشانی دارد و هنوز هم در حال فراوری موسیقی های تحسین برانگیز برای فیلم ها در سرتاسر دنیا است.

9 علت که هانس زیمر تأثیرگذارترین آهنگساز سینماست

با امضای شخصی که او در ساخت موسیقی متن فیلم دارد و فیلم هایی که در میان آن ها مثال های زیادی از آثار ماندگار وجود دارد، نمی توان از کار زیمر چشم پوشی کرد. او همچنان اثر منحصر به فرد خود را به طرق مختلف روی آثار مختلف سینمایی می گذارد و موسیقی او همیشه به اسم یکی از نقاط عطف پروژه ای که او در آن شرکت دارد، مطرح می گردد. اما با همه این اوصاف هانس زیمر چه تأثیری بر تاریخ موسیقی متن فیلم گذاشته است؟ در زیر با 9 علت می گوییم که چرا زیمر به اسم تأثیرگذار ترین سازنده ی موسیقی فیلم شناخته می گردد.

9. تجارب گوناگون

هانس زیمر تا به این لحظه کارنامه پرباری از خود به جا گذاشته است. در حالی که شاید او امروزه به خاطر قطعاتی که برای آثار بزرگ ساخته است، شناخته می گردد، فیلم هایی که او به اسم آهنگساز در آن ها حضور داشته است، تنوع بسیاری دارد. زیمر موسیقی هایی را برای ژانر های مختلف ساخته است و همیشه از ناحیه امن خود خارج شده است و چالش های زیادی را با پیروزیت پشت سر گذاشته است.

وقتی به کارنامه او نگاه می کنیم، فیلم هایی در دسته های موضوعی مختلف را می بینیم. از از سه گانه ابرقهرمانی شوالیه سیاه گرفته تا فیلم حماسی تاریخی گلادیاتور، زیمر با موسیقی خود، دنیا های متعددی را خلق نموده است که به مدد حضور در ژانر های مختلف است.

8. سبک شناخته شده

هانس زیمر سبک بسیار منحصر به فردی دارد که هم برای هواداران دوآتشه سینما و هم برای مخاطبان سینمای جریان اصلی آشناست. وقتی به آثار او گوش می کنیم، تم بسیار ساده ای دارد قبل از آن که از حیث لحنی محتوای آن غنای بیشتری پیدا کند که با اتمسفر فیلم هم سازگاری دارد.

باز هم در آینده شاهد ساخت قطعاتی به وسیله هانس زیمر خواهیم بود که او در آن ها، نهایت بهره را از صدای های ارکسترال می برد. یکی از بهترین چیزها درباره سبک زیمر این است که او پیروز می گردد تا گام موسیقی و توالی نت ها و جاذبه و گیرایی موسیقی را تنها با چند نت ساده منتقل کند.

7. تغییر آهنگسازی مدرن

مطالعات زیادی درباره اینکه آهنگسازی در طی دهه های اخیر چه تغییری داشته است، وجود دارد. ردپای این تغییرات را می توان در آثار چند نفر پیدا کرد که جان ویلیامز و هانس زیمر دو تن از این افراد هستند. با همه این گفته ها یقینا زیمر یکی از بهترین آهنگسازان تمامی دوران هاست.

در واقع بخشی از تأثیر زیمر مربوط به ظرافتی کار ی او و روشی است که در آن موسیقی به یک اثر یکتا و ماندگار و گیرا تبدیل می گردد و به گام و جاذبه و کششی که پیش از این به آن ها اشاره شد، دست می یابد. سبک ویژه زیمر، یکی از مؤلفه هایی است که به ایفای نقش خود در تمامی فیلم های آینده ای که او در آن ها قرار است به اسم آهنگساز حضور داشته باشد، ادامه خواهد داد.

6. تقلید از آثار او

البته کاری که جواب می دهد و با اقبال روبرو می گردد، یقینا نسخه های کپی خواهد داشت و تقلید هایی هم از آن خواهد شد و مثال های بی تعدادی از تقلید از آثار زیمر به وسیله دیگر افراد فعال در این عرصه وجود دارد. در واقع شاید پیش پا افتاده ترین جایی که می توان سر نخی از آثار او را پیدا کرد، تریلر فیلم های مختلف است.

موسیقی که هانس زیمر برای فیلم تلقین (Inception) ساخته است، تبدیل به یک اثر نمادین در میان سایر آثار او شده است و به سختی می توان تریلر فیلمی را پیدا کرد که سعی ننموده است تا از همان نشانه های موسیقایی مشابه برای افزودن بار دراماتیک به پیش نمایش فیلم بهره ببرد. اما با این حال کپی کردن همیشه به این معنی نیست که بتوان به همان سطح از مهارت رسید.

5. تم های نمادین

هر اثر از آهنگسازی در دنیای موسیقی، معمولا با تم هایی که به وسیله او ساخته می گردد، شناخته می گردد. اگر آن ها آثاری داشته باشند که به یاد ماندنی باشد، در برابر آزمون زمان پایدار خواهند بود و گذر زمان از اهمیت و ماندگاری این آثار نخواهد کاست. اگر حتی عده ای از تماشاگران با آن موسیقی شنیدنی در ذهنشان سالن سینما را ترک نمایند، آهنگساز پیروز شده است تا قطعه مجذوب کنندهی را بسازد و تأثیر خود را بگذارد.

آثار هانس زیمر خودشان به تنهایی از بی بدیل بودنشان سخن می گویند. فیلم هایی که قبلا به آن ها اشاره شد یعنی سه گانه شوالیه ی سیاه، تلقین و گلادیاتور همگی در صدر فیلم های کلاسیک او قرار دارند، درست مثل موسیقی متن زیبا و فراموش نشدنی که زیمر برای سری فیلم های دزدان دریایی کارائیب ساخته است و البته موسیقی پیشگام انیمشین شیرشاه.

4. پیوستگی با داستان

موسیقی که زیمر می نوازد، پیوستگی خاص و فوق العاده ای با روایت فیلم ساز و داستان فیلم دارد. کار او در فیلم دانکرک بهترین مثال در این مورد است و به درستی نشان می دهد که چگونه موسیقی زیمر توانسته است تا تغییری بزرگ در روایت این فیلم جنگی و حماسی ایجاد کند و صحنه های پر تنش و نفسگیر آن را به تجربه ای لذت بخش تبدیل کند.

3. میراث نولان

کریتسوفر نولان به قطع یکی از توانمند ترین و مشهورترین فیلم سازان دنیاست. کارنامه کارگردانی و نویسیندگی او درخشان است و او توانسته است بعضی از آثار ماندگار سینما را در سال های اخیر بسازد. تقریبا تمامی فیلم های برتر و تحسین شده نولان با همکاری زیمر به اسم آهنگساز فیلم ساخته شده است تا جادوی فیلم سازی نولان بتواند نهایت تأثیر خود را روی مخاطبش بگذارد.

میراث نولان و زیمر ارتباط جاودانه ای با یکدیگر دارد. نولان یکی از تأثیرگذارترین کارگردانان تاریخ سینماست که علتش، اعتماد به افرادی است که در کنار او حضور دارند و از معروفیت و توانمندی مشابهی برخوردارند. از دانکرک تا میان ستاره ای، بعضی از پیروزیت های نولان مرهون آهنگساز بااستعدادی مثل زیمر است.

2. تحسین جریان اصلی

کمتر آهنگسازی می تواند به حافظه جریان اصلی سینما راه یابد و نه تنها به وسیله هواداران دل خسته سینما شناخته می گردد بلکه آن هایی گه گاهی به سینما قدم می گذارند هم او را بشناسند. هانس زیمر هم به مانند جان ویلیامز توانسته است در سال های اخیر به این جایگاه دست نیافتنی برسد.

این بسیار قابل توجه و مهم است که مخاطبان سینما بلیت فیلم را برای این تهیه می نمایند تا قطعه ای را که به وسیله زیمر ساخته شده است، روی فیلم محبوب خود بشنوند. به این علت که آثار او تبدیل به نمادی از یک موسیقی بی نظیر و درخشان و فیلم سازی فوق العاده و تأثیرگذار شده است. کمتر آهنگسازی مثل زیمر می تواند به این مقدار جایگاه بفروشد و مخاطبان را غرق موسیقی مجذوب کننده خود بکند.

1. کارنامه پر افتخار

گرچه نباید لزوما میراث و دستاورد های یک شخص را با جوایزی که او کسب می نماید، سنجید، بسیار سخت است که تعداد چشمگیر جوایز هانس زیمر را نادیده گرفت. زیمر افتخارات بی تعدادی را برای قطعاتش کسب نموده است که در بین آن ها جوایز بفتا و اسکار هم دیده می گردد.

در حقیقت او طی فعالیت خودش در عرصه آهنگسازی، 246 بار نامزد دریافت جایزه شده است که از این بین 122 عدد از جوایز را به خانه برده است. این یک آمار فوق العاده برای او محسوب می گردد. گرچه به رغم آثار ماندگارش، او تنها یک بار و در سال 1995 برای موسیقی متن انیمیشن شیرشاه پیروز به دریافت جایزه اسکار شده است. صرف نظر از همه این ها، زیمر هنوز هم یکی از مشهورترین اساتید آهنگسازی فیلم است که صنعت سینما و دنیای فیلم سازی به خود دیده است.

منبع: Screen Rant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1830

به "9 علت که هانس زیمر تأثیرگذارترین آهنگساز سینماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 علت که هانس زیمر تأثیرگذارترین آهنگساز سینماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید