کاهش 42.1 درصدی بارش ها در سال جاری آبی

به گزارش مجله عکسها، میزان بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا هفتم تیرماه به رقم 129.9 میلی متر رسید که این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت، کاهش 42.1 درصدی را نشان می دهد.

کاهش 42.1 درصدی بارش ها در سال جاری آبی

به گزارش خبرنگاران، کمتر از دو هفته از شروع فصل تابستان درحالی سپری شد که کشورمان شاهد افزایش دمای کم سابقه بود و براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، دمای هوا در روزهای آینده بیشتر هم خواهد شد.

با توجه به افزایش یک درصدی مصرف نسبت به سال گذشته، نگرانی ها در باره تامین آب بیشتر شده و شرایط خشکسالی را پیچیده تر کرده است.

چندی پیشقاسم تقی زاده خامسی معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفته بود، تعداد شهرهای تحت تنش آبی کشورمان به بیش از سیصد شهر افزایش پیدا کرده که این خود بر نگرانی در باره تامین آب شرب مورد نیاز دامن زده است.

تازه ترین گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای سال آبی جاری (مهر ماه 1399) تا هفتم تیرماه 129.9 میلی متر بارش اتفاق افتاده و این درحالی است که در دوره بلندمدت 224.3 میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده و این موضوع کاهشی به میزان 42.1 درصد را نشان می دهد.

این میزان کاهش بارش اثر منفی خود را بر روی موجودی مخازن سدها گذاشته و سبب کاهش بیش از 49 درصدی آب موجود در مخازن سدها شده که همین امر تامین آب را با چالش های جدی همراه کرده است.

براساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، از ابتدای تیرماه تا هفتم این ماه، فقط یک دهم میلی متر بارندگی روی داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که 0.9 میلیمتر بوده، کاهشی 86.7 درصدی را نشان می دهد.

این درحالی است که میزان مصرف آب در کلانشهر تهران در هفتم تیر با یک درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم سه میلیارد و 672 میلیون لیتر رسیده است. این ارقام به خوبی شرایط وخیم مصرف در کشورمان را نشان می دهد.

چندی پیش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: در حال حاضر 300 شهر از هزار و 400 شهر کشور در شرایط تنش آبی (نقطه سر به سر) قرار گرفته اند.

قاسم تقی زاده خامسی اضافه نمود: منظور از تنش آبی، قطعی آب نیست، ما وقتی از تنش آبی حرف می زنیم یعنی چنانچه مصرف در مقابل تامین آب افزایش پیدا کند، آب دچار افت فشار می شود.

وی ظرفیت مخازن آب سدهای کشور را حدود 50 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: ظرفیت مخازن پشت سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته 28 درصد کاهش یافته است.

تقی زاده خامسی در ادامه از مصرف کنندگان آب در بخش خانگی، رستوران ها و غیره دعوت کرد برای گذر از تنش آبی طی تابستان امسال در مصرف آب صرفه جویی کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مصرف آب 20 درصد از شهروندان تهرانی بالاست و به همین علت شهر تهران در زمره شهرهای پر مصرف آب قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: سال آبی 1400- 1399 از نظر بارندگی بدترین سال طی 52 سال اخیر بوده است؛ بنابراین تغییر اقلیم و قرار گرفتن ایران در منطقه خشک بایستی به یک باور همگانی در همه سطوح تبدیل شود.

هفتم تیرماه هم رضا اردکانیان وزیر نیرو در نخستین جلسه کار گروه ملی برنامه ترویج فرهنگ بهینه مصرف در ستاد وزارت نیرو با بیان اینکه باید بپذیریم که در مساله آب مُسرف (اسرافگر) هستیم، گفت: در این زمینه نیاز داریم ذهنیت خودمان را اصلاح کنیم.

وی اضافه نمود: اگر جامعه اخلاقی نباشیم، دیگر دستاوردها می تواند زیر سوال باشد.

وزیر نیرو با تاکید بر اصلاح مصرف در کشور گفت: باید این کار از کانون خانه و خانواده شروع شود.

اردکانیان اضافه نمود: اگر به این باور نرسیم که باید آب را صحیح مصرف کرد، گرفتاری آن به همه جا سرایت خواهد کرد.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1823

به "کاهش 42.1 درصدی بارش ها در سال جاری آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 42.1 درصدی بارش ها در سال جاری آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید