کاج اروپایی؛ موثرترین درخت در کاهش آلودگی صوتی شهرها

به گزارش مجله عکسها، دانشمندان می گویند درختان نقش مهمی در مبارزه با آلودگی صوتی در محیط های شهری دارند و در این میان، بهترین گونه ها را برای این کار معرفی نموده اند.

کاج اروپایی؛ موثرترین درخت در کاهش آلودگی صوتی شهرها

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از بی بی سی، در جذب سر و صدا به وسیله پوست، کاج اروپایی یا همان سیاه کاج موثرترین درخت محسوب می گردد. این مخروط در این زمینه از 13گونه درختی که در آزمایش جذب صدا در آزمایشگاه مورد آنالیز قرار گرفتند، موثرتر نشان داد. محققان بر این باورند که این یافته ها می تواند به برنامه ریزهای شهری یاری کند تا از درختان برای کنترل سر و صدا و مقابله با آلودگی صوتی استفاده کند. نتایج این مطالعه که در آن، ویژگی های پوست 76 نمونه از 13 گونه درخت مورد آنالیز قرار گرفته در ژورنال Applied Acoustics منتشر شده است.

پروفسور جیان کانگ، یکی از نویسندگان این مقاله علمی از دانشگاه کالج لندن (UCL) می گوید: علاوه بر تأکید بر تأثیرات بصری و سایه، باید برای رسیدن به کاهش آلودگی صوتی به فضای سبز نیز توجه ویژه داشت. استفاده از گیاهان به عنوان یک ساکت کننده سر و صدا می تواند باعث حفاظت از محیط زیست شهری و تجارت مناظر گردد.

در این آنالیز نمونه ها با استفاده از معیارهای مختلف از جمله ضخامت پوست، سن درخت و قطر تنه انتخاب شدند. ضمن آنکه محققان از درختانی که اخیرا سقوط نموده بودند نمونه های خود را جمع آوری کردند و خود درخصوص بریدن آنان نقشی نداشتند. کانگ در این مورد گفت: هدف اصلی ما این بود که تنوع کافی از گونه های مختلف، از جمله پهن برگ ها و مخروط ها داشته باشیم.

  • آلودگی صوتی گریبان تهران را گرفت

اعضای تیم تحقیق در آزمایشگاه گونه هایی را مورد آنالیز قرار دادند که در مناطق شهری وجود دارند؛ درختانی مانند: گیلاس، کاج، راش، بید، صنوبر و توسکا. آنها دریافتند که نمونه کاج اروپایی مؤثرترین گونه برای جذب آلودگی صوتی به حساب می آید. ضمن اینکه تعیین شد در کل، مخروط ها در جذب صدا نسبت به درختان پهن برگ عملکرد بهتر و موثرتری دارند. کانگ در این باره می گوید: عوامل تأثیرگذار در کاهش سر و صدا توسط پوست درخت، ضخامت و زبری آن و همچنین سن درخت است. در این میان، سن درخت و زبری پوست آن، پارامترهایی با بیشترین تاثیر هستند.

تغییرات اندک در خصوصیات جذب صدا به وسیله پوست می تواند بر اثربخشی کمربندهای متراکم درختان تأثیر بگذارد. بنابراین، انتخاب گونه هایی با پوست های جاذب تر صدا، می تواند آلودگی صوتی را کاهش داده و احتمالاً اثرات جانبی ترافیک و سر و صداهای صنعتی را کاهش دهد. بنابر این و با توجه به این موضوع که پوست مخروط ها صدا را کمی بهتر از درختان پهن برگ جذب می نماید، می توان از این گونه از درختان بیشتر در فضاهای سبز شهری استفاده کرد. ضمن آنکه موضوع تراکم در ایجاد یک کمربند سبز نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین نوع گونه ها در ایجاد تراکم نیز در این میان می تواند امری مهم تلقی گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 998

به "کاج اروپایی؛ موثرترین درخت در کاهش آلودگی صوتی شهرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاج اروپایی؛ موثرترین درخت در کاهش آلودگی صوتی شهرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید