چتری برای هانیه و همه بچه هایی که در پی تجربه های تازه هستند

به گزارش مجله عکسها، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، هانیه پیراهنی داشت که روی آن یک عالمه چترهای رنگارنگ بود. او این پیراهن را خیلی دوست داشت و می خواست روز بعد آن را به بچه های مهد کودک نشان بدهد. وقتی آن را جلو آینه پوشید تا نگاهی بیندازد، تمام چترها خندیدند به جز چتر قرمز؛ اما هانیه ندید. پیراهن را درآورد و گذاشت توی کمد. بعد از رفتن هانیه، بقیۀ چترها از چتر قرمز پرسیدند چرا مثل آنها راضی نیست؟

چتری برای هانیه و همه بچه هایی که در پی تجربه های تازه هستند

جان گرفتن اشیاء، حرف زدن و جابه جا شدن آنها بعد از آنکه انسان ها آنها را ترک می نمایند یا جا می گذارند، نوعی روش داستان نویسی است که بسیار هم متداول است. گویی حیات اشیاء وابسته به وجود نداشتن انسا ن هاست. فکر می کنید علت این فرم نوشتن چیست؟

شاید بخشی از آن به خاطر این است که انسان ها بیشتر از حد، واقع گرا هستند و تنها چیزهایی را قبول دارند که با دنیا واقعی آنها همخوانی داشته باشد. شاید هم به این علت است که اشیا می ترسند در حضور انسان ها خودی نشان دهند؛ اما هر علتی که داشته باشد، فکر خلاق نویسنده آن را ساخته و از بی جانانِ دنیای واقعی، جاندارانی گویا و متحرک خلق می نماید. درست مثل چتر قرمز داستان پیراهن هانیه. او در غیاب صاحب پیراهن یعنی هانیه، جان می گیرد تا تجربه ای تازه را از سر بگذراند.

چتر قرمز در داستان چتری برای هانیه، همان کودک است. کودک آتش پاره ای (به قول قدیمی ها) که دوست ندارد مثل بقیه باشد و نمی خواهد ساکت و آرام گوشه ای بنشیند و از ترس اتفاقات هیچ چیز را تجربه نکند. تندی رنگ قرمز چتر هم بیانگر فعالیت و کوشش و هیجان است. چتری برای هانیه، قصۀ خیال انگیزی است که به بچه ها یاد می دهد در پی تجربه های تازه باشند؛ چرا که یک تجربه تازه می تواند از آنها انسان بالغی بسازد، درست مثل چتر قرمز پیراهن هانیه.

در بخشی از متن کتاب می خوانیم:

همه جا تاریک شد. کمی گذشت، چشم چترها به تاریکی عادت کرد.

همه مسرور بودند؛ اما چتر قرمز اخم نموده بود.

چتر قهوه ای به چتر قرمز گفت: انگار تو مثل بقیه مسرور نیستی؟

چتر قرمز گفت: من دوست ندارم توی کمد باشم. دوست دارم بروم زیر باران و خیس بشوم… ..

انتشارات میچکا کتاب کودک چتری برای هانیه به قلم مرجان ظریفی با تصویرگری بهاره خدامی را به بهای 68 هزار تومان ویژه گروه سنی 7 تا 9 سال منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 خرداد 1402 بروزرسانی: 17 خرداد 1402 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2356

به "چتری برای هانیه و همه بچه هایی که در پی تجربه های تازه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چتری برای هانیه و همه بچه هایی که در پی تجربه های تازه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید