نکات نگهداری تخم مرغ شکسته و ترک خورده

به گزارش مجله عکسها، چگونه از تخم مرغ شکسته و ترک خورده نگهداری کنیم؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که بعد از خرید تخم مرغ متوجه شوید که یک یا چند تا از تخم مرغ ها شکسته یا ترک خورده است. حتی ممکن است در حین جابه جا کردن تخم مرغ ها از جعبه یا کارتن به یخچال، تخم مرغ ها بشکنند یا پوسته آنها ترک بردارد. بعلاوه شکستن و ترک برداشتن تخم مرغ در حین پختن و آبپز کردن، یکی دیگر از مشکلاتی است که هر از گاهی پیش می آید. در این مقاله از در به آنالیز نکات نگهداری از تخم مرغ ترک خورده و شکسته و راه های جلوگیری از شکستن و ترک خوردن تخم مرغ و نحوه پخت تخم مرغ ترک خورده می پردازیم.

نکات نگهداری تخم مرغ شکسته و ترک خورده

آیا می توان تخم مرغ شکسته را مصرف کرد؟

ابتدا به صورت مختصر به این بپردازیم که اصلا می توان تخم مرغ های شکسته و ترک خورده را مصرف کرد؟ علیرغم ، مصرف تخم مرغ های شکسته همواره با اما و اگرهایی روبرو است. اما زمان شکستن یا ترک خوردن تخم مرغ ها، بر قابل مصرف بودن یا نبودن آنها، تاثیر مستقیمی دارد.

حتما خودتان بیشتر و بهتر می دانید که برای نگهداری از تخم مرغ ترک خورده و شکسته، خیلی وقت ها کار چندانی از دستمان برنمی آید. به همین دلیل به محض اینکه متوجه شکستگی یا ترک خوردن تخم مرغ شدید، باید به فکر چاره باشید.

اگر از زمان شکستگی تخم مرغ وقت زیادی گذشته است یا اصلا نمی دانید تخم مرغ کی شکسته است، بهتر است از مصرف آن صرف نظر کنید. اما اگر تخم مرغ در دستان خودتان ترک خورده و شکسته، برای مصرف آن سریع تر اقدام کنید.

ضمناً سالم و با کیفیت را به روش های و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

در چه صورت مصرف تخم مرغ شکسته بی خطر است؟

معمولا تخم مرغ هایی که از زمان شکستن شان وقت زیادی نگذشته است، به صورت پخته یا آبپز و در انواع غذاها مورد استفاده قرار می گیرند و مسئله ای هم ایجاد نمی گردد. اگر در هنگام چیدن تخم مرغ ها در یخچال، تخم مرغ سالم، در دستتان به جایی برخورد کرد و ترک خورد، می توانید بلافاصله آن را در اولویت مصرف قرار دهید.

در صورتی که تخم مرغ ترک خورده در این شرایط را به درستی نگهداری کنید، می توانید تا چند روز بعد هم تخم مرغ را مصرف کنید بدون اینکه خطری برای سلامتتان در پی داشته باشد ولی حتما این موضوع را مد نظر داشته باشید که کیفیت این تخم مرغ به خوبی تخم مرغ بدون ترک و شکستگی نیست.

چطور از تخم مرغ ترک خورده و شکسته نگهداری کنیم؟

1- اگر مدت زیادی از شکستن و ترک خوردن تخم مرغ گذشته، آن را دور بیندازید.

2- اگر مدت کوتاهی از زمان شکستن یا ترک خوردن گذشته، آن را به سرعت بپزید یا آبپز کنید.

3- اگر روی پوسته تخم مرغ، ترک هایی را مشاهده کردید، سریعا تخم مرغ را در یک ظرف دربسته و تمیز که هیچ هوایی به آن وارد نمی گردد، بگذارید. حتی می توانید تخم مرغ را در بطری های شیشه ای بگذارید و درب آنها را محکم ببندید و در یخچال بگذارید و در اسرع وقت مصرف کنید.

4- اگر تخم مرغ به تازگی شکسته یا ترک خورده است، زرده و سفیده را در بطری یا ظرف تمیز دربسته خالی کنید و درب آن را کاملا ببندید و در یخچال نگهداری کنید. این تخم مرغ ها را در اسرع وقت مصرف کنید.

روش های پخت تخم مرغ ترک خورده و شکسته

تخم مرغ ها در دو صورت، می شنمایند یا ترک می خورند. تخم مرغ ها یا قبل از پختن و مصرف دچار شکستگی و ترک خوردگی می شوند که در بالا، شرایط مصرف آنها را آنالیز کردیم و یا بعد از پختن دچار شکستگی می شوند.

شکستن و ترک خوردن تخم مرغ در هنگام آبپز کردن یکی از مسائل شایعی است که بسیاری افراد با آن روبرو می شوند. تخم مرغ هایی که در حین آبپز شدن می شنمایند، علاوه بر این که طعم بدی می گیرند، ممکن است محتویاتشان داخل آب بریزید و ظرف را کثیف نمایند، بعلاوه این موضوع باعث هدررفت تخم مرغ می گردد. اما چطور از ترک خوردن و شکستن تخم مرغ آبپز پیشگیری کنیم و چطور تخم مرغ ترک خورده را آبپز کنیم؟

1- تخم مرغ را در آب سرد بگذارید

در حالت عادی تخم مرغ هایی که در یخچال هستند، بعد از انداختن در آب در حال جوشیدن، دچار شوک دمایی می شوند. حتی اگر پوسته تخم مرغ سالم باشد، به خاطر فشار داخلی و انبساطی که داخل تخم مرغ اتفاق می افتد، پوست تخم مرغ می شکند یا ترک برمی دارد.

پس ابتدا تخم مرغ را برای چند دقیقه از یخچال بیرون بیاورید و در آب سرد یا آبی که می خواهید در آن تخم مرغ را آبپز کنید، بگذارید و بعد آن را آبپز کنید تا دمای آب و تخم مرغ، همزمان بالا برود و به تخم مرغ، شوک دمایی وارد نگردد.

2- تخم مرغ را در پلاستیک بگذارید و آبپز کنید

هر چند حرارت دادن پاکت های فریزری موجب ایجاد مسمومیت می گردد ولی اگر تخم مرغ نشکند و با مواد پاکت فریزری تماس پیدا نکند، مسئله ای به وجود نمی آید. تخم مرغ را در پلاستیک فریزری بگذارید و هوای داخل آن را خارج کنید. پلاستیک را گره بزنید و داخل آب بیندازید. در این صورت تخم مرغ نمی شکند یا اگر ترک خورد، مواد آن داخل آب نمی ریزد.

3- تخم مرغ ترک خورده را در فویل بپیچید

تخم مرغ هایی که ترک دارند، بعد از آبپز شدن، حتما محتویاتشان بیرون می ریزد. برای جلوگیری از این کار، تخم مرغ را داخل فویل آلومینیومی بپیچید و بعد آن را آبپز کنید.

3- روی ترک های تخم مرغ آبلیمو بمالید

یکی دیگر از روش های آبپز کردن تخم مرغ های ترک خورده این است که روی پوسته تخم مرغ و جایی که ترک به وجود آمده، مقداری آبلیمو بمالید. این کار باعث می گردد سفیده تخم مرغ، از درز ترک روی پوسته بیرون نیاید.

برای خرید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری و اینترنتی می توانید اقدام کنید.

4- روی ترک تخم مرغ، سرکه بمالید

سرکه هم مثل آبلیمو عمل می نماید و با محتویات اسیدی که دارد، از بیرون آمدن سفیده در حین آبپز شدن تخم مرغ تا حدودی جلوگیری می نماید. پس می توانید این روش را هم امتحان کنید.

انواع را به روش های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

5- شرایط آبپز کردن تخم مرغ را رعایت کنید

برای جلوگیری از ترک خوردن تخم مرغ در حین آبپز کردن، به میزان 1/5 سانتی متر روی سطح تخم مرغ را با آب بپوشانید. تخم مرغ باید در آب فرو برود وگرنه دمای قسمت داخل آب و قسمتی که از آب بیرون است، متناقض شده و موجب ترک خوردن آن می گردد. سپس مقداری نمک روز تخم مرغ بریزید. در این صورت بدون شکستگی، تخم مرغ ها می پزند.

را به روش های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

6- حرارت را تنظیم کنید

برای اینکه تخم مرغ در زمان آبپز کردن نشکند، به محض اینکه تخم مرغ به نقطه جوش رسید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید 10 تا 12 دقیقه دیگر بجوشد. اگر تخم مرغ با زرده سفت تر می خواهید، به محض آبپز شدن، تخم مرغ را از ظرف آب بیرون نیاورید.

درب قابلمه را بگذارید تا تخم مرغ ها با بخار آب، بیشتر سفت شوند یا برای مدت بیشتری (5 تا 6 دقیقه ) روی حرارت ملایم، تخم مرغ ها را آبپز کنید.

7- تخم مرغ را نیمرو کنید یا غذاهای دیگر درست کنید

اگر تخم مرغ شکسته یا ترک خورده و از سلامت آن مطمئن هستید آن را نیمرو کنید یا غذاهای ترکیبی با تخم مرغ مثل ، و … درست کنید.

بیشتر بخوانید:

چرا مصرف تخم مرغ شکسته و ترک خورده خطرناک است؟

همان طور که گفتیم، اگر تخم مرغ خریدید و موقع قرار دادن در یخچال متوجه شدید که تخم مرغ با ترک و شکستگی روبرو شده است، متاسفانه باید به خاطر سلامت خودتان هم که شده، آن را مصرف نکنید. چون زرده و سفیده تخم مرغ، بسیار مستعد آلوده شدن هستند و ممکن است به بعضی باکتری ها و سموم آلوده شده باشند که با پختن هم از بین نمی روند. اما این آلودگی ها و میکروب ها چه هستند و باعث بروز چه مسائلی می شوند؟

ابتلا به بیماری های با منشأ باکتری

امکان رشد بعضی باکتری ها در تخم مرغ شکسته و ترک خورده، مثل باکتری سالمونلا، بسیار زیاد است. این باکتری باعث بروز بیماری ها و مسائل روده می گردد. علائم ابتلا به این باکتری خطرناک شامل تهوع، استفراغ، اسهال، تب و دردهای شکمی است.

امکان رشد قارچ ها

رشد قارچ های مضر و خطرناک، یکی دیگر از خطرات مصرف تخم مرغ ترک خورده و شکسته است. این تخم مرغ ها به خاطرِ نداشتن پوسته محکم و محافظ، به سرعت به قارچ آلوده می شوند. بیماری های قارچی جزو بیماری های خطرناک برای بدن هستند که درمان آن گاهی اوقات بسیار زمان بر است. پس باید مراقب باشید.

احتمال رشد مواد سمی

همه ما می دانیم که تخم مرغ را باید در دمای یخچال نگهداری کنید. قرار دادن تخم مرغ در دمای بالا و محیط و در صورتی که شرایط مناسبی برای نگهداری نداشته باشد، باعث رشد مواد سمی در آنها می گردد. این سموم حتی با پختن و حرارت تماشا تخم مرغ هم از بین نمی روند و با اختلالات سلامتی همراه هستند.

پس اگر تخم مرغ برای طولانی مدت ترک خورده یا شکسته است، به خاطر سلامت خودتان هم که شده، شک نکنید که باید قید خوردن آن را بزنید.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول درباره نگهداری از تخم مرغ شکسته و ترک خورده

چرا تخم مرغ در هنگام آبپز کردن می شکند؟

به علت انبساط زرده و سفیده تخم مرغ، فشار هوای داخل تخم مرغ و وارد آمدن شوک به تخم مرغ در نتیجه انتقال سریع از دمای سرد به دمای گرم آب، تخم مرغ هایی که مخصوصا روی آنها ترک وجود دارد، در حین آبپز شدن، دچار شکستگی می شوند.

آیا تخم مرغ شکسته و ترک خورده قابل مصرف است؟

اگر تخم مرغ را بلافاصله بعد از ترک خوردن یا شکستن در منزل مصرف کنید، هنوز سالم است ولی در صورت سپری شدن زمان طولانی یا اطلاع نداشتن از زمان شکستن تخم مرغ، به خاطر احتمال آلودگی باکتریایی، قارچی و مسمومیت، بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

با تخم مرغ ترک خورده و شکسته چه کنیم؟

1- اگر مدت زیادی از شکستن و ترک خوردن تخم مرغ گذشته، آن را دور بیندازید.

2- اگر مدت کوتاهی از زمان شکستن یا ترک خوردن گذشته، آن را به سرعت بپزید یا آبپز کنید.

3- تخم مرغ ترک خورده یا شکسته را در ظرف دربسته و تمیز بگذارید و در اسرع وقت، آن را مصرف کنید.

4- اگر تخم مرغ به تازگی شکسته یا ترک خورده است، زرده و سفیده را در بطری یا ظرف تمیز دربسته خالی کنید و درب آن را کاملا ببندید و در یخچال نگهداری کنید. این تخم مرغ ها را در اسرع وقت مصرف کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 1 خرداد 1403 بروزرسانی: 1 خرداد 1403 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2410

به "نکات نگهداری تخم مرغ شکسته و ترک خورده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات نگهداری تخم مرغ شکسته و ترک خورده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید