نمیدانیم در سینما دنبال چه هستیم
به گزارش مجله عکسها، عضو هیات انتخاب پنجمین جشنواره هنری دانشجویی ققنوس گفت:شرایط در سینما به گونه ای پیش رفت که کاملا راه را گم کرده بودیم و گویا دیگر نمی دانیم که دنبال چه چیزی هستیم.
جهانگیر الماسی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که در پنجمین جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در هیات انتخاب بخش فیلم حضور دارد،درباره آثار دانشجویان به خبرنگار ، گفت: ابتدا گمان می کردم که ققنوس یک جشنواره صرفا دانشجویی است، اما پس از مشاهده آثار متوجه شدم که فیلمساز ان ما چه کسانی هستند و دیدگاهم نسبت به آثار دانشجویی کاملا تغییر کرد.
وی افزود: وقتی با فیلمها، علاقه فیلمسازان جوان، گرایش و خط کاری آن ها آشنا شدم از اینکه دانشجویان تهران بزرگ ابزار تولید فیلم را در اختیار گرفته و به صورت جدی در عرصه تولید فیلم هایی که ارزش رسانه ای دارند یعنی با دیدن آنها، تاثیر تاریخی، جامعه شناختی، روحی، روانی، باور و رفتار اجتماعی در مخاطب ایجاد می شود و از آسیب های اجتماعی جلوگیری به عمل می آید قدم نهاده اند بسیار خوشحال شدم.
داور بخش فیلم جشنواره ققنوس اظهار کرد: تمام اعضای هیات انتخاب اتفاق نظر دارند که آثار این جوانان دست کمی از آثار فیلمسازان با تجربه ندارد. با توجه به اینکه دانشجویان بسیار جوان هستند، یک انرژی و نیروی فکری تازه با یک جلوه نو از تولید فیلم در آثار آن ها دیده می شود؛ بنابراین ارزیابی یک سطری من این است که خوشحالم با این مجموعه همکاری می کنم.
بازیگر فیلم سینمایی خروج که اخیرا در جشنواره فیلم فجر اکران شد، درباره علم تئوری و تحصیلات آکادمیک فیلمسازان جوان گفت: تحصیلات آکادمیک مخصوص دانشجویان رشته های سینما، رسانه و ارتباطات است. چیزی که من احساس کردم این بود که شرکت کنندگان ققنوس چند واحد ارتباطات گذرانده اند. یعنی به اصول علم ارتباطات اجتماعی پایبند هستند، بعد از آن نوبت به زیبایی شناسی تصویر و بعد هم تبیین نشانه شناسی می رسد. این موارد در فیلم های مستند، داستانی و انیمیشن طبقه بندی می شوند.
وی ادامه داد: خوشبختانه آموزش صحیح، علاقه قلبی و... باعث شده که رعایت این جزئیات در برخی از آثار فیلمسازان جوان به خوبی نمایان شود و من هم با اطمینان می گویم که واقعا می توان با شناسایی و سرمایه گذاری برخی از جوانان، عقبه هنری کشور را قوی تر کرد.
الماسی درخصوص برخی انحرافات که هم اکنون گریبان گیر سینمای ایران شده است، بیان کرد: نیاز سینمای ایران به نیروی تازه از 15 سال گذشته باعث شد که تعدادی فیلمساز جوان وارد این حرفه شوند، البته بین آن ها چند فیلمساز ارزشمند و قابل اعتنایی هم وجود داشت، اما شرایط به گونه ای پیش رفت که تا دو سال گذشته کاملا راه را گم کرده بودیم و گویا دیگر نمی دانیم که دنبال چه چیزی هستیم.
وی افزود: شرایط سینما در سه چهار سال گذشته به گونه ای شد که اندیشیدن و داشتن تفکر در آن جرم بود، همه چیز در یک سوداگری برای پول خلاصه میشد، در حال حاضر این شرایط تاحدودی تعدیل شده است. این خط، جریان ما را از اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و معرفتی که مدنظر برنامه ریزان کلان کشور است دور می کند. درست است که سینما یک حرفه محسوب می شود و عده ای را مشغول کار می کند، اما نمی توان منکر اثرات فرهنگی آن در جامعه شد.
بازیگر سریال پس از باران گفت: اثرات یک فیلم در جامعه طی چند سال خود را نشان می دهد، مثلا در کشور های دیگر بی هویتی و گم شدن شناسنامه ملی را در طول زمان دیده ایم.
وی افزود: مشکل ما در دنیای نو از یک طرف خواست عده ای برای حضور در دنیای مدرن و از طرف هم تمایل گروه کثیری برای زندگی حول سنت های شناخته شده ملی است؛ این دوگانگی آسیب میزند. به نظرم یکی از راه هایی که کمک می کند تا خودمان را پیدا کنیم و به هویت ملی خود برگردیم، سینماست.نه صرفا خود فیلمساز، بلکه افراد متخصصی که نظارت دارند باید کمک کنند تا راه هایی پیدا شود که جریان را به این سمت سوق دهد.
الماسی تاکید کرد: فیلمساز باید متوجه مسئولیت های فردی و اجتماعی و تاریخی خود باشد البته بسکمک از آن ها این درک را دارند و می دانند که اکران یک فیلم با تمامی اثرات آن اصلا شوخی نیست.
گفتنی است پنجمین جشنواره هنری دانشجویی ققنوس تهران بزرگ به دبیرکلی مهرداد توکلی از 7 تا 9 اسفندماه 98 در فرهنگستان هنر برگزار می شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان