عفونت گوش نوزادان را چگونه درمان کنیم؟

به گزارش مجله عکسها، عفونت گوش نوزاد مساله ای است که نباید به آن بی توجهی کرد، زیرا عفونت شدید گوش کودک می تواند باعث از دست دادن شنوایی گردد. در این مقاله همه چیز درباره عفونت گوش نوزادان و روش های مقابله با این بیماری بیان شده است.

عفونت گوش نوزادان را چگونه درمان کنیم؟

ساده ترین راه برای اینکه تشخیص دهید کودکتان عفونت گوش دارد یا خیر (یا هر بیماری دیگری) تغییر خلق و خوی نوزاد است. اگر نوزاد ناآرامی می نماید و یا بیش از حد گریه می نماید، به دنبال یک مشکل در او باشید. اگر تب نوزاد خفیف و یا شدید دارد یک سرنخ دیگری دارید. این را در نظر داشته باشید که عفونت های گوش معمولاً به دنبال یک سرماخوردگی یا عفونت های سینوسی ایجاد می شوند.

نوزادی که عفونت گوش دارد، چه علائمی نشان می دهد؟

کودک گوش خود را می گیرد و یا می کشد: این کار می تواند علامت گوش درد نوزاد باشد (بچه ها ممکن است به دلایل زیادی به گوش خود دست بزنند و آن را بگیرند ولی اگر کودکتان از دیگر جهات خوب است و مسئله ای ندارد، پس احتمال اینکه عفونت گوش داشته باشد، کم است).

اسهال و استفراغ: عفونت گوش نوزاد می تواند بر دستگاه گوارش کودک تاثیر بگذارد.

کاهش اشتها: عفونت گوش می تواند باعث ناراحتی سیستم گوارشی گردد. همچنین برای کودکی که عفونت گوش دارد، دردناک است که چیزی را بجود و یا ببلعد. اگر کودک شما عفونت گوش داشته باشد، ممکن است در حین شیر خوردن از سینه مادر و یا شیشه شیر، دور گردد و کمتر شیر بخورد.

مایعی زرد یا سفید از گوش خارج می گردد: این علامت برای همه نوزادان اتفاق نمی افتد ولی یک نشانه شاخص از گوش درد و عفونت گوش نوزاد است. این مساله نشان می دهد که بر پرده گوش سوراخی ایجاد شده است (در این مورد نگران نباشید پس از درمان عفونت گوش نوزاد، این مساله هم درمان می گردد).

بوی بد: ممکن است از گوش نوزاد خود، بوی بدی به مشامتان برسد.

به سختی خوابیدن: عفونت گوش نوزاد می تواند هنگام دراز کشیدن و خوابیدن کودک ایجاد درد کند.

عفونت گوش نوزادان چقدر شایع است؟

عفونت های گوش، دومین بیماری رایج در بچه ها ایالات متحده امریکا (بعد از سرماخوردگی) است. یک مطالعه نشان داده است 23 درصد نوزادان، حداقل یک بار گوش درد را در سال اول تولدشان تجربه نموده اند و بیش از نیمی از بچه ها حداقل یک بار عفونت گوش تا سن 3 سالگی داشته اند.

چه چیزی باعث عفونت گوش در نوزادان می گردد؟

عفونت گوش توسط یک باکتری و یا ویروس ایجاد می گردد. این زمانی اتفاق می افتد که در پشت پرده گوش مایعی ساخته می گردد و سپس تبدیل به عفونت می گردد. به طور معمول هر گونه مایع وارد شده به این ناحیه به وسیله لوله استاش (و یا شیپور استاش) که گوش میانی را به پشت بینی و گلو وصل می نماید، تخلیه می گردد ولی وقتی که این لوله استاش مسدود می گردد (اغلب در سرماخوردگی، عفونت های سینوسی و یا حتی آلرژی اتفاق می افتد) مایع در گوش میانی به دام می افتد.

میکروب ها دوست دارند در مکان های تاریک، گرم و مرطوب رشد نمایند؛ بنابراین مایع پر شده گوش میانی، مکان مناسبی برای رشد است. همانطور که عفونت گسترش می یابد و بدتر می گردد، التهاب داخل و پشت گوش میانی نیز بدتر می گردد و شرایط دردناکی ایجاد می گردد که موجب می گردد دمای بدن کودک برای مشاخصه با عفونت بالا رود و کودک تب کند.

استفاده از پستانک خطر ابتلا به عفونت گوش را در نوزادان و بچه ها افزایش می دهد. در یک مطالعه مشاهده شد میزان عفونت گوش در بچه های که از پستانک استفاده نمی نمایند، 33 درصد کمتر است.

اگر کودک به عفونت گوش مبتلا شده است، چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

با اولین نشانه عفونت گوش نوزاد به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با یک وسیله به نام اتوسکوپ به گوش کودک نگاه می نماید و تشخیص می دهد که آیا عفونت گوش دارد یا خیر. در صورتی که گوش میانی قرمز و آلوده به مایع باشد، عفونت است. پزشک ممکن است گوش میانی را با دستگاه دیگری به نام اتوسکوپ پنوماتیک، آنالیز کند. اگر مایع در گوش میانی جمع آوری شده باشد، ممکن است کودک، مبتلا به عفونت گوش باشد.

نحوه درمان عفونت گوش نوزاد چگونه است؟

بیشتر عفونت های گوش به خودی خود بهبود می یابند ولی در موراد شدید باید آنتی بیوتیک مصرف گردد. آموزشگاه بچه ها امریکا پزشکان و والدین را تشویق می نماید که منتظر بمانند تا عفونت بهبود یابد و یا تنها زمانی که علائم عفونت گوش در حال زیاد شدن است، آنتی بیوتیک مصرف نمایند.

تا مدت ها استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت گوش نوزاد، اولین راهکار بود، اما امروزه پزشکان با دقت بیشتر آنتی بیوتیک تجویز می نمایند زیرا مصرف آنتی بیوتیک ها هم نگرانی هایی دارد؛ زیرا می تواند بدن کودک را در برابر عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیک، آسیب پذیر کند.

اگر کودک شما 6 ماهه است، ممکن است پزشک برای او استامینوفن و یا ایبوپروفن نوزاد جهت کاهش درد ناشی از عفونت تجویز کند (هرگز به کودک خود آسپرین ندهید زیرا احتمال سندروم ری که یک بیماری کشنده است را افزایش می دهد).

اگر کودکتان بعد از چند روز بهبود نیافت و بدتر هم شد، شک نکنید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید.اگر کودک بعد از 48 تا 72 ساعت بهبود نیافت، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می نماید. اگر با مصرف آنتی بیوتیک ها باز کودک بهبودی نیافت، مجدداً به پزشک مراجعه کنید ممکن است پزشک بخواهد داروها را تغییر دهد.

اگر پزشک برای کودکتان آنتی بیوتیک تجویز کرد، حتماً طبق تجویز پزشک، مصرف گردد زیرا ممکن است چند هفته بعد، پزشک بخواهد داروی دیگری را تجویز کند و آزمایش انجام دهد.

چگونه از ابتلا به عفونت گوش نوزاد جلوگیری کنیم؟

عفونت گوش مسری نیست اما عفونت های تنفسی اغلب مسری هستند. بهترین روش برای کاهش پخش شدن میکروب ها، شستن دست ها است (و شستن دست های کودک). همواره بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، تعویض پوشک و قبل از خوردن و آماده کردن غذا، دست ها را بشویید. شما همچنین می توانید:

واکسیناسیون کودک را سر زمان تعیین انجام دهید.

واکسیناسیون می تواند از ابتلا به بیماری های خاص که منجر به عفونت گوش می گردد، جلوگیری کند. به طور مثال، واکسن پنوموکوک به طور چشمگیری عفونت گوش در بچه ها را کاهش داده است. تحقیقات نشان داده است از آنجایی که واکسن پنوموکوک دارای ایمن سازی است، تعداد عفونت های گوش بچه ها تا سن سه سالگی، 20 درصد کاهش یافته است. اگر کودک شما به طور مکرر دچار عفونت گوش می گردد مخصوصاً پس از ابتلا به آنفولانزا، با پزشک متخصص درباره تزریق واکسن سالانه آنفولانزا به کودک خود صحبت کنید (فقط بچه ها با سن بالای 6 ماه می توانند واکسن آنفولانزا را دریافت نمایند).

نوزاد حداقل تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه کند.

مطالعه ای در مرکز کنترل بیماری، غذا و داروی امریکا اجرا شده است که نشان می دهد بچه های که حداقل تا 6 ماهگی از شیر مادر تغذیه نموده اند، کمتر به عفونت گوش مبتلا می شوند. در واقع خطر ابتلا به عفونت گوش در نوزادانی که با شیر غیر از شیر مادر تغذیه می نمایند، 79 درصد بیشتر است.

یک متخصص گوش، حلق و بینی بچه ها می گوید بدن مادر به وسیله شیر مادر بعضی از آنتی بادی های لازم برای ایمنی سازی بدن کودک را به وسیله شیر مادر به بدن نوزاد می فرستد، اگرچه این آنتی بادی ها بعد از 6 ماه کاهش می یابد.

کودک خود را از دود تنباکو دور نگه دارید.

محققان به این نتیجه رسیده اند که بچه های که والدین آن ها سیگار می کشند، بیشتر دچار عفونت گوش و مسائل شنوایی می شوند. بچه های که با یک شخص سیگاری زندگی می نمایند، 37 درصد احتمال خطر بیشتری برای عفونت گوش میانی و مسائل شنوایی دارند و این احتمال 62 درصد می گردد اگر مادر کودک سیگاری باشد.

بچه های که مادر سیگاری دارند، 86 درصد بیشتر از سایر بچه ها که والدین سیگاری ندارند، جراحی های گوش انجام می دهند.

حتی گذراندن یک روز تعطیلی در خانه در کنار یک والد سیگاری به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت گوش را در نوزاد بالا می برد. به نظر می رسد تنباکوی سیگار، سیستم ایمنی بدن را مختل و بدن کودک را برای مشاخصه با عفونت ضعیف تر می نماید. بنابراین اجازه ندهید کسی در خانه شما سیگار بکشد و یا کودک خود را از محیط هایی که سیگار می کشند، دور کنید.

آیا لوله های گوش می تواند به عفونت گوش مکرر نوزادان یاری کند؟

نوزادانی که عفونت های گوش چندگانه دارند (که در واقع می تواند یک عفونت گوش باشد که در طول ماه ها ادامه داشته باشد) بجای اینکه درمان آنتی بیوتیکی داشته باشند، گزینه خوبی برای لوله های گوش هستند. حدود 670/000 کودک در ایالات متحده امریکا، هر ساله این فرایند را داشته اند.

قرار دادن لوله های گوش، تحت عمل جراحی و با بیهوشی عمومی انجام می گردد. یک متخصص گوش، حلق و بینی، یک برش کوچک در گوش میانی ایجاد می نماید و و یک لوله کوچک را به شکاف آن وارد می نماید. لوله فشار را آزاد می نماید و به عنوان خروجی عمل می نماید و اجازه ورود هوا و خروج مایع را می دهد و این گونه هیچ باکتری نمی تواند، رشد کند.

یک متخصص گوش در این باره شرح می دهد که این لوله گوش یک لوله استاش مصنوعی است که تا زمانی که لوله استاش گوش عملکرد طبیعی خود را بدست نیاورده است، اجازه می دهد گوش تنفس کند.

پزشک کودک شما ممکن است این جراحی را برای کودکتان پیشنهاد کند، زیرا یک کودک با عفونت گوش میانی می تواند دائماً دچار عفونت های گوش و حتی از دست رفتن شنوایی گردد.

بعضی از تحقیقات نشان می دهد که کاهش شنوایی ناشی از مایع پایدار در گوش میانی می تواند، منجر به تاخیر در تکلم و توسعه زبان کودک گردد و همچنین این بچه ها ممکن است بعدها در زندگی شخصی خود دچار مشکل شوند به خصوص هنگام گوش دادن یه یک سخنرانی در یک محیط پر سر و صدا مانند کلاس درس. گفته می گردد بعضی از این بچه ها به ویژه بچه های که تکامل یافته اند و تاخیر در تکلم دارند به مسائل رفتاری حساسیت بیشتری نشان می دهند. در واقع طول مدت زمانی که کودک به دلیل از دست دادن شنوایی اش، رنج می برد، اهیمت دارد.

با پزشک کودک خود درباره استفاده از لوله های گوش صحبت کنید و در نهایت تصمیم بگیرید.

بچه ها با چه مسئله ای می توانند از لوله های گوش استفاده نمایند:

  • از دست دادن شنوایی بیش از یک سطح تعیین
  • آسیب های ساختاری در گوش میانی
  • عفونت های مداوم گوش میانی یا تجمع مداوم مایع

آیا عفونت گوش نوزاد مساله جدی است؟

عفونت گوش نوزاد می تواند جدی باشد. یک عفونت گوش شدید و درمان نشده می تواند منجر به پارگی پرده گوش کودک گردد. پارگی گوش اغلب اتفاق نمی افتد و خیلی نادر است ولی باید از بهبودی عفونت گوش نوزاد خود مطمئن شوید.

عفونت های مکرر گوش می تواند منجر به از دست دادن شنوایی و زخم گوش گردد و در موارد بسیار نادر عفونت گوشی که درمان نگردد منجر به عفونت جمجمه پشت گوش و یا مننژیت می گردد.

برگرفته از متن babycenter.com

گروه مادر و کودک خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1491

به "عفونت گوش نوزادان را چگونه درمان کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفونت گوش نوزادان را چگونه درمان کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید